J
Har fått ett problem med vattenläcka på inkommande vatten till fastigheten. Ca 1 meter från gatan innen på min tomt sitter en ventil som man kan stänga inkommande vatten med. Det är grusad uppfart kring ventilen. Det går att nå direkt med en liten grävare.

Den har börjat läcka och efter samtal med Sthlm vatten är planen följande.

Ta hit en firma som gräver upp, tar bort ventilen och ersätta med en bit rakt rör. Fyller igen och allt ska funka.

Någon som kan rekommendera en bra firma i Söderort / Stockholm för jobbet.

Eller någon som gjort något liknande och har en ungefärlig idé om vad som är rimligt att betala.

Tack på förhand.
 
C
Inget svar på din fråga tyvärr, men jag funderar lite på ventilen... Du kanske gått till botten med detta med Sthlm Vatten, men det låter onekligen som att det handlar om servisventilen som förvisso brukar sitta precis utanför fastighetsgränsen. Och den brukar ju inte VA-bolaget vilja att man pillrar med överhuvudtaget, dvs. det är deras ventil och torde alltså också falla på dem att underhålla(?)
 
J
Hej, Sthlm vatten har varit här och tyvärr är ventilen mitt ansvar, inne på min tomt, det är en extra ventil som någon, någon gång tycket skulle vara bra att ha för att kunna stänga av vattnet utifrån huset.


Alla hus har inte denna lösning och det blir tydligen en hel del problem när ventilen åldras.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hur långt ifrån Sthlms vattens ventil är den?
 
J
Sthlm vatten ventilen sitter någon meter ut i gatan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Byt hela vägen in till huset från ventilen.

Har det börjat att läcka på ett ställa så kommer du att få problem på andra ställen också på röret inom snar framtid.
 
J
H H-Thomasson skrev:
Byt hela vägen in till huset från ventilen.

Har det börjat att läcka på ett ställa så kommer du att få problem på andra ställen också på röret inom snar framtid.
Precis, kan vara en god idé. Och det gjorde vi också i detta fall. Blev nytt vatten hela vägen från gatan in i huset.

Så nu är allt bra med huset för stunden. Jag går lugnt och väntar in nästa haveri 🤓
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Johansson 68 skrev:
Precis, kan vara en god idé. Och det gjorde vi också i detta fall. Blev nytt vatten hela vägen från gatan in i huset.

Så nu är allt bra med huset för stunden. Jag går lugnt och väntar in nästa haveri 🤓
Vilket företag använde du dig av? Har liknande behov, i södra Stockholm 🙂
 
J
P pjkw skrev:
Vilket företag använde du dig av? Har liknande behov, i södra Stockholm 🙂
Jag skickar ett PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.