Maalox Maalox skrev:
Så låt oss förutsätta att en vedeldad badtunna 1) ej är bygglovsklassad eller kräver godkännande från granne och 2) är placerad, säg 3m från ens egna hus samt grannes hus, då är den potentiellt i strid med BBR eller annan eventuell lagstiftning?

PS. Osäker på hur jag skall hantera min post då jag avviker från TS frågeställning något, så rätta mig gärna. Var bara det att frågas väcktes hos mig efter att jag läst tråden.
BBR är helt frikopplad från bygglovsreglerna. Enda möjliga beröringspunkten är att bygglovet innebär ett enkelt sätt för kommunen att kontrollera att byggreglerna efterlevs. Men reglerna gäller alltid när en byggnad uppförs, ändras eller rivs oavsett vilket lagrum som reglerar vart och hur man får bygga eller inte.

1:2 Föreskrifterna
Föreskrifterna gäller
– vid uppförandet av nya byggnader,
– vid mark- och rivningsarbeten, samt
– för obebyggda tomter som ska förses med en eller flera byggnader.
Vid uppförandet av andra anläggningar än byggnader på tomter gäller föreskrifterna i avsnitt 8:9.
Vid ändring av byggnader gäller föreskrifterna i den utsträckning som följer av avsnitt 1:22.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
K kebab skrev:
[bild]
Det borde vara tillämpligt här.
Installation av eldstad kräver bygganmälan enligt bilden, och jag utgår från att det gäller även i friggebodsbastu som ställts för nära tomtgränsen.

Ring kommunen och fråga om grannen har lämnat in bygganmälan för vedeldat bastuaggregat i sin nya bastu och om dom verkligen får bygga bastun så nära tomtgräns utan att fråga dig först.
 
  • Gilla
kebab och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
BBR är helt frikopplad från bygglovsreglerna. Enda möjliga beröringspunkten är att bygglovet innebär ett enkelt sätt för kommunen att kontrollera att byggreglerna efterlevs. Men reglerna gäller alltid när en byggnad uppförs, ändras eller rivs oavsett vilket lagrum som reglerar vart och hur man får bygga eller inte.

1:2 Föreskrifterna
Föreskrifterna gäller
– vid uppförandet av nya byggnader,
– vid mark- och rivningsarbeten, samt
– för obebyggda tomter som ska förses med en eller flera byggnader.
Vid uppförandet av andra anläggningar än byggnader på tomter gäller föreskrifterna i avsnitt 8:9.
Vid ändring av byggnader gäller föreskrifterna i den utsträckning som följer av avsnitt 1:22.
Men en badtunna är väl inte en byggnad? Eller?
 
K kebab skrev:
Hallå. Skulle vilja ha lite tips/input på en klurig fråga.

Grannen började smälla upp ett bygge i tisdags, aha, en hundkoja tänkte jag. Men det växte och växte. Aha, ett förråd tänkte jag då. Men sedan kom det till stora fönster + fönsterdörr (rätt ut mot mig dessutom).
Ca 1,5 meter från min tomtgräns mot honom.

Pratade med en annan granne idag som undrade ifall jag hade skrivit på och godkänt. Nej, jag har inte fått frågan sa jag då. Men så länge det är vanlig bastu kan det väl vara ok. Bara det inte är vedeldad, för jag har mindre än 2 meter till garaget, och där är gasflaskor, bensin, mm.

MEN IDAG MINSANN, SÅ KOM DET UPP EN SKORSTEN TA MIG TUSAN :(

Vad hade ni gjort? Sagt till? Ringt och frågat kommunen? Ringt och frågat nån på brandstationen?
Dessutom, måste inte en skorsten vara minst 1 meter högre än kringliggande bebyggnad?

Jag är skraj för gnistregn.
Från en nyfiken, hur sjutton gick det sen med detta? Anmälde du till kommunen eller pratade du med grannen? Är bastun kvar och i bruk?
 
H Henrik Frost skrev:
Från en nyfiken, hur sjutton gick det sen med detta? Anmälde du till kommunen eller pratade du med grannen? Är bastun kvar och i bruk?
Asch, jag vill inte bråka så jag har inte anmält det. Den används, men väldigt sparsamt som tur är.
 
N Nils i Svängen skrev:
Asch, jag vill inte bråka så jag har inte anmält det. Den används, men väldigt sparsamt som tur är.
Ojsan. Jag ser att jag tydligen har ändrat mitt användarnamn på forumet sedan jag först skrev :D
Ursäkta förvirringen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.