God kväll!

Det nalkas köksrenovering i början på året. Som i resten av huset så skall golvet tas upp för att få bort nedgjutna reglar (viss lukt från dessa), och för att isolera om. När golvet ändå är öppet och betongen blottad vore man en riktig tokstolle att inte byta avlopp samtidigt, då dessa äggskalsrör är 54 år gamla. Jag är väldigt sugen på att vara en tokstolle.... Inte alls sugen på att bila upp eländet. Nog om det! Det är bäst att få det gjort.

Har försökt söka mig fram till lite ''standard info'' gällande djup osv, men inte hittat mycket.

Någon som har erfarenhet av hur djupt avloppet troligtvis ligger? Rimligtvis ligger röret ganska ytligt i tvättstugan, och djupare desto närmre stammen vid toaletten jag kommer. Planen just nu är att kapa vid tvättstugan och byta den delen vid senare tillfälle.

Kan det vara så jävligt att där avloppet ifrån köket ansluter emot stammen, ligger helt under plattan? Så pass att jag behöver bila upp en jättekaka och gräva ur under plattan, för att komma åt och ansluta mot stammen?

Bilderna som bifogas är ifrån grannhuset. Där valde dom att behålla befintliga rör. Har ritat på hur rören eventuellt kan tänkas ligga. Gissar mest på grön.

Tar tacksamt emot all input och erfarenheter. Är taggad på att dra igång med köket den i början på året, men detta moment hänger som ett mörkt moln över hela alltet.
 
  • Rivna golvbjälkar och avfall i ett hus under renovering med anteckningar skrivna på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalat rum under renovering, träreglar på vägg, vattenledning, avfall på golvet, några textanteckningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhet med markerade rördragningar för vatten (rött och grönt) och avlopp (blått).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar ner i röret hur djupt ner går det, borde väll kunna mäta ner?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Om du tittar ner i röret hur djupt ner går det, borde väll kunna mäta ner?
Absolut! Bilderna är på grannens kök, jag har ännu inte öppnat upp golvet. Min kära far har även tillgång till avloppskamera, så borde kunna få ett ganska bra hum sen hur rören ligger. Försöker mest just nu få lite kött på benen om vad som komma skall :) Vad man bör tänka på, osv!
 
Karrock
Bilderna är från granne noch du har inte börjat riva själv?
Du kan ju försöka dela under diskbänk och i tvättstuga och sedan ned med något och känna efter hur djupt det är tills röret planar ut. Ev kan du även känna i vilken riktning röret går.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Skit i dom gamla rören om du vill och dra nya där du vill ha dom. Såga en ränna i golvet mot anslutningspunkten
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skit i dom gamla rören om du vill och dra nya där du vill ha dom. Såga en ränna i golvet mot anslutningspunkten
Vilka fördelar vinner jag med detta? :) Har inga planer på att flytta något rent planlösningsmässigt. Har tänkt tanken också, att lägga nytt och låta det gamla ligga kvar. Men efter en stunds funderande så borde det nästan vara lättare att bila upp de gamla rören ändå. De gamla röret har ju redan sin ''ficka'' den ligger i, och borde väl leda till mindre bilning än att ta bort för hela röret på nytt.
 
Karrock
Jag var på väg att skriva att du inte behöver ta bort de gamla rören, och kan dra nytt var det passar dig bäst. Men då kvarstår ju osäkerheten i var röret som kommer från tvättstugan går. Så där får du nog ändå leta, och då kanske befintlig dragning är enklast ändå.
 
Det du vinner är att det går fortare att såga bort golvet än att bila.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.