Min spis låter olika mycket när jag har ugnen på. Spisen är en GOREBJE med induktionshäll. Finns det någon fläkt som kan låta illa? Är inte fläkten för varmluft. I så fall är den möjlig att själv byta?
 
En film med oljudet är nog nödvändigt om det inte är ett specifikt fel som någon känner till.
 
Min erfarenhet är att vissa (billiga) vitvaror har högljudda fläktar. För att bli av med problemet kanske du behöver en annan spis.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Min erfarenhet är att vissa (billiga) vitvaror har högljudda fläktar. För att bli av med problemet kanske du behöver en annan spis.
Ingen billig spis! Och problemet har uppstått, alltså inte varit så från början.
 
A
A arvid53 skrev:
Ingen billig spis! Och problemet har uppstått, alltså inte varit så från början.
Gorenje har alltid varit ett stylingmärke, och tagit betalt för stylingen likt SMECK
De har aldrig varit top quality och har tyvärr blivit avsevärt sämre efter det att kineserna köpte upp.

Du har förutom varmluftsfläkten en kylfläkt för ugnen och två för induktionsmodulerna.
Bara plocka ner spisen och lyssna på fläktarna, minst en lär du få byta, du har ingen garanti kvar?
 
electroluxaren skrev:
Gorenje har alltid varit ett stylingmärke, och tagit betalt för stylingen likt SMECK
De har aldrig varit top quality och har tyvärr blivit avsevärt sämre efter det att kineserna köpte upp.

Du har förutom varmluftsfläkten en kylfläkt för ugnen och två för induktionsmodulerna.
Bara plocka ner spisen och lyssna på fläktarna, minst en lär du få byta, du har ingen garanti kvar?
OK men det är mycket som kommer från Kina tyvärr. Kan du ge tips på en bra spis? Köpte Asea Skandia diskmaskin för några år sedan, vilket man trodde skulle va en bra maskin, men något sämre har jag inte haft genom åren
 
A arvid53 skrev:
OK men det är mycket som kommer från Kina tyvärr. Kan du ge tips på en bra spis? Köpte Asea Skandia diskmaskin för några år sedan, vilket man trodde skulle va en bra maskin, men något sämre har jag inte haft genom åren
Electroluxaren kan absolut ge bra tips.
Han kommer säkerligen tillbaka på den..
 
A
A arvid53 skrev:
OK men det är mycket som kommer från Kina tyvärr. Kan du ge tips på en bra spis? Köpte Asea Skandia diskmaskin för några år sedan, vilket man trodde skulle va en bra maskin, men något sämre har jag inte haft genom åren
ASEA Skandia gjorde diskmaskiner förra milleniumet de var riktigt bra fast det är nog ingen som lever efter 30 år.
Köp något med 5 års garanti, av välkända märken som bosch, siemens, Asko, tyvärr innehåller de än så länge kinesk mekatronik som inte är av bästa kvalitet, men övriga märken är värre
Tror Asko har Gorenje spisar föresten...
 
Är det att föredra 400 volt? eller spelar det ingen roll?
 
A
A arvid53 skrev:
Är det att föredra 400 volt? eller spelar det ingen roll?
Det är mest vad du har för anslutning idag som spelar roll.
230V är ju EU standard så "våra" 400V spisar ser slutet.
Teoretiskt kan du belasta en 400V are med högre effekt
 
A arvid53 skrev:
Är det att föredra 400 volt? eller spelar det ingen roll?
Det finns något av en begreppsförvirring här. Det finns inga induktionsspisar med 400V elementspänning. Men de brukar kunna anslutas till tre faser och nolla. Om du har framdraget tre faser till spisen så bör du se till att spisen också kan anslutas till detta. Enfasanslutning är mest i mindre lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.