Hej,

Som rubriken lyder så har jag plockat ur alla komponenter ur det gamla tornet och flyttat till ett modernare jag fick i julklapp.

Alla komponenter är samma, tornfläktarna startar, fläktarna på grafikkortet startar inte.
Går att få igång datorn via moderkortets inbyggda grafikkort.
Fullt möjligt att jag klantat mig och pajat nåt, men vad?

Felsökning så här långt
Bytt till ett gammalt grafikkort, fläktarna startar inte, ingen bild

Nollställt bios, ingen skillnad



Bytt strömsladden från psu till grafikkortet. Ingen skillnad.

Nästa steg blir väl att slänga in det gamla moderkortet.
Nån gammal psu har jag inte liggandes.

Är det nån som har fler tips?
 
Då varken det nya eller ett äldre kort går igång med fläktarna låter det som att det är kraft problem. Verifiera en gång till att kortet sitter hela vägen ner i moderkortet och att den extra power sitter som den ska i båda ändar.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då varken det nya eller ett äldre kort går igång med fläktarna låter det som att det är kraft problem. Verifiera en gång till att kortet sitter hela vägen ner i moderkortet och att den extra power sitter som den ska i båda ändar.
Bra förslag men tyvärr ingen skillnad.
 
Grafikkortets fläktar snurrar ej i med det gamla moderkortet heller...

Hittade en tredje strömkabel från psu till grafikkort nu.
 
Rickard.
Grafikkorts fläktar snurrar normalt inte förän man börjar belasta dom men dom lär väl ska ha en uppstart antar jag innan dom stannar, framförallt så ska ju grafikkortet fungera...

Har du testat i någon annat pcie kontakt?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Grafikkorts fläktar snurrar normalt inte förän man börjar belasta dom men dom lär väl ska ha en uppstart antar jag innan dom stannar, framförallt så ska ju grafikkortet fungera...

Har du testat i någon annat pcie kontakt?
Kom bara åt en annan pcie plats och där var det inte heller nån bild eller nån snurr på fläkten.
 
Nu har jag provat med ett helt nytt nätaggregat.
Precis samma fel. Vad fan är det som händer!!???
Suck.
 
En bild på din installation hade varit bra.
Baksidan på datorn också
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
En bild på din installation hade varit bra.
Baksidan på datorn också
 
  • Datorns inre med grafikkort, fläktar, kablar och moderkort i ett chassi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorns bakdel med anslutningsportar och strömkabeln inkopplad. Intern synlig del, blå fläkt, grafikkort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har väl stoppat i skärmkabeln i grafikkortet och tagit bort den från moderkortet?
 
Jodå, men jag får bild med inbyggda grafiken och kollade ifall systemet hittar grafikkortet över huvud taget men det gör det inte ( det kommer alltså inte upp i enhetshanteraren).
 
K Klass0n skrev:
Jodå, men jag får bild med inbyggda grafiken och kollade ifall systemet hittar grafikkortet över huvud taget men det gör det inte ( det kommer alltså inte upp i enhetshanteraren).
Låter konstigt.
Har du provat ett annat grafikkort?
 
Ja, ett gammalt grafikkort och ett gammalt moderkort.
Får inte bild från nån gpu hur jag än kopplar.
 
Unikt namn
Har du "klickat i" grafikkortet ordentligt i pci-porten, samma med den extra strömkabeln till grafikkortet?

Strömkabeln behöver även vara av rätt sort, annars kan du bränna kortet.

Du ser ut att ha 2 pci expressportar på moderkortet, du skulle kunna prova byta till undre porten.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du "klickat i" grafikkortet ordentligt i pci-porten, samma med den extra strömkabeln till grafikkortet?

Strömkabeln behöver även vara av rätt sort, annars kan du bränna kortet.

Du ser ut att ha 2 pci expressportar på moderkortet, du skulle kunna prova byta till undre porten.
I första försöket så var det exakt samma kablar som funkade i det gamla tornet.

Kan prova de andra pcie platserna igen.

Lyser en röd diod på gpun, osäker på vad det betyder.
 
  • Datorns insida med moderkort, RAM, grafikkort och ljussättning. Kablar och komponenter synliga. Modern teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.