Vi skulle vilja måla vårat trä golv med järnvitrol.
Men frågan är hur giftigt är det??
Släpper det utt gift hela tiden eller är det bara när man målar??
Och om det bara är när man målar kan man då vädra och låta bli att vara inne i nån dag??
Behöver verkligen snabbt svar...annars tar killen det i egna händer och målar.
Vill ju inte blöi sjuk..

Tacksam för alla svar

Afrodite
 
Järnvitriolet är giftigt i sig. Det är inte giftigt när man jobbar med det, det är inga ångor som är farliga varken då eller senare vad jag vet. Men att impregnera golvet inomhus med ett ämne som är giftigt är för mig en fullständigt absurd tanke. Ska ni inte ha några barn eller husdjur i huset någon gång?
 
Varför ska du måla med järnvitriol inne? Är det färgen du är ute efter är det bättre att betsa golvet för att få rätt nyans. Du måste i vilket fall olja eller lacka det efteråt. För du är väl inte så pigg på ett klassisk skurgolv? Roligare saker än att knäskura golv kan du nog hitta på.
 
Järnvitriol = järnsulfat. Här är ett säkerhetsdatablad om produkten järnsulfat. ( det måste alla producenter ge ut om man säljer en kemikalie)
http://www.swedhandling.com/pdf/156.pdf
Produkten är alltså inte giftig, men irriterade om den är i pulverform, ( alltså innan du späder ut i vatten före målning). Som färdig produkt är det inte så farlig, men den har lite stickande doft .

Denna kemikalie är en som jag utan problem kan tänka mig att låta mina högstadieelever laborera med utan några problem. järnjonerna är inte farliga och sulfatjoner är mycket intakta och reagarer inte frivilligt.
 
  • Gilla
Nörden
  • Laddar…
Snailman
Det står ju att det är farligt vid förtäring och att njurarna kan skadas vid stora doser, så om typ barn eller husdjur slickar på golvet så är det ju inte så bra...
 
Ja, det känns som att sammanfattningen "produkten är inte giftig" inte är helt nyanserad. Maggan, skulle du vilja mätta dina trägolv med detta?
 
Du måste se LD50 värdet, vilket innebär att 50% av alla råttor dör om de får i sig 1,48g av den rena kemikalien/ kg kroppsvikt. Det är höga doser vi pratar om... Du måste slicka många kvadratmeter för att komma upp till den dosen.
Men naturligtvis ska man vara försiktig. Men man ska också vara medveten om att allt har en dödlig dos ex vanligt salt som vi har hemma(natriumklorid) har ett LD 50 värde på 3g /kg kroppsvikt för råtta...Alltså dubbel dos som järnvittriolen, men inte är vi rädd för att barnen ska slicka i sig ett helt saltpaket- eller...
 
Så om ett spädbarn på fem kilo skulle få i sig något tiondels gram är det lugnt? Har långtidseffekterna av låga doser studerats på människor? Vet man att låga doser inte påverkar utvecklingen på cellnivå hos barn till exempel?

Vad gäller saltet så skulle barnet sannolikt kräkas innan det fått i sig så hög dos.
 
Snailman
Jag läste om ett par som födde upp sitt spädbarn på soppa för vuxna och det innehåller enormt mycket salt, minns inte hur det gick för barnet, men tror inte det gick så bra, då hade det nog inte stått i tidningen om det...
 
Det verkar vara samma ämne som i järntabletter?


Duroferon används vid blodbrist (järnbristanemi) och i förebyggande syfte till gravida kvinnor och blodgivare.
............................
Den aktiva substansen är järnsulfat motsvarande 100 mg Fe2+ (=tvåvärt järn).

FASS
 
Järnvitriol är ett kemiskt sett ett salt, och används till massor av saker bl a i medicin.

För mycket salt(NaCl) hos spädbarn ger njurskador, man ska därför inte salta någon mat till barn innan ett års ålder.
( fortfarande kokar jag ris utan att sätta dit salt). Även för oss vuxna är natriumklorid också skadligt i höga doser pga natrium har med energiomsättningen i kroppen att göra. De flesta vet ju att man inte kan dricka saltvatten för då torkar man ut.

Jag vet inte hur många som vet att färgpigmenten i de vanliga färgerna ofta är salter. Ex vit färg är ofta färgat med zinkoxid och det är inte den roligaste kemikalien heller. Men man måste skilja på kemikalien i pulverform och kemikalien i en blandning ( ex i färg). I järnvitriolens fall reagar den med träet och då borde den sitta ordentligt hårt, alltså borde den inta damma längre.
 
Varför vill du behandla golvet med järnvitriol?
 
Så jag frågar igen, Maggan, du skulle inte tveka ur hälsosynpunkt att mätta dina trägolv hemma med en järnvitriollösning? Du har ju uppenbarligen ganska bra koll på kemin här.
 
Järnvitriol är alltså en kemisk bets som har olika effekt på olika träslag. Behandlingen i sig ger inget ytskydd och järnvitriolblandningen har samma konsistens som vatten (eftersom den består av järnvitriol utblandat med vatten).
Ett lager järnvitriol, följt av antingen olja eller lack för att ge en hållbar yta ser jag inte som något problem ur hälsosynpunkt. Eventuellt överskott av järnvitriol kommer försvinna vid poleringen av oljad yta, eller bindas av lacken. Jag har behandlat ekmöbler med järnvitriol (då blir de svarta, som sjödränkt ek), följt av olja och/eller fernissa, med utmärkt resultat.

Mvh Johan
 
Jag skulle nog inte tveka att använda järnvitriol på mina golv i miljöhänseende, men kanske utseendemässigt;). Om man sedan lackerar ovanpå är det ju nästan idiotsäkert! Både jag och min man är kemister, så vi har nog lite koll på kemin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.