Jag använder min endast vid plattsättning och då är det en skitbra lösning, men jag har svårt att se något annat vettigt användningsområde för den. Skulle vara till att hänga tavlor på rad då.

Hur använder ni era? När är egentligen lasern en smidigare lösning än ett riktigt vattenpass?
 
  • Gilla
Angermannus svea
  • Laddar…
Idag monterade jag apparatdosor i vägg, dessa ska sitta bakom väggmonterade högtalare och sitter symetriskt kring en mittlinje (mitten på TVn). Lasern ställde jag på en pall och därefter siktade jag in mitten med lodräta linjen. Därefter snurrade jag på lasern och körde bakre högtalarna på exakt samma höjd. Enkelt och smidigt.

Jag tycker mig använda krysset till allt möjligt som jag vill montera på en linje på någon bestämd höjd. Ofta ställer jag lodräta linjen där jag vill ha en infästning och sedan mäter jag från vågrät linje utmed lodrät linje.




2m hultaforspasset använder jag nästan bara för att se om saker är raka nuförtiden.
 
Jag använde min krysslaser igår till att borra hål i gipsskiva för eldosa på rätt ställe.
Centrerade först Lasern mot eldosan på ca 1 m avstånd ställde dit gipsskivan och märkte på centrumhålet vid laserkrysset. Tog bort gipsskivan och borrade hålet med dosfräs.
Jättesmidigt om man inte har en hålfinnare för eldosor.
 
Idag använde jag min när jag la klinker, för att slå ut 90 grader.
 
Hej!

Är det ingen som använder den gamla hederliga stålvinkeln vid plattsättning (läs klinker)

Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Hej!

Är det ingen som använder den gamla hederliga stålvinkeln vid plattsättning (läs klinker)

Lagavulin
Den var med den åxå, men lasern sträcker sig lite längre. :)
Badrummet är på 10 kvm.
 
Hej

Någon som har eller har testat Bosch´s gröna krysslaer PCL 1 ??

Den är på kampanj nu för 999:- med stativ.

Har sökt på forumet och sett en hel del bra kritik, men inget dagsfärskt.


Mvh Tobbe
 
TMB skrev:
Idag använde jag min när jag la klinker, för att slå ut 90 grader.
Hur gjorde du då? Om golvet inte är i våg blir ju linjen lite sned?
 
jon_h skrev:
Hur gjorde du då? Om golvet inte är i våg blir ju linjen lite sned?
Jag ställde lasern på golvet.

Jag har aldrig upplevt det problemet.
 
Jag har aldrig provat, det kanske går hur bra som helst. Men skickar man en laserlinje på en väggyta som inte är i lod, och lasern inte står i rät vinkel mot ytan så blir ju linjen inte i lod heller. Och då undrade jag bara om man inte får en avvikelse i vinkelrätheten i en krysslaser om inte golvet är plant. Avvikelsen kanske är så liten att det inte har någon praktisk betydelse.
 
Jag köper resonemanget, men i just detta fallet så blev mer rätt att gå efter lasern än vad det blev med Stanley's stora timmermansvinkel.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Jag har aldrig provat, det kanske går hur bra som helst. Men skickar man en laserlinje på en väggyta som inte är i lod, och lasern inte står i rät vinkel mot ytan så blir ju linjen inte i lod heller. Och då undrade jag bara om man inte får en avvikelse i vinkelrätheten i en krysslaser om inte golvet är plant. Avvikelsen kanske är så liten att det inte har någon praktisk betydelse.
Hoppas jag inte tänker fel nu, men just linjer på golv och tak blir väl alltid rätt i det här fallet, för linjerna är ju just lodräta (med självnivellerande laser).

Och tänker jag fel så beror det inte på att jag är dum, jag har bara otur ibland när jag tänker .... :D
 
Jo, lodlinjen kan ju ställa till problem som sagt.

Visst händer det att man får frångå linjen på golvet, men det tycker jag mest beror på storleksskillnad mellan plattorna.
Man får ju ta ett kliv tillbaka i bland å beskåda verket.
 
Mikael: Jo, du har ju rätt om golvet eller taket är plana och i våg. Och skickas linjen på ett golv med fall så att den går precis längs med fallet så blir den ju helt rak, men om den skulle gå tvärs ett böjt fall så kan det ju bli knas. Linjerna blir ju alltid raka sett från den punkt lasern står, men sett från en annan vinkel så kan det hända att det blir svängda. Och med en krysslaser så kan det kanske hända att man inte får vinkelräta linjer.
 
Mikael_L
Men jag vill ändå hävda att linjerna på golvet är raka på sätt att om du lägger en klinkerrrad precis på linjen så ligger raden rakt.
Dvs när du går över golvet sedan och tittar ner på det. Om du däremot lägger ner huvet mot golvet och tittar på plattorna "från sidan" så beskriver de givetvis en böjd linje om själva golvet är böjt. Det är lixom själva principen för ett fall.

På vägg är jag däremot helt med på principen. Ritar lasern upp en linje på väggen, fast med t.ex. 45° vinkel gentemot väggen, så kommer linjen luta om väggen lutar. Men då ligger alltså inte laserkällan i 90° gentemot väggen, vilket den däremot alltid gör gentemot golvet oavsett hur du vrider lasern i vågrätt plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.