Hej! Jag är nybörjare på att byggning och har en fundering kring en utbyggnad som jag vill göra av min kolonistuga. Ska ta in offerter från firmor, men vill kolla lite här bland alla experter först vad som är rimligt att förvänta sig.

Stugan har idag en ”uteplats” under en del av taket. Det ser nästan ut som att man bara puttat in ena ytterväggen typ. Jag vill bygga in hela denna delen, typ copy pasta väggen där redan är men ett snäpp ut sas. Vad är en rimlig kostnad för en firma att göra detta? Och hur lång tid kan det ta? Det hela ska isoleras då resten av stugan är isolerad. Höjd till nock ca 3.20 m. Djup 1,30. Längd 5,20.
 
  • Gult hus omgivet av grönska och blommor under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul trähusfasad, vita fönster, terrass, trädgårdsmöbler, grönska, soligt, inbjudande utomhusutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Fin stuga.

Några saker som detta kommer medföra är
ju att även golv och tak kommer behövas i den nya delen. Har du öppet upp till nock i stugan idag?

Golvet är trall idag vilket kommer behöva bytas ut isoleras under och reglas om så att det funkar inomhus.

Fönster och dörr är inga problem att flytta.
Inte heller väggarna. Det kanske till och med går att återanvända panelen om den lossas försiktigt.

Jag skulle gissa på att det landar mellan 50-80 beroende på hur smidigt det går, finns el med i bilden till exempel, och hur pragmatisk snickare du hittar. Gör du det själv så kanske 10 totalt med helt nytt material.
 
Tillåter kolonisamfäliigheten utbyggnad?
 
S Småbrukaren skrev:
Hej! Fin stuga.

Några saker som detta kommer medföra är
ju att även golv och tak kommer behövas i den nya delen. Har du öppet upp till nock i stugan idag?

Golvet är trall idag vilket kommer behöva bytas ut isoleras under och reglas om så att det funkar inomhus.

Fönster och dörr är inga problem att flytta.
Inte heller väggarna. Det kanske till och med går att återanvända panelen om den lossas försiktigt.

Jag skulle gissa på att det landar mellan 50-80 beroende på hur smidigt det går, finns el med i bilden till exempel, och hur pragmatisk snickare du hittar. Gör du det själv så kanske 10 totalt med helt nytt material.
Tack! Och tack för prisuppskattningen. Det är till stor hjälp! Har flera bekanta som är snickare så kanske frågar någon av dem..

Och precis, det kommer att beröra golv, väggar och tak.. Jag har för avsikt att öppna upp det bef rummet i stugan till nock och isolera det nu till våren (resten av stugan är isolerad). Detta gör jag själv.

Min tanke är också att plocka ned ytterpanelen på den befintliga väggen, men behålla större delen av väggkonstruktionen på sin plats - som en innervägg istället som jag får användning av. Ytan som nu utgör ”uteplatsen” blir en liten hall (150x130), en liten toalett (200x130) och en liten kokvrå (170x130). Kanske ändrar mig beroende på vad snickaren säger dock. Vill att det ska gå så smidigt som möjligt.

Det kommer bli fix i flera steg, men ska bli riktigt kul! Får ta en lagom liten del per år helt enkelt.
 
yonna yonna skrev:
Tillåter kolonisamfäliigheten utbyggnad?
Hej! Ja, föreningen tillåter stugor på upp till 40 kvm. Denna är på 22, så får bygga ut en hel del. Behöver nog söka bygglov dock.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.