Hej. Min förra tråd: (sista inlägget förklarar åtgärdat fel) https://www.byggahus.se/forum/threads/boerjar-min-pump-ge-upp-djupborrad.507697/

Dagen efter började jag få dåligt med tryck igen i vattnet efter han han lagade kopplingen vid pumpen.

Då ringde jag personen och rådfrågade. Efter att inget hjälpte så kom han ut och gjorde en felsökning. Efter mycket om o men så sa han att pumpen måste gått sönder efter att förmodligen ha stått på väldigt länge o kört.

Så han installerade en helt ny dyr pump. Efter att han startade den så uppkom exakt samma fel. Dåligt tryck. Han blev påtagligt nervös och förstod ingenting.

Då kollade han partikelfiltret. (Varför i H-VETE ingick inte det i felsökningen???)
Och det var såklart igensatt. Efter byte av filter så fungerade det felfritt...

Så han har nu installerat en svindyr ny pump, med sjukt lång installationstid då han fu**ade upp den nya ihopvirade vajjern och elkabeln så allt trasslade sig. Så fick spendera 2timmar att bara trassla upp det. HELT I ONÖDAN.

Den gamla pumpen klippte han av elkabeln på precis vid pumpen direkt för att spara tid eller nåt.

Jag är riktigt jävla irriterad att lägga 20k+ på något som ett nytt filter på 100kr hade fixat.

Inkompitent är väl bara förnamnet på hans felsökning.

Har jag några rättigheter alls här?
Jag har sparat det gamla partikelfiltret.

Tacksam för svar

Edit: när vi testkörde gamla pumpen, så lät det konstigt från filterhuset. Lät som ett pysande ljud.

Så jag påpekade att så brukar det aldrig låta.
Det enda han gjorde då, var att trycka på den röda avluftningsknappen på filterhuset.

Aahh jag är så jävla less
 
Redigerat:

Bästa svaret

Rättigheter vete tusan om du har, och du har ju onekligen fått en ny pump. Lite oklart vad du köpte för tjänst initialt? Felsökning?
Att kopplingen vid pumpen va sprucken kan ju varit följdfel att parrikelfiltret (sandfilter eller patronfilter?!) va igensatt och gav högt mottryck...
Jag hade åtminstone gjort klart för vvs gubben att det va ju pinsamt av honom att missa en så enkel sak som filtret och om han vill behålla sin heder som vvsare får han gott ge inköpspris (riktigt! Kolla tex rinkaby rör) på material och rejält avdrag på arbete. Annars kan du nog inte ge några bra vitsord till bekanta eller div sidor på nätet.
 
S swirve skrev:
Rättigheter vete tusan om du har, och du . ...
Tack för svar. Det ska jag absolut kontakta han om.

Inte långt innan han fann felet så talade han högt om sitt företag om hur han satsar på att vara ärlig mot sina kunder. (Se om han står för det nu då..).

Det är en vanlig kolfilter-patron i ett litet ~31cm högt filterhus köpt på rinkabyrör.

Den tanken slog mig direkt också, att kopplingen sprack pga det.

Och vad syftet var med att han kom ut var ju helt enkelt att hitta varför jag inte fick upp tryck. Mitt vattensystem är inget avancerat.

Det består av en djupvattenpump, filterhus, bar-tryckmätare, tryckströmbrytare, säkerhetsventil, glasfiberhydropress och varmvattenberedare.

Han mätte ström överallt, skruvade isär tryckströmbrytaren och pillade en hel den med den, tryckte/höll in på filterhusets avluftningsknapp, slog på tryckmätaren, lyssnade ner i borrhålet, och en del tömningar på det lilla vatten som kom in genom säkerhetsventilen. Men lyckades inte få upp något tryck (kom upp i kanske 0.5bar)

Han gjorde helt enkelt det mesta som går att göra, förrutom att öppna upp filterhuset.

Efter det konstaterade han att pumpen troligtvis är sönder och en ny pump måste installeras. (Han hade fortfarande den nya pumpen tillgänglig efter hans första besök)



Edit: hur tycker ni jag ska formulera mig för att samtidigt inte skapa någon onödig konflikt som försvårar mitt arbete med mitt försäkringsbolag?

Och hur funkar det nu med försäkringsbolaget? Jag trodde att det var en gammal skruttig pump från 80talet. Men den visade sig bara vara några år gammal.

Och som jag förstått det så är den tillräckligt ny för att försäkringen ska kunna gå in o hjälpa till.

Ska jag säga rörmokarens ord till försäk.bolaget om att den är trasig, eller vara ärlig o säga att den troligtvis funkar men att han gjorde fel???
 
Redigerat:
Denna tråden kan glömmas. Tog kontakt med rörmokaren, och han skötte det snyggt. så vi har kommit överrens
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
H Hydropressmk skrev:
Denna tråden kan glömmas. Tog kontakt med rörmokaren, och han skötte det snyggt. så vi har kommit överrens
Härligt! Då är det ju läge att sprida goda recensioner om vederbörande!
 
Krilleman
Kul att höra att det löst sig med röris för ovanlighetens skull! 👍👍
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.