Blir tokig på detta snart, vi har ett tegelhus från sent 60-tal som vi bytte fönster på för ett par år sedan. 9ch när det blir fuktigare/kallare ute så bildas kondens invändigt på fönstren. Har kollat av luftfuktigheten och den ligger på 50-55% vilket borde vara ok eller? Jag har googlat och kommit fram till att fönster kanske sitter lite för långt ut? När jag mäter så tror jag att karmen sitter någon centimeter ut i"luftspalten" mellan tegelfasaden och trästommen. Kan detta vara problemet? Vill lixom inte flytta in alla fönster om det inte löser problemet? Är de dåligt isolerat runt karm? Eller inte lufttätt? Känner att fönstren blir väldigt kalla i karmarna.
Så finns det någon här som varit med om liknande, eller någon som vet vad jag ska ta mig till?
 
En luftfuktighet inomhus på 50-55 % vid den här årstiden är mycket högt. Förbättrad ventilation i huset borde vara ett bra steg nu när det blir imma på insidan glaset.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Om du får kondens på insidan så har du i alla fall 100% relativ fuktighet just där. då låter 50% i rummet lite konstigt? Finns det mekanisk ventilation i huset? vilken typ av glas är det i de nya fönsterna? har ni onormalt varmt inne?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Thord145 Thord145 skrev:
Blir tokig på detta snart, vi har ett tegelhus från sent 60-tal som vi bytte fönster på för ett par år sedan. 9ch när det blir fuktigare/kallare ute så bildas kondens invändigt på fönstren. Har kollat av luftfuktigheten och den ligger på 50-55% vilket borde vara ok eller? Jag har googlat och kommit fram till att fönster kanske sitter lite för långt ut? När jag mäter så tror jag att karmen sitter någon centimeter ut i"luftspalten" mellan tegelfasaden och trästommen. Kan detta vara problemet? Vill lixom inte flytta in alla fönster om det inte löser problemet? Är de dåligt isolerat runt karm? Eller inte lufttätt? Känner att fönstren blir väldigt kalla i karmarna.
Så finns det någon här som varit med om liknande, eller någon som vet vad jag ska ta mig till?
Gissar på att ni har för dålig ventilation som de andra är inne på.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om du får kondens på insidan så har du i alla fall 100% relativ fuktighet just där. då låter 50% i rummet lite konstigt? Finns det mekanisk ventilation i huset? vilken typ av glas är det i de nya fönsterna? har ni onormalt varmt inne?
Vi har ca 20-21°. Sen behöver det väl inte vara 100% luftfuktighet för att det ska bli kondens. Är väl mera tempskilnaden mellan luften i rummet och ytans temperatur som avgör daggpunkten? Eller är jag ute och cyklar?
 
När luften kyls och når 100% så bildas kondens på den kalla ytan, om din fuktmätare stämmer så måste inneluften kylas till 11 grader innan den bildar kondens. En modern isolerruta borde inte kännas kall på insidan överhuvudtaget. Kan det vara otätt i karmen så det drar in uteluft som kyler glaset på insidan?
 
P Plutus skrev:
När luften kyls och når 100% så bildas kondens på den kalla ytan, om din fuktmätare stämmer så måste inneluften kylas till 11 grader innan den bildar kondens. En modern isolerruta borde inte kännas kall på insidan överhuvudtaget. Kan det vara otätt i karmen så det drar in uteluft som kyler glaset på insidan?
Ja precis jag är också inne på att det är otätt plus att fönstret sitter lite för långt ut i fasaden så den kyls extra av spalten mellan tegel och trästomme. Ska mäta temp på ytor när jag hittat min ir termometer.
 
Har inte mätt på fönsterkarmar men när det var riktigt kallt, ca -18° så blev det mycket fukt . Ca 5 cm upp på fönstren i nederkant och även en del på sidorna. Verkar inte spela någon roll om det är fast eller öppningsbara. Men borde inte min teori stämma att dom sitter lite för långt ut så dom hamnar i luftspalten mellan tegelfasaden och trästommen där det rör sig väldigt kall luft. Det i kombination med att dom är dåligt tätade i karmen så luft smiter in och kyler av glaskasseterna.?
 
Även jag skulle gissa på dålig ventilation i bostaden efter fönsterbytet. Har du 50-55% luftfuktighet och 20-21 grader inomhus när det är -18 ute tyder det på väldigt dålig ventilation. Luften kyls av vid fönstren och når 100% luftfuktighet, särskilt om det är lite djupare fönsterbräda vilket försämrar luftcirkulationen vid nedersta biten av fönstret.
Vad har du för typ av ventilation i huset? Sattes det in extra tilluftsventiler efter fönsterbytet?
 
M Maalkl skrev:
Även jag skulle gissa på dålig ventilation i bostaden efter fönsterbytet. Har du 50-55% luftfuktighet och 20-21 grader inomhus när det är -18 ute tyder det på väldigt dålig ventilation. Luften kyls av vid fönstren och når 100% luftfuktighet, särskilt om det är lite djupare fönsterbräda vilket försämrar luftcirkulationen vid nedersta biten av fönstret.
Vad har du för typ av ventilation i huset? Sattes det in extra tilluftsventiler efter fönsterbytet?
Det är mekanisk ventilation, men har även 3 extra tilluftsventiler och fläkt i badrummet. Har även testat med att haft luftavfuktare som fått ner luftfuktigheten till 40% men samma fenomen. Vad har ni för luftfuktighet inne hos er? Jag har läst att mellan 40 och 60 ska det vara?
 
Bor vid sydkusten och det är sällan så kallt som - 18. Vid senaste köldknäppen här när det var runt - 15 hade vi runt 20-30% inne. 40-60% är vad människor vill ha för att må bra och undvika problem med slemhinnor osv.
 
BirgitS
Thord145 Thord145 skrev:
Det är mekanisk ventilation, men har även 3 extra tilluftsventiler och fläkt i badrummet.
Om man inte har en varm murstock så behöver man flera fläktar som går konstant, åtminstone i badrum, gästtoalett, kök och tvättstuga, samt tilluftsventiler i alla sovrum, vardagsrum och andra rum som man vistas i under lång tid.
 
Nu har det varit kallt i kanske 3dygn (-18/-21°) och då har det på vissa fönster bildats lite is nere i hörnen . Detta måste ju tyda på att isoleringen inte är tillräcklig? Ventilationen har jag börjat måtta på hur jag ska få till , men får bli i sommar 🥶🥶
 
Thord145 Thord145 skrev:
Nu har det varit kallt i kanske 3dygn (-18/-21°) och då har det på vissa fönster bildats lite is nere i hörnen . Detta måste ju tyda på att isoleringen inte är tillräcklig? Ventilationen har jag börjat måtta på hur jag ska få till , men får bli i sommar 🥶🥶
Värme och ventilation är ditt problem. Det är sällan pga isolering.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värme och ventilation är ditt problem. Det är sällan pga isolering.
Med isolering menade jag att drevning runt fönster läcker igenom kall luft som kyler fönster karmen. Värme inomhus är ju normal på 20-21°? Är helt med på att det även är ventilationen som behöver uppgraderas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.