Hej!

Jag har köpt ett kök med vitvaror från IKEA.
Ugn 2,5 kW och Diskmaskin 2.4 kW

På diskmaskinen står det specat 10 ampere (har stickkontakt) och enligt elektrikern behöver ugnen 16 ampere (fast installation). De olika säkringarna innebär att han inte tycker att jag kan använda ledningarna i den 3-fas ledningen (med nolla) som gick till det gammla 3-fas-uttaget (för kombineras spis och ugn). (Spisen är numera en gasspis, så den är inte med i bilden.)

Med andra ord, jag behöver dra en ny sladd från elskåpet till köket (eftersom diskmaskinen måste ha en egen ledning och en egen säkring pga det höra effekt-talet.) Detta skulle enl. Thulins el (som tidigare hag gjor väldigt bra och skötsamma jobb) kosta runt 5000 kr.

Med tanke på att det är mer än vad jag betalade för både ugnen och diskmaskinen vill jag gärna kolla om detta verkligen kan stämma att man inte kan lösa detta på något smidigare sätt. De har ju nästan samma kW-tal...

mvh,
Andreas
 
På 10 A får du ju inte ut mer än 2,3 kW...

Det borde väl gå att säkra med 13 A automatsäkringar...

Jag har själv dragit el i mitt kök...dock separata 1,5mm2 3-ledare från centralen med 13 A till ugn och 10 A till diskmaskinen

FLKR
 
Ett annat alternativ kan vara att byta ut din central till en modern med trepolig säkring, då kan du från den gamla kabeln till spisen (om den har en nolla) få två stycken vägguttag säkrade med vardera 10 eller 13A samt ugnen på 16A, borde inte kosta mycket mer än fem tusen, på köpet får du en modernare anläggning med högre säkerhet (jordfelsbrytare). Finns flera trådar om denna lösning, den är inte jättepoppis bland alla elektriker men den funkar utmärkt om man märker upp ordentligt och det är bökigt att dra nya kablar.

FKLR: Har du tagit hänsyn till förläggningssättet och utlösningsvillkor och verkligen räknat så att din 1.5mm-kabel klarar 13A?
 
Japp!

Utanpåliggande med en genomföring i 20 cm betongvägg (termisk resistans i betong är ungefär 0,9 K.m/W så det är inget problem).

...och även utlösningsvillkåret är det tagit hänsyn till......

....jag jobbar med dimmensionering av elsystem...iofs. högspänning där belastningar oftast är symmetriska men ändå......
 
Hej!

Det är ju helt omöjligt att ta reda på vilka regler som gäller! El-firman jag har varit i kontakt med har nu sagt att det är OK och jag drar alla sladdar själv och att jag bara tar dit elfirman för att koppla in det i proppskåpet och då gör en inspektion av mitt arbete.

De elregler som jag har lyckats snappa upp än så länge är:
* Diskmaskinen på 2,4 kW ska ha 10 Amp säkring
* Ugnen på 2,5 kW ska ha 16 Amp säkring
* Man får inte blanda olika säkringsnivåer i samma sladd. (Jag kan alltså inte använda de tre fas-sladdarna som finns i 3-fas-kablen eftersom de går i samma kabel.)
* Jag ska ha 2,5 mm^2 kabel till 16 Amp
* Jag ska ha 1,5 mm^2 kabel till 10 Amp
* Jag måste ha en solid kabel till fasta installationer (inte "vanliga" tunna snurrade koppartrådar utan en tjock i varje sladd)

Även om man inte får utföra alla typer at elektriska installationer (vilket är helt rätt) så borde ändå reglerna gå att hitta så att man kan förbereda en installation själv! Vet någon vart man kan hitta regler och förordningar om elektriska installationer? Jag har inte råd att betala en elektriker att fräsa in el-rör i vägarna, något som jag kan göra själv om jag vet hur de får utnyttjas. (T.ex. jag måste ha två el-rör, en till 10 och en till 16 Amp.)

Det jag undrar över mer är:
* Kan jag dra el-rör fram till köket (lekablock vägg) och sedan en sladd inne i köket? (Här övergår väggen till telel, inte kul att stoppa in el-rör i.)
* Ska jag i så vall dra en hel kabel (med tre sladdar i) i el-röret? Är det OK eller ska sladdarna gå lösa där i?
* Måste jag kanske sätta upp en el-dosa i väggen där jag skarvar sladdarna i el-röret till kablen som ska gå utanpåliggande?
* Måste en utanpåliggande kabel för 16 Amp se ut på något särskillt sätt, kanske med metalskal i kablen?
 
Om du läser på detta forum och på elsäkerhetsverkets sidor (några tusen sidor), och ger dig fasen på att förstå det hela, så kanske du kan klara uppgiften skapligt.....
Betydligt mer effektivt är att du tar ut elektrikern som du pratat med, talar om var du vill ha dina grejor, han talar då om vilka kablar du ska ha var, och hur spåren ska fräsas, anteckna noga! Sen handlar du på lämplig nätbutik och fräser alla spåren, och tar dit elektrikern igen som får koppla. Bör inte bli mer än 1+1 timma för elektrikern.

Det finns inget som hindrar att man kör 10A genom en 2.5mm2 kabel. Jag tycker man borde använda din befintliga kabel om det är möjligt och slippa fräsa spår för ny. Vad säger dom behöriga, borde det inte gå att bygga ihop en 16A och två 10A säkringar för att få trepolig brytning?
 
