Hej!

Har en sommarstuga ca 40 kvm med takhöjd på 2,05 … och takvinkel på ca 30 grader.

Takstolarna är av modell fackverk och funderar på om man river innertak o från insidan göra om takstolarna till ”saxtakstol” … (se bild).

Är det någon som har erfarenhet från sådan åtgärd ?
 
  • Träkonstruktion, takstol, enkelt, grå bakgrund, arkitekturelement, ingenjörskonst, minimalistisk design, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!


Jag föreslår att du byter takstol istället, enklare och säkrare. Takstolsfabrikerna har duktiga konstruktörer som kan beräkna och bygga takstolarna så att de håller.
 
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!


Jag föreslår att du byter takstol istället, enklare och säkrare. Takstolsfabrikerna har duktiga konstruktörer som kan beräkna och bygga takstolarna så att de håller.
Ok … o det kan man göra från insidan? 😳
 
M Magnus Larsson6320 skrev:
Ok … o det kan man göra från insidan? 😳
Tänker mig att vissa väggar i huset kan dessutom få bli bärande .. o då en billigare variant än att byta hela takstolen som jag gissar innebär byte av hela taket?
 
BirgitS
  • Gilla
Magnus Larsson6320
  • Laddar…
M Magnus Larsson6320 skrev:
Ok … o det kan man göra från insidan? 😳
Det kan absolut gå, man behåller då överramen på de bef takstolarna och ställer de nya intill. De nya takstolarna levereras förslagsvis utan tassar. Geometrin måste givetvis stämmas av så att de faktiskt går att få in de nya på plats.
 
  • Gilla
Magnus Larsson6320
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.