Jag ska fylla igen schakt där mitt inkommande vatten ligger och då det ligger grunt på några ställen så har jag värmekabel i vattenslangen och isolering runt (kommer även att lägga 50 mm XPS-isolering på).

För att inte värmekabeln ska gå hela tiden tänkte jag lägga en PEM-slang till i schaktet och dra ut till det ställe det är som grundats och sätta en temperatursensor där som sedan genom Home Assistant får styra uttaget som värmekabeln sitter i. Det är ca 10 meter från huset som sensorn behöver vara. Tanken är att använda en 1-wire (DS18B20, typ en sån här: https://www.styrahem.se/p/743).

Ni till problemet: hur gör jag för att få i kabeln med sensorn vid installation eller byte? Jag kan såklart dra in kabeln innan jag förseglar den och fyller igen schaktet, men om jag behöver byta framöver - hur ska jag då kunna trycka in den 10 meter?

Kan det funka med t.ex. TP-kabel för installation? Den är någorlunda styv och borde kunan tryckas in i slangen?

PEM-slangen för den här sensorn och dess kabel är 20 mm (om jag minns rätt).
 
Du ska lägga ett 12 mm VP rör, dom är 3 meter och skarva med muffar. Tejpa muffarna och ändan med eltape är bra. i ändan så värmer du röret så det nästa smälter och klämmer ihop och viker så kan det inte komma in väta och trassla till det med givaren. VP sätts fast på slangens översida på grundaste stället. Det med PEM-16 är för grovt att att få i givare och kabel, den blir som en svinknorr och fastnar på vägen ut.
 
Hmm. Rörmokaren petade precis i 33.5 meter värmekabel i PEM32 så nog borde det gå att få i en kabel i PEM20?
 
P Prosit skrev:
Hmm. Rörmokaren petade precis i 33.5 meter värmekabel i PEM32 så nog borde det gå att få i en kabel i PEM20?
Så du tänker att du ska ha givaren i samma slang som vattnet. vem har sagt att det är bra och farmför allt fungera. Men försök ned det, så får du vad som händer om cirka någon månad. Upp till dig att göra det.
 
wildeside
Jag har en DS18B20 i änden på 8 meter vanlig telekabel i träd i en VP slang.
VP slangen har jag i sin tur trätt in i vanliga grå 40 mm avloppsrör.
Lätt att få till en så rak dragning som möjligt och täta skarvar.
Om jag behöver byta givare så drar jag bara ut VP slangen.
 
J jonaserik skrev:
Så du tänker att du ska ha givaren i samma slang som vattnet. vem har sagt att det är bra och farmför allt fungera. Men försök ned det, så får du vad som händer om cirka någon månad. Upp till dig att göra det.
Nej, jag har PEM 20mm liggande som var tänkt för en annan signalkabel men jag gjorde en annan lösning där, så nu råkar jag har 25 meter PEM 20mm liggande och tänkte att det var ett lämpligt rör (VP-rör är väl inte gjorda för mark?).

Vattnet går i en PEM 32 mm. I den går även den värmekabel jag ska styra.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag har en DS18B20 i änden på 8 meter vanlig telekabel i träd i en VP slang.
VP slangen har jag i sin tur trätt in i vanliga grå 40 mm avloppsrör.
Lätt att få till en så rak dragning som möjligt och täta skarvar.
Om jag behöver byta givare så drar jag bara ut VP slangen.
OK, en flexslang i PEM-slangen kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
B
Jag hade nog lagt 2 givare från början, och hoppats att de håller.

För övrigt är det ju inte hela världen om en pem slang fryser, de tål det, så länge det inte är någon koppling som fryser. Så snålar man för mycket med värmekabeln, så blir man ju bara av med vattnet en stund (tills värmekabeln) tinar vattnet.

Jag kör därför min värmekabel helt manuellt, den behövs i princip aldrig hos mig.
 
P Prosit skrev:
OK, en flexslang i PEM-slangen kan vara ett alternativ.
Lägg inte en flexslang, det blir på gränsen till katastrof, den är rillad invändigt och givaren kommer att stanna mot en rill, däremot kan du lägga ett 12 VP i den, se då till att ändan på VP sättes fast på ovansidan på vattenslangen under isoleringen och tejpa/täta till änden på röret, men klar du gör som du vill, nu har du fått förslag. Har nog lagt några kilometer V-kabel både invändigt och utvändigt samt givare till det.
 
Låter spännande. Pem slang är livsmedelsgodkänd för vatten så ofarlig för människa en tp kabel i denna med förmodad pur isolering blir direkt en hälsorisk.
 
H Håbbe01 skrev:
Låter spännande. Pem slang är livsmedelsgodkänd för vatten så ofarlig för människa en tp kabel i denna med förmodad pur isolering blir direkt en hälsorisk.

Det är en PEM-slang enbart för sensorn och dess kabel. Vattnet går i separat (grövre) PEM som jag skrev i inlägg #6.

jonaserik:
Lägg inte en flexslang, det blir på gränsen till katastrof, den är rillad invändigt och givaren kommer att stanna mot en rill, däremot kan du lägga ett 12 VP i den, se då till att ändan på VP sättes fast på ovansidan på vattenslangen under isoleringen och tejpa/täta till änden på röret, men klar du gör som du vill, nu har du fått förslag. Har nog lagt några kilometer V-kabel både invändigt och utvändigt samt givare till det.
Tanken var att hela flexslangen (med sensor + kabel) dras ut vid eventuellt byte. Flexslangens utsida lär väl glida rätt så bra mot PEM-slangens insida?
 
P Prosit skrev:
Det är en PEM-slang enbart för sensorn och dess kabel. Vattnet går i separat (grövre) PEM som jag skrev i inlägg #6.


Tanken var att hela flexslangen (med sensor + kabel) dras ut vid eventuellt byte. Flexslangens utsida lär väl glida rätt så bra mot PEM-slangens insida?
Du gör som du vill, lägger inte mig i det. Förslagen är ett par stycken och det får du själv ta ställning till. Kan inte ge mer nu.
 
B BSOD skrev:
Jag hade nog lagt 2 givare från början, och hoppats att de håller.

För övrigt är det ju inte hela världen om en pem slang fryser, de tål det, så länge det inte är någon koppling som fryser. Så snålar man för mycket med värmekabeln, så blir man ju bara av med vattnet en stund (tills värmekabeln) tinar vattnet.

Jag kör därför min värmekabel helt manuellt, den behövs i princip aldrig hos mig.
Alla kopplingar ligger på frostfritt djup, så som du säger kan jag köra den manuellt om det skulle frysa. Jag tror faktiskt inte att det kommer frysa när jag väl fyllt igen, värmekabeln är "hängslen och livrem" när installationen väl gjordes.

Just för stunden, med öppna schakt så kommer den få köra en del - ska bli -13 nästa vecka i mina trakter verkar det som (strax söder om Göteborg).
 
B
Ja i Göteborg behöver man inte många cm djup innan man är nere på det som normalt är frostfritt.

Det kommer nog vara precis som min värmekabel, avstängd 99% av tiden.

Jag täckte min pem med lite markisolering.
 
P Prosit skrev:
Alla kopplingar ligger på frostfritt djup, så som du säger kan jag köra den manuellt om det skulle frysa. Jag tror faktiskt inte att det kommer frysa när jag väl fyllt igen, värmekabeln är "hängslen och livrem" när installationen väl gjordes.

Just för stunden, med öppna schakt så kommer den få köra en del - ska bli -13 nästa vecka i mina trakter verkar det som (strax söder om Göteborg).
Då skulle jag ha lag i värmekabeln och bara startat den om det fryser
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.