Varför 10 amperes säkring? kabeln får ju säkras 16 A och sätter man uttag godkända för 16 A kan man ju säkra allt med 16 A. Det är ju inte maskinerna som "bestämmer" säkringens storlek, den anger bara hur många A maskinen "behöver".
 
elmont: så sant! jag snöade in mig lite på trådstartarens specifikation.
 
........nja det brukar ofta stå på "maskiner" vad som är högst tillåtna säkring...annars skulle man ju kunna få stora problem om man kopplar in sig på 32 A uttag i tex. en industrilokal...och där blir kortslutning någonstans i "maskinen"

FLKR
 
När man "pratar" hushållsmaskiner ( och det gäller det i det här fallet) och för "hemmabruk" anges storleken på säkring med tanke på förbrukningen. Och så vitt jag vet så är inga hushållsmaskiner utrustade med 32 A CEE stickproppar. Och jag hoppas att alla förstår att mina inlägg är ett försök att svara på frågan och inte nått uttömmande svar på vad som i som i alla möjliga scenario skulle kunna bli/vara fel och rätt ;)
 
Mikael_L
Andreas Lundgren skrev:
Även om man inte får utföra alla typer at elektriska installationer (vilket är helt rätt) så borde ändå reglerna gå att hitta så att man kan förbereda en installation själv! Vet någon vart man kan hitta regler och förordningar om elektriska installationer?
Högst övergripande är det egentligen Ellagen, med förtydligande förordningar i:
Elförordningen, Starkströmsförordningen, Elmaterialförordningen samt Elinstallatörsförordningen.
(De två sista har dock kanske inte så mycket att göra med installationerna i sig).

Dessa kanske går att hitta under den del av riksdagens hemsidor som heter rixlex, jag har inte kollat.

Men i vilket fall som helst går det inte att få ut något speciellt vettigt om hur man gör för att det ska bli rätt, alla dessa lagar och förordningar är allt för luddiga och beskriver allt typ mer övergripande.

Så därför har elsäkerhetsverket tagit fram föreskrifter, ELSÄK-FS 2004:1 är väl den som är tillämplig för utförandet, tror jag. Kolla om du kan hitta den på www.elsak.se .

Alla elsäkerhetsverkets föreskrifter är för övrigt lika giltiga som lagtexter, så bryter du mot något som står där är det i princip ett lagbrott.

Även elsäkerhetsverkets föreskrifter är väl så snärjiga att få ut något vettigt ur, så därför har det utarbetats standarder, och den viktigaste är Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 . Följer man denna standard så gör man en elinstallation som uppfyller alla lagkrav. Elinstallationsreglerna är dock endast en standard vilket betyder att man kan frångå det som står där, men då måste man kontrollera att det man gör inte strider mot gällande regler, vilket som sagt är såpass krångligt att de flesta jobbar nästan uteslutande efter Elinstallationsreglerna.

Elinstallationsreglerna kan du inte hitta på någon hemsida gratis eller så, den får du köpa som en tjock bok för en 700-800 pix. Den är ingen lättläst roman den heller, men däri hittar man en massa matnyttigheter som t.ex. kabeldimensionering i olika drifts och installationsfall (tabeller).

Få se nu om elmont eller gnistjagare eller någon annan gammelräv tycker jag svamlar. ;)
Men så här fungerar hela regelverket så vitt jag nu förstått iaf.
 
Hej!

Tack för alla tips och bra länkar!

(För att göra en sak klarare trots att jag inte kan fack-orden. Jag inte fick blanda sladdar som var säkrade med olika amperetal i samma kabel, sladd = koppar med plast runt, kable = sladdar med mer plast runt om... :)

På diskmaskinen står det uttryckligen 10 Amp (vackert illustrerat här):
..........,___,
10 A ---|___|---
 
Jag hade också nyttjat befintlig 2,5 kvadrat kabel, säkrat diskmasin och ugn 16A, med varsit uttag, (godkänd för 16A).

Ett annat alternativ hade varit att chansa med 10 A, erfarenheten säger mig att 10A räcker längre än man tror, åtminstone för diskmaskinen.

/
Behörig elektriker
 
Tackar,

Det verkar som om jag kanske ska se mig om efter en "mer flexibel" elektriker (utan att nalla på säkerheten förstås).
Ugnen är bara på 0.1 kW mer än diskmaskinen (2,4 resp. 2,5 kW), och har ju en helt egen säkring.

Diskmaskinen har ju en vanlig stickkontakt (medans ugnen har fast installation). Någonstans har jag hört att man inte får blanda eluttag på 16 Amp och eluttag på 10 Amp i samma rum. Stämmer det? I så fall har jag bara kvar 10 Amp alternativet till både ugn och diskmaskin.

mvh,
Andreas
 
Säkra med 16 A, säkringens funktion är att skydda ledningen och uttaget, och att den sedan skyddar det som är instoppat i uttaget är en helt annan sak. Det är ju tex. helt ok att sätta i en stickpropp till en radio som har en stickpropp godkänd för 6 A i ett vanligt vägguttag som är säkrat 16 A.
Alltså det som står på maskinens märkskylt har inget att göra med hur man avsäkrar ledningen och uttaget utan talar bara om vilken säkring som maskinen (minst) behöver.
Att man inte skulle få blanda 10 och 16 A uttag i samma rum är fel, men att säkra dom olika ledarna i samma kabel med olika styrka på säkringarna är mindre lyckat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.