Hej,
jag har ett par, tre adaptrar för laddning av kamera bl.a. som har USA kontakt men är 120/240VAC input så det är inget problem att använda här.
De är av modell att kontaktstiften sitter direkt på omvandlaren så det går inte att byta kontakt. Tänkte istället om det fanns att köpa en USA skarvsladd så jag kan plugga i dem där istället.

Alternativet är ju att köpa en omvandlare här men på två av apparaterna skulle jag då måste kapa kablarna och skarva och då lär ju inte garantin gälla längre... :surprised:

Någon som vet om det finns att beställa någonstans i Sverige eller EU?
Jag har hittat kontakter och diverse USA kablar till försäljning men inte några uttag...

Mvh,
Anders
 
Jo, har sådana men de är så sjukt rangliga så när man har en adapter som "hänger" på så trillar den ner. Jag har kört med silvertejp men det känns ju inte heller så bra... :surprised:
Jag vill alltså ha som en vanlig skarvsladd som kan ligga på golvet och så kan jag trycka ner adaptrarna i den...
 
Du bor tyvärr i Stockholm ser jag. Har du vägarna förbi Göteborg så har jag har en flyttkartong full med gamla amerikanska grendosor och förlängningssladdar (bodde där i 3 års tid), är väl bara att klippa hanen och sätta på en svensk hankontakt.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Runt om i Europa träffar man ofta på multigrenuttag i konferensrum på hotel och kontor. Dom brukar åtminstone klara svenska, engelska, italienska, amerikanska och schweiziska pluggar. Men var man hittar dom har jag ingen aaaaning om, ebay kanske...
 
@Pierre1981, tack men jag vill slippa tull/moms plus att frakt till Sverige är dyrt!

@vectrex, snällt att erbjuda, tack!

@f91jsw, precis vad jag söker!
Blir ju lite meckigt eftersom jag behöver tre stycken men det fungerar i alla fall!

Mvh,
Anders
 
f91jsw skrev:
[länk]
Denna är dock för max 125VAC.
 
erik5678 skrev:
Denna är dock för max 125VAC.
Det lär nog inte spela någon som helst roll i praktiken. Det är säkerligen bara en nominell märkning eftersom den är avsedd för USA.
 
Jo, precis... sen tycker jag ju personligen att USA kontakter är lite läskiga eftersom hela stiftet är i metall och det inte finns någon "muff" som på våra svenska diton... Med en USA kontakt kan man alltså "komma åt" ett strömförande stift med något smalt strömförande, det kan aldrig hända med en svensk kontakt... (en parentes i diskussionen bara)...

Problemet löst nu, en arbetskontakt i USA skickar en skarvsladd åt mig på posten!
Tull och momsfritt dessutom eftersom det är en gåva och kostar under 400 kr... :)
 
V vectrex skrev:
Du bor tyvärr i Stockholm ser jag. Har du vägarna förbi Göteborg så har jag har en flyttkartong full med gamla amerikanska grendosor och förlängningssladdar (bodde där i 3 års tid), är väl bara att klippa hanen och sätta på en svensk hankontakt.
Tjena! nu är ju denna tråden väldigt gammal men har du kvar den där lådan med kablar? är i behov av en grendosa med amerikanska uttag.

Med vänlig hälsning, ax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.