Jag tänkte bygga en trappa i trä vid entrén. Den ska se ut i stort sätt exakt som på filmen. Det finns dock ett problem. I videon fäster de plankan under dörren rakt in i grunden. Jag vill inte borra i grunden. Finns det något annat sätt att få trappan att stå stadigt utan att behöva borra in i husgrunden?

 
Gör som dom gjort i framkant, ställ den på block.
 
Du kan lägga I barlast innan du skruvar dit översta lagren och/eller skruva I betongstenen om du tror den kommer röra sig.
 
Z z_bumbi skrev:
Du kan lägga I barlast innan du skruvar dit översta lagren och/eller skruva I betongstenen om du tror den kommer röra sig.
Ursäkta?
 
Centano Centano skrev:
Gör som dom gjort i framkant, ställ den på block.
Det är sant! Men kommer inte trappan att röra på sig då?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är sant! Men kommer inte trappan att röra på sig då?
Det är där barlasten kommer in, fyll trappan med gamla betongplattor eller liknande.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är där barlasten kommer in, fyll trappan med gamla betongplattor eller liknande.
Jag googlar barlast, men får bara upp pyttelite information om båtar. Vad exakt är barlast?
 
R
M Förstagångsköparen skrev:
Jag googlar barlast, men får bara upp pyttelite information om båtar. Vad exakt är barlast?
I ditt fall tyngder som håller trappen på plats…
 
Så länge du har ett plant, stabilt och dränerat underlag ska trappan inte flytta på sig.
 
Centano Centano skrev:
Så länge du har ett plant, stabilt och dränerat underlag ska trappan inte flytta på sig.
Jo, det gör den. Om vi antar att man alltid kommer att gå åt vänster eller komma från vänster så kommer det att bli många små knuffar på trappen som flyttar den en bråkdel av en millimeter någon gång då och då. Särskilt när det är minusgrader.

/ Vis av erfarenhet
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har min trappa på plintar, både i framkant och mot huset. Använder man block som på filmen skulle man kunna använda vinkeljärn för att fixera den i blocken.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.