Ska göra en "möbel" som ska hänga i en bef hylla. Den ska bli fäste/uppsamling för alla nätverksprylar.

Kommer se ut som ett T, där den vågräta delen ska innehålla en switch i 1U format.
På den lodräta delen ska router, HA server, injektorer till AP osv fästas.

I övre kanten på den lodräta delen som är 600mm vill jag göra ett urtag som är kanske 400x 20mm där jag kan dra in alla nätverkskablar från router, sen kommer dom ut på lämpliga ställen i skivan.

Enklast är väl att rita på och köra med sticksågen, men det brukar inte bli så rakt och fint åt mig 😄

Är väl inte så noga egentligen men tänkte ta den grejen som en liten övning i "fin" snicker

Sticksåg, handöverfräs, sänksåg mm finns
Materialet är 19mm folierad mdf
 
nino nino skrev:
Enklast är väl att rita på
Du kan kanske börja med att rita en skiss av vad du vill åstadkomma så har vi nog lättare att visualisera det hela o komma med glada tillrop o tips. 1U format, HA server o AP är ju rena grekiskan...

Ska urtaget se ut som i skissen nedan?
Enkel svartvit kontur av en papperskasse eller påse, minimalistisk, tecknad, ingen färg, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Du kan kanske börja med att rita en skiss av vad du vill åstadkomma så har vi nog lättare att visualisera det hela o komma med glada tillrop o tips. 1U format, HA server o AP är ju rena grekiskan...

Ska urtaget se ut som i skissen nedan?
[bild]
Ja precis, vi börjar med det urtaget
 
nino nino skrev:
Ja precis, vi börjar med det urtaget
Har du frässtål med kullager? Eller styrhylsa till fräsen?
 
Redigerat:
Frässtål med kullager tror jag finns, annars kan jag köpa
Får googla styrhylsa, men det är nog inget jag har
 
Ok, tre lösningar. Samtliga mår bra av att såga bort det mesta först med sticksåg. Rankade från snabbast o minst precist till stabilare o mer precist.

1. Tvinga fast en planka en bit in på skivan, parallellt med kanten där du vill göra urtaget, så fräsens position matchar "20mm in från kanten" linjen. Följ plankan med fräsens sula. Sätt stopkloss fram o bak så du får rätt på vertikala 20mm delen också.

2. Fäst bitar med dubbelhäftande tejp som matchar urtagets form. Fräs med kullagerfräs som följer tejpade bitarnas kontur.

3. Gör en "findusmall" med sänksågen. Likt alternativ 2 så om du kollar lite på filmen nedan förstår du nog principen både för 2 och 3.

 
  • Gilla
ConnyK och 1 till
  • Laddar…
Men jäklar vilka smarta lösningar.

Bordssåg finns också, problemet med den är att anhållet gärna vill flytta sig lite.
Kanske är nåt som ska spännas och slö klinga i kombo.
Har en firma som slipar klingor 100m bort så har ingen ursäkt att köra med slöa klingor förutom dumhet ☹️

Sågen är nog en Makita 2704 eller liknande, ca 15 år
 
nino nino skrev:
Men jäklar vilka smarta lösningar.

Bordssåg finns också, problemet med den är att anhållet gärna vill flytta sig lite.
Kanske är nåt som ska spännas och slö klinga i kombo.
Har en firma som slipar klingor 100m bort så har ingen ursäkt att köra med slöa klingor förutom dumhet ☹️

Sågen är nog en Makita 2704 eller liknande, ca 15 år
Hade en billig bordssåg där anhållet ville flytta sig. Satte sådan där halksskydstejp eller vad den heter på anhållet där som det klämmer fast. Efter det så stannade det kvar.
 
  • Gilla
fencer71 och 1 till
  • Laddar…
Ok kan prova det
Men tycker att en såg för över 10' borde funka, men man måste kanske upp en bit till, sen är det väl en såg för byggen inte finsnickeri kanske
 
nino nino skrev:
Ok kan prova det
Men tycker att en såg för över 10' borde funka, men man måste kanske upp en bit till, sen är det väl en såg för byggen inte finsnickeri kanske
Har aldrig provat den makita sågen men det brukar ju vara bra saker. Men jag tänker att även kvalitet blir sliten på 15 år. Men det beror ju också mycket på hur man använder den och hur ofta.
 
N Niq skrev:
Har aldrig provat den makita sågen men det brukar ju vara bra saker. Men jag tänker att även kvalitet blir sliten på 15 år. Men det beror ju också mycket på hur man använder den och hur ofta.
Jo visst är det så, men har ju mest klyvt nå skivor, nån regel å så
 
  • Gilla
Andreas wagner
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo visst är det så, men har ju mest klyvt nå skivor, nån regel å så
Ja det lönar sig säkert att gå igenom sågen först och se att allt är som det ska
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Japansåg, sandpapper och tålamod lär också fungera
 
Purre Purre skrev:
Japansåg, sandpapper och tålamod lär också fungera
Jo absolut, sticksåg funkar också och går nog snabbast för mig.
Nu ville jag ju ha det som ett litet övningsprojekt för att lära mig lite
 
Såg ju väldigt smidigt ut med bordsfräs, är det en vanlig som är monterad underifrån?

Vilket material ska man satsa på om man vill göra en skiva att fästa i?

Har nån Makita som kom i en formgjuten väska, ingen systeiner.

Har du @Ola C nån video om hur man bygger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.