Hallå. Skulle vilja ha lite tips/input på en klurig fråga.

Grannen började smälla upp ett bygge i tisdags, aha, en hundkoja tänkte jag. Men det växte och växte. Aha, ett förråd tänkte jag då. Men sedan kom det till stora fönster + fönsterdörr (rätt ut mot mig dessutom).
Ca 1,5 meter från min tomtgräns mot honom.

Pratade med en annan granne idag som undrade ifall jag hade skrivit på och godkänt. Nej, jag har inte fått frågan sa jag då. Men så länge det är vanlig bastu kan det väl vara ok. Bara det inte är vedeldad, för jag har mindre än 2 meter till garaget, och där är gasflaskor, bensin, mm.

MEN IDAG MINSANN, SÅ KOM DET UPP EN SKORSTEN TA MIG TUSAN :(

Vad hade ni gjort? Sagt till? Ringt och frågat kommunen? Ringt och frågat nån på brandstationen?
Dessutom, måste inte en skorsten vara minst 1 meter högre än kringliggande bebyggnad?

Jag är skraj för gnistregn.
 
Hej! Ring till kommunen och fråga, låter som att de har smällt upp en "friggebod" utan att ha full koll på reglerna!

Kan vara så att din detaljplan tillåter komplementbyggnader närmare än 4,5 meter.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Som sagt... det är mest själva eldningen jag inte är stormförtjust i. Sen kommer det säkert medföra mycket gap å skrik å fylla, men det är samma som tidigare. Tyvärr.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
K kebab skrev:
Som sagt... det är mest själva eldningen jag inte är stormförtjust i. Sen kommer det säkert medföra mycket gap å skrik å fylla, men det är samma som tidigare. Tyvärr.
Lägg upp detaljplanen om du har tillgång till den, kan finnas på kommunens hemsida. Om det är en "jobbig" granne kan du kanske få bort byggnaden.
 
K kebab skrev:
Vad hade ni gjort? Sagt till?
Japp, sagt till om att han skulle göra den övre laven stor nog så att även jag rymdes när jag ville basta! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
kebab och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Grannen får inte ställa någon byggnad närmre tomtgräns än 4,5m utan berörd grannes godkännande eller godkänt bygglov. Eldstad kräver bygganmälan. Prata med grannen eller kommunen.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg upp detaljplanen om du har tillgång till den, kan finnas på kommunens hemsida. Om det är en "jobbig" granne kan du kanske få bort byggnaden.
Jag har kollat detaljplanen, men det står inget om sådant. Borde stå i nån generell stadsplan eller nåt kanske?
 
Svensk webbsida för kommun, information om bygganmälan, gula och blå färger, menyval, kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde vara tillämpligt här.
 
Ska ringa försäkringsbolag och räddningstjänst och höra vad dom tror, också.
 
K kebab skrev:
Det borde vara tillämpligt här.
Nej, det är ingen ändring av befintlig byggnad. Grannen behöver antingen bygglov eller ditt medgivande för att bygga närmare gränsen än 4,5 meter (såvida det inte framgår något annat i detaljplanen).
Just nu låter det som ett svartbygge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Enklast är väl att be grannen flytta bastun så att den står 4.5 meter från tomtgräns.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Slightly off topic men spelar BBR in alls när det kommer till bygglovsbefriade åtgärder? Tänker främst på vedeldad badtunna men finns säkert fler exempel.
 
K kebab skrev:
Dessutom, måste inte en skorsten vara minst 1 meter högre än kringliggande bebyggnad?
En meter över högsta nock gäller inte längre. Åtminstone inte när jag byggde hus för några år sedan. Då ville sotaren att skorstenen skulle skära en linje från högsta nock, som lutade 10 grader mot marken. Det innebär att vår skorstenen är lägre än husets högsta nock.

Huruvida det är relevant för grannens bastu har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Slightly off topic men spelar BBR in alls när det kommer till bygglovsbefriade åtgärder? Tänker främst på vedeldad badtunna men finns säkert fler exempel.
BBR gäller oavsett bygglov eller inte.
 
  • Gilla
kebab och 1 till
  • Laddar…
Maalox
useless useless skrev:
BBR gäller oavsett bygglov eller inte.
Så låt oss förutsätta att en vedeldad badtunna 1) ej är bygglovsklassad eller kräver godkännande från granne och 2) är placerad, säg 3m från ens egna hus samt grannes hus, då är den potentiellt i strid med BBR eller annan eventuell lagstiftning?

PS. Osäker på hur jag skall hantera min post då jag avviker från TS frågeställning något, så rätta mig gärna. Var bara det att frågas väcktes hos mig efter att jag läst tråden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.