Ja jag vet inte riktigt vad som blir smidigast för min del 🤔🙃 vill ju utnyttja källaren när man väl har en 😅
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vet du det?
Kolla in kopplet
 
J Johan Anemyr skrev:
Ja jag vet inte riktigt vad som blir smidigast för min del 🤔🙃 vill ju utnyttja källaren när man väl har en 😅
Det är också så att värmen i källaren snabbt försvinner uppför en öppen trappa upp till övervåningen och värmer den. Vill man ha varmt i källaren ska man inte ha en öppen trappa utan en trappa med stängd dörr som håller kvar värmen i källaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det vet nästan alla med VP om COP, men som en del gör, jagar tiondelar av det. finner det märkligt att göra det, det ska bli varmt i huset och sen om man gör GV eller större element är en annan sak.
Jag får då förklara framförallt för äldre men även unga personer då och då om det här med cop, dom kanske hört ordet men vet inte vad det innebär. Jaha säger dom, är det så det förhåller sig....Å hur många vet hur mycket i utväxling du får om du kan köra ut 35° på elementen istället för 55°. Å för ts så räcker det ju inte att höja bara ett steg för att få 20° i källaren
 
Vad har ni själva för temp på boytan ? :)
 
20 - 22 grader normalt och gärna 19 i sovrummet.
 
17 grader i källaren men det är bara en klassisk råkällare. 21,5 första plan å samma övervåning utom sovrum där det är 20.
 
Vi sparade väldigt många kWh förra vintern när vi sänkte kurvan så att övervåningen var lagom och källaren blev kylig istället för att ha källaren varm och dra ner termostaterna på övervåningen. Därför tror jag att det kostar rätt mycket att höja kurvan och sänka termostaterna där uppe. Dels blir det sämre verkningsgrad när pumpen behöver åstadkomma högre framledningstemperatur, och dels kostar det såklart att hålla en hel källare ett par grader varmare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Johan Anemyr skrev:
Vad har ni själva för temp på boytan ? :)
20C boyta, 13C källare.
 
Det kommer att kosta att värma denna källare till bostadstemperatur oavsett metod. Det finns ju en vedkamin där. Så fundera på att låta källaren vara på källartemperaturen och änvänd kaminen när ni vill sitta där och mysa.
 
  • Gilla
Johan Anemyr
  • Laddar…
Godkväll.
Vet inte hur era radiatorer är dragna i erat hus. Men jag installerade en ny bergvärmepump nu i november. I samma veva så monterades 2st innegivare och extra cirkulationkit så nu skickar pumpen olika grader till varje våning.
Vi har nu 20 grader uppe och 20 grader nere men funderar på att höja båda till 21.
Detta är ju en variant beroende på hur radiator systemet går i erat hus.
Mvh
 
Fundera på att byta ena eller båda till fläktkonvektor - den finns i olika storlekar.:
https://www.vvsochbad.se/eveco-flaktkonvektor-230-v-45-kw50c-framtemp-789167

På vår och höst med lägre temp ut på vattnet får vi kallare än under vintern i källaren.
Nu vid byte av panna la vi till ett konvektorelement som kan plocka ut bra med värme trots lägre temp på vattnet. Beroende på fläkthastighet kan det dock bli lite ljud. Min model kan styras på schema så man kan fläska på under natten och dra ner under dagen. Nu har vi ingen som sover i källaren så det är inget som stör oss. Ta till en storlek eller två så kan du köra lägre hastighet på fläkt eller lägre temp på vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.