Hej , jag ritar på¨ett uterum på 4,3 * 4,5 m. ( utbyggnad från befintlig byggnad ,som finns vänster om bifogad bild).
Taklutning 17 grader.
På en sida är det tänkt att ha skjutdörrar/glaspartier med en bredd på 3740 mm enligt bifogad bild.

Jag behöver lite hjälp med en spännvidsberäkning/dimensionering för att förstå om det ens är möjligt att få till en sådan konstruktion?

Vad krävs det för limträbalk eller liknande mellan hörnstolparna för att klara den spännvidden utan stolpar mellan skjutdörrar/glaspartier?

Bjäklaget är ritat med 45 * 145 reglar 60 cc och väggarna är ritade med 45 * 120 reglar 60 cc


Takstolarna på bilden ska bara ses som en översiktsbild och ingen slutlig konstruktion, då dessa är tänkta att köpas färdiga.

Snözon 2.5
 
  • 3D-modell av ett timmerstomme, öppen design, måttangivelser, konstruktionsskiss, byggnad eller paviljong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Q qvirre skrev:
[länk]

Här kan du göra beräkningen.
Tack, jag har sett den sidan förut men grejen är ju att det bara är en sida som ska vara öppen, övriga väggar borde ju gå att bygga med konstruktionsvirke, eftersom det finns plats för reglar. ( Beräkningsprogrammet tar ju ingen hänsyn till det.)

min fundering är,om jag bara kan ta rekommenderad limträbalk över öppningen från beräkningen. men behålla övrigt av konstruktionen , även hörnen som består av sammansatta 45x120 reglar.
 
Ja, så kan du göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.