Hej!

När jag igår eldade så upptäckte jag att det då och då flimrade till i ”taket” av kaminen. Det såg ut som när man i högstadiet satte en tändare mot strumpan så att nopprorna brann upp.

Lite mer info

Kamin: Jötul
Eldade senast: En vecka tidigare
Kuriosa: För första gången eldade jag med köpt björk från Hornbach. Tidigare eldat med ved som tidigare ägare lämnat kvar. Jag har haft huset i 2 mån och de första eldningarna kan ha varit med lite för fuktig ved och dålig luft-hantering av mig.
Senast sotad: 6 veckor sedan

Jag har skickat bilder på hur det ser ut i kaminen. Ser inte ut som tjära utan mer noppror eller som att det flagnar.

Vet någon vad det kan vara?
 
  • Närbild på däck och skärmkant på ett fordon, smuts och grus synlig, indikerar nyligen användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ugn med eld, suddig vy, rostiga metallväggar, dammpartiklar synliga mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fordon med is och snöpartiklar, fokus på textur och belysning, kallt motiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
M Mäkattack skrev:
Hej!

När jag igår eldade så upptäckte jag att det då och då flimrade till i ”taket” av kaminen. Det såg ut som när man i högstadiet satte en tändare mot strumpan så att nopprorna brann upp.

Lite mer info

Kamin: Jötul
Eldade senast: En vecka tidigare
Kuriosa: För första gången eldade jag med köpt björk från Hornbach. Tidigare eldat med ved som tidigare ägare lämnat kvar. Jag har haft huset i 2 mån och de första eldningarna kan ha varit med lite för fuktig ved och dålig luft-hantering av mig.
Senast sotad: 6 veckor sedan

Jag har skickat bilder på hur det ser ut i kaminen. Ser inte ut som tjära utan mer noppror eller som att det flagnar.

Vet någon vad det kan vara?
Ingen aning. Men om jag inte, i slutet då veden håller på att ta slut, öppnar syretillförseln helt - då får jag sådär svart insida på kaminen. Skulle rekommendera att tillsätta mer syre för att få en bättre förbränning och därigenom renare kamin...
 
  • Gilla
Mäkattack
  • Laddar…
Obrända kolpartiklar som kan tända, mera syre så allt brinner upp vid eldning. Kan bli så om det vill pyra.
 
  • Gilla
Mäkattack och 3 till
  • Laddar…
Hej! Tack för svar. Okej så fritt fram att elda med andra ord? Med så mycket syre som möjligt då.

Jag tycker jag har spjället helt öppet hela tiden men nån gång kanske jag har stängt till lite pga för vilda lågor och glömt öppna igen. Är även noga med att låta veden ta eld med en glipa för mer syre.

Tack igen.
 
@
M Mäkattack skrev:
Hej! Tack för svar. Okej så fritt fram att elda med andra ord? Med så mycket syre som möjligt då.

Jag tycker jag har spjället helt öppet hela tiden men nån gång kanske jag har stängt till lite pga för vilda lågor och glömt öppna igen. Är även noga med att låta veden ta eld med en glipa för mer syre.

Tack igen.
Man eldar inte med spjället helt öppet eftersom det då brukar brinna allt för häftigt. Man får justera med spjället allt eftersom. Mycket syre i början, därefter mindre syre då kaminen blivit varm och så mycket syre på slutet då det bara är lite bränsle kvar i kaminen....
 
  • Gilla
Mäkattack och 1 till
  • Laddar…
Beroende av kamin och konstruktion blir det mera eller mindre svart av sot på insidan, jämför kamin i gjutjärn med de som är "stenklädda" invändigt. Gjutjärnskaminer blir svart.
 
  • Gilla
Mäkattack och 1 till
  • Laddar…
Som barn satt man framför spisen och tittade på dessa glödstreck som bildades i sotet. De kom från ingenstans och rusade fram som maskar, slingrade sig fram och försvann lika plötsligt som de kom. Ett skådespel för små nyfikna ögon mer spännande än svart-vit tv.
Så inget konstigt, elda på.
 
  • Gilla
  • Älska
Mäkattack och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det har inte varit några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.