Jag planerar byta ut min 40 år gamla FTX till ny i vår. Idag drar jag in från köksfläkten i RDAA'n men då spiskåpan har en egen fläkt vill jag dra ut den direkt och för att slippa att köksfläkten trycker tillbaka os in i ventilationen trots backventiler.

Enklast vore att dra ut köksfläkten i samma rör som avluftningen från FTX'en med att koppla på typ ett Y-rör för att slippa ta upp ett nytt hål i taket. Jag drar ett separat ventilationsuttag i köket som ersätter den som dras ut av FTX'en.

Någon som gjort något liknande? Är det att rekommendera att använda samma rör för både avluftning och köksfläkt?
 
Redigerat:
Bakgrund : 1-plans hus med RDAA placerad på kallvind.
När vi renoverade köket, så satte vi in ett nytt Utsug i kökstaket istället för spiskåpan. Hastighetsregleringen av fläktarna i RDAA, drogs till ett eget reglage placerat i tvättstugan. För den nya köksfläkten ( med egen fläkt ) drog jag en egen skorsten rakt upp, via vinden och sedan ut genom taket.
 
Rent ventilationsmässigt ska det inte vara några bekymmer sålänge du har backspjäll och tillräckliga dimensioner. Det är väl brandtätningen som blir lite lurigare.

Du tar väl ändå in luft någonstans? Kanske kan sätta in en kombihuv?
 
C Carpetos skrev:
Rent ventilationsmässigt ska det inte vara några bekymmer sålänge du har backspjäll och tillräckliga dimensioner. Det är väl brandtätningen som blir lite lurigare.

Du tar väl ändå in luft någonstans? Kanske kan sätta in en kombihuv?
OK, utveckla gärna vad gäller brandtätningen?
 
Hmm. Jag tog den enkla vägen och satte en kombihuv för ftx och egen imkanal till fläkten. Jag var dock inne på att sätta ihop imkanal och avluft men imkanalen ska vara brandtätad från genomföringen i taket hela vägen upp till huven och då ställer det till det lite om man kopplar på en till kanal. Har för mig att jag kom fram till att denna också måste vara tätad i hela sin längd varpå jag bytte spår. Det va rätt snårigt om jag inte minns fel.

Kolla lite i BBR vad gäller imkanal för bostadskök alternativt kanske någon vänlig själ på forumet kan hjälpa dig med exakt vad som gäller.
 
OK, tack. Låter som din lösning med kombihuv är att föredra, ska kolla så att det ryms med ett hål till där befintlig genomföring i yttertaket finns eller om jag behöver flