Jag har köpt en tomt och ska bygga hus om kommunen beviljar bygglovet
och om man kan få byggkrediten som banken gett ett positivt svar till
efter att bott i denna lägenhet i över 21 år

har tagit några bilder på småsaker som jag kanske borde fixa till innan försäljning
som skulle kunna vara aktuell i intevallet okt 2023 > nyår 2023/2024

I vardagasrummet finns tot. 3st vägguttag 2st 4vägs samt 1st 2vägs
ABLVV87fIADW3jcXTBVuxf_xUiwm0HA37P72RqvUsYuTOz0ioKAbI6qJDILyhSlTIqj09L6kQ9diV-SgBViikGEWoiPqanEvpxMxLVzT2YmNWZ5MIeo_w69rrEeFzZFZ8FAM42f0nxw-74XSLcWiqdqxshlv=w1236-h927-s-no
ska man byta 4-vägsuttag till 2-vägs ? dosorna som är plast är ganska nya

det finns även 4st grendosor i lägenheten som är uppskruvade på väggen och anslutna med stickpropp
ABLVV87ALlxltcGfPyYbgApE65XG_MEI0TbX06FBujG0MYrBr5_lM4hzm_5oNaM1HJoOk6Qo3ynwaUe7zNGCPfX3gr5_i6dNyb183Vf9cmjHGfoHN1UcJkncLGyyuVmBgXZXQJu4y4ZySDQwqJpYrqf78Qdv=w1236-h927-s-no
planen är att ta bort dessa och spacka igen skruvhålen och måla

det finns även hyllor uppsatta i vardagsrummet
ABLVV850QgPORpdE4Js5BiW-ivtvkGUe4oa89G89zh_gzHy4MoS1F9Qnl6bpNqjCiz0kUBIbH5tTQz6kBwa0VkHZU-R6oi4NIRpHxSj4i5qr_7K3vNpalP3V9jLn2dRRKnIKvXlppxzFom3uZLWeMHtQ1YyP=w1236-h927-s-no
planen är här att ta bort dessa med efterföljande igenspackling och målning

På den inglasade balkongen finns några stållinor för upphägning av tvätt tex. lakan:
ABLVV86HBfyAqXn2Wjxq9GFkcT4qJqbvFMfdtxnOb8WwnMEbElJOElRe8667QabIIVXcUiX7_2UMmU_WobHhm5b2a5pwWK37CqdhRkfKF3Y9JrM0K6kKFOftctq6Dekfk73A5d7O2Z6KHfnLo18uDejZ6GYs=w1236-h927-s-no
behålla eller plocka bort ?

väggarna i sovrummet är målad i en grafitgrå färg för något år sedan, har en svag fundering att måla om till en mellangrå /mörk färg istället, en del jobb är det men färgen kostar under 500:-

lägenheten är 2:a med kök på ca 58kvm
 
Jag skulle nog inte röra elen om den inte är alltför ”ful” eller iögonfallande. I alla fall inte den fasta installationen. Grendosan är gränsfall. Den är kanske praktiskt placerad.

Hyllan skulle jag ta bort i samråd med mäklaren.

Balkongen skulle jag inte röra. Ta mer lakanet innan du lägger upp bilderna för visning bara 😉

Måla om, nej.
 
Lägenheten kommer troligen att vara tom. och urstädad av praktiska skäl för att sedan anlita mäklare, jag jobbar 40tim i veckan och har helgerna till förfogande för flyttning, men tänkte evt. börja agera smått vid slutlig beviljad byggkredit

2st Schneider Electric Exxact jordade Vägguttag 2-vägs kostar 230:- + frakt från skånska elbutik + eget arbete

🙂

 
BirgitS
Jag antar att du menar försäljning om 9 månader och inte nu. Ta redan nu kontakt med några mäklare som kan berätta för dig vilka åtgärder som lönar sig i just ditt område. Överlag så är det sällan som småsaker lönar sig eftersom många anser att de själva kan åtgärda dem till en låg kostnad. Däremot drar sig folk för större saker som köks- och badrumsrenovering, eller om något ser ut som att det kan finnas någon större dold skada t.ex. fuktskadat golv. Gråmålade väggar var populärt för några år sen så det är mycket möjligt att det första den nya ägaren gör är att måla/tapetsera om överallt och då är det liksom inget värt att du innan håller på och spacklar igen hål och målar.

Tomma lägenheter kan vara svårsålda eftersom många har svårt att föreställa sig hur mycket möbler som får plats och hur de kan ställas, så i så fall kan du behöva anlita en stylist som ser till att det ser trevligt ut.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
jag har lite följdfrågor:

i lägenheten finns 7st lösa 50cm garderober, min gissning är att det kan vara värt att ta bort dessa innan evt. fotografering ?

när det gäller kök och badrum:

badrum totalrenoverades vid stambytet 2006, där finns toppmatad tvättmaskin ganska ny bara några månader gammal med en liten tvätthängare ovanför maskinen, dusch med duschdrapristång, mått badrum ca 158*188 cm får vara som det är bortsett från rengörning
den större tvätthängaren på balkongen används till lakan etc.

Köket fick ny kökinredning 2004 från Ikea (spis 2002, kylskåp 2003)
i köket finns en hylla på konsoller med microugn. ta bort och spacka/måla eller sitta kvar
bänkdiskmaskin låta vara kvar eller ta bort ?

har haft min agfaphoto precisa 1430 framme och tagit några bilder till

Sovrum: (mediaskåp till höger)
ABLVV85ae6YDJ0I3vSa0Q3iEuLqUfD68yWYO2dQUE7mwfKJ-aAit6LBqtUV74Qx14bzY5toLVd9ddoAgKExGd3v4-uIOJJMG119rmfymeHvWSXeHG-oqWJPMHV2-MhchOTCwApOhsrFw3s75O8U3xH--H86i=w1236-h927-s-no
vardagsrum:
ABLVV86vXe7w7XEN6z859jYZmCUXtJVMYOdC8r48tesK-vUNHWAGzYjW5ztXVJzLSaZQiPZvronGMLipLT8LAuhbmkFJJYyNG7Bq3vKeAp8S2TY8z6z6R1ZWRCLI9UYyGYdP2CArsSGFsvCHNGYRLPZNqUU-=w1236-h927-s-no
Kök:
ABLVV84K9RXNjUVj3YxG9MhfcYI1ND65oJQBelmytoJTrQatYMKglrTO75gBLbj1-3r1OScJAt4gnejfRAeN79GwqqHN-SMBkZpGpQqgOmJiRP6IpvbqaZ-x8jHpieD3jjVmW1l1W9m3daerujH4j-4Uk9BZ=w1236-h927-s-no
bad:
ABLVV86FCk29ZzNYhXuTZa6DnGmDOqjGiyTFuOf6yJwiWroIfqdh4ncJF_u0xVl_h5e8OEGArs4ZW_oVR-QAX_RZtr_XLLASIcgxLSveZeEk_zQ2bEndBo4hehmIZox7iWGw_lX5AF0xA9NApRfuGUDw2VAJ=w1236-h927-s-no
i huset kommer jag välja bort duchvägg till förmån för draperistång istället

🙂
 
Det var kanske ovanligt många garderober. Spara någon enstaka. Annars kommer det göra att lägenheten känna mindre.

Tänk på att det som anses vara fast inredning och vitvaror ingår i köpet om inget annat framgår.

Hyllan i köket skulle jag ta ner.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
A a128 skrev:
i lägenheten finns 7st lösa 50cm garderober, min gissning är att det kan vara värt att ta bort dessa innan evt. fotografering ?
Garderober som inte ingår i försäljningen bör tas bort för att undvika senare bekymmer. Men en lägenhet utan lämpligt antal garderober gör nog att folk anser att de behöver komplettera med garderober, vilket påverkar priset. Kolla med mäklare.
A a128 skrev:
i köket finns en hylla på konsoller med microugn. ta bort och spacka/måla eller sitta kvar
bänkdiskmaskin låta vara kvar eller ta bort ?
Om mikro och bänkdiskmaskin inte ingår ska de tas bort. Hyllan kan användas för prydnadssaker under fotografering och försäljning så hör med mäklare och stylist om den ska tas bort. Ett kök utan någon sorts diskmaskin kan vara värt mindre än ett med en bänkdiskmaskin eftersom de flesta anser att en diskmaskin är ett krav. Kolla med mäklaren. Köket känns ju rätt omodernt utan fläkt och takanslutning så de flesta kanske i alla fall räknar med att göra om det.
 
Det som inte kommer att ingå kommer var borttaget när det är dags för objekbeskrivning, prylarna har inget större värde så detta styr inte om det ska vara kvar eller ej, det är mer om det kommer ser mindre illa ut om man ta bort dessa, men diskmaskinen blir troligen kvar, garderober finns 4st 70cm platsbyggda i hallen med överskåp, men det är gott om tid kvar inna det är dags

🙂
 
Det låter lite mycket med 7 lösa garderober i en 2a. Kan nog vara bra att ta bort en del av dem, för utseendets skull.
 
Typ alla, ser ju inge bra ut med en massa missmatchade IKEA-garderober.
 
Hmm
ser att jag skrivit fel avg. tidsintrvatt för evt flytt:
okt 2023 > nyår 2023/2024

formuleringen ska vara:
okt 2024 > nyår 2024/2025

:)
 
BirgitS
Jo, det förstod vi nog för annars var tråden inte särskilt relevant.

Har du tagit kontakt med några mäklare än?
 
Inte änu förutom första samtal till Svefast, får bli efter semestermånaderna

:)
 
BirgitS
Har du fått bra råd från dem om vad du bör göra med lägenheten?
 
Inte något råd från dessa, nu är jag avaktande därför startade jag denna tråd
men efter semstertideran kanske jag handlar hem flyttkartonger och böjar smått packa
och fixa till dom enklaste sakerna

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.