Vi har en tvättstuga med dusch i källaren i vårt hus byggt -37. Den är renoverad senast någon gång i början av 80-talet tror jag med klinker och en gammal gjutjärnsbrunn. Nu vill vi fräscha upp tvättstugan och framför allt byta ut den gamla gjutjärnsbrunnen men vi har ingen lust att lägga ut en förmögenhet.

Min tanke var att bila ut och byta brunnen mot en modern, ta bort klinker lokalt runt brunnen, flytspackla och sen lägga ny klinker i hela tvättstugan ovanpå den gamla (att det bygger på höjden gör inget). Men när vi har haft en firma här så säger de att det inte går utan de vill bila bort allt och lägga nya tätskikt vilket blev över vår budget.

Måste man ha tätskikt i en källare med ren betong? Att det behövs vid dusch och runt brunnen förstår jag men går det inte att lägga tätskikt lokalt där man bilat upp för nya brunnen och sen bara lägga klinker ovanpå? Är det så himla noga?
 
ni får göra precis hur ni vill...........finns ingen kontrollmyndighet annat än att försäkringsbolaget gör en undersökning vid eventuell skada. Är det mark under och inget kan skadas så är sannolikheten för en sådan händelse ganska låg så kör på. Jag skulle inte bry mig iallafall och inte ens tätskikt runt brunnen behövs ju egentligen. Det finns ju inte längre ut ändå så vad blir skillnaden......
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Just i duschen brukar man sätta tätskikt därför att betong inte mår bra i längden av att ständigt vara blöt. Duschkabin är bra om man inte vill tätskikta.

Fördelen med att byta rören i golvet nu är att man slipper bryta upp golvet den dagen som röret har gått sönder. Sen får man ju själv välja om man vill ta kostnaden nu eller om några år. Det kan vara bra att filma avloppsröret för att få reda på om det redan har gått sönder.
 
Källare, speciellt utan isolering under bör man undvika täta golv.
Men har man dusch sätter man tätskikt precis i duschområset och närmast brunnen.

Hur ser rören ut från brunnen? Om de är lika gamla hade jag definitivt bytt de samtidigt!
 
Hallå!
Tänkte testa att låna denna tråden lite istället för att göra en ny, trots att det finns massa trådar om samma ämne men blir inte riktigt klok på det.

Vi har totalrenoverat hela vårat hus, inklusive källaren. Blev dock inte till att gräva ut och isolera så vi har kvar våran oisolerade platta, dragit nya avlopp, sanden under betongen var fin, knappt fuktig, flytit hela källaren, putsat om alla väggar och tak så den är som ny.
Blir inget tätskikt i tvättstugan på golvet.
Men sen ska vi även ha ett badrum med dusch och badkar.
Bör man enbart sätta tätskikt i duschutrymmet (golv, vägg) och typ 0,5m runt om golvbrunnen till badkaret eller vad tycker ni? Hör så många olika åsikter om det. Men att sätta tätskikt i områdena som det kommer vara mycket vatten vid verkar dem flesta förespråka. Använder man i så fall vanligt tätskikt eller diffusionsöppet? :D
 
BirgitS
Matteandersen Matteandersen skrev:
Men sen ska vi även ha ett badrum med dusch och badkar.
Bör man enbart sätta tätskikt i duschutrymmet (golv, vägg) och typ 0,5m runt om golvbrunnen till badkaret eller vad tycker ni? Hör så många olika åsikter om det. Men att sätta tätskikt i områdena som det kommer vara mycket vatten vid verkar dem flesta förespråka. Använder man i så fall vanligt tätskikt eller diffusionsöppet?
Det finns bra beskrivet i branschreglerna från BKR tycker jag så följ dem i stället för att lyssna på olika åsikter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.