Vi har en Franke köksfläkt. Jag tycker att lagren låter lite kass, trots att de bara är några år. Men är det något man kan smörja, byter man hela motorn eller är det hela fläkten?

Påminner om den här tråden där TS rekommenderades att byta hela motorn. https://www.byggahus.se/forum/threads/olljud-gnissel-fran-futurum-koeksflaekt.507949/

Bild för referens från när jag städade ur fläkten. Vågade inte lossa muttern i mitten för risk att sabba något och stå utan fläkt hela helgen. 😬

En bild av en högtalare sedd ovanifrån, visar kon och talspole, svart och gråtonad, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byte av lager i motorn är det första att pröva och relativt billigt också. Smörja lager hjälper nog inte om det redan låter illa. Då är lagren förbrukade. Du behöver dock ha både motivation och allmänna tekniska kunskaper för att klara av det. Det gäller att ”hitta in” till motorlagren innan du ens ser OM de går att byta och OM de går att få tag på enkelt.

Finns det någon typskylt på själva motorn?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Byte av lager i motorn är det första att pröva och relativt billigt också. Smörja lager hjälper nog inte om det redan låter illa. Då är lagren förbrukade. Du behöver dock ha både motivation och allmänna tekniska kunskaper för att klara av det. Det gäller att ”hitta in” till motorlagren innan du ens ser OM de går att byta och OM de går att få tag på enkelt.

Finns det någon typskylt på själva motorn?
Industriell utrustning med varningsetiketter och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
tensiden tensiden skrev:
Vi har en Franke köksfläkt. Jag tycker att lagren låter lite kass, trots att de bara är några år. Men är det något man kan smörja, byter man hela motorn eller är det hela fläkten?

Påminner om den här tråden där TS rekommenderades att byta hela motorn. [länk]

Bild för referens från när jag städade ur fläkten. Vågade inte lossa muttern i mitten för risk att sabba något och stå utan fläkt hela helgen. 😬

[bild]
lite annorlunda motor mot den förra
men det är bara att byta hela brukar aldrig bli bra med en renovering av lager och jag vill minnas att din har glidlager i bronz
 
Faber Roblin 8-bs/30k-a. Ser ut att gå och ta isär. Två genomgående bultar som håller ihop två halvor. Du får avgöra själv om du vill ta isär den. Jag hade inte tvekat att göra det i alla fall.
Synkronmotor för köksfläkt, metallhölje, märkdata, dimensioner, kablage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Faber Roblin 8-bs/30k-a. Ser ut att gå och ta isär. Två genomgående bultar som håller ihop två halvor. Du får avgöra själv om du vill ta isär den. Jag hade inte tvekat att göra det i alla fall.
[bild]
gäller ju att man kan byta bronslagren eller har förmågan att impregnera dessa på nytt (ingen)
motorn är dyr men att lyckas med lagren ser jag som en omöjlighet om man vill de skall fungera mer än en vecka
 

Bästa svaret

electroluxaren skrev:
gäller ju att man kan byta bronslagren eller har förmågan att impregnera dessa på nytt (ingen)
motorn är dyr men att lyckas med lagren ser jag som en omöjlighet om man vill de skall fungera mer än en vecka
Ajdå! Om det är bronslager är det nog inte lönt att anstränga sig. Runt 2.500:- verkar hela motorn gå på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Usch pommes frites.
Då får nog motorn gå till den rasar så tar jag hand om det då. Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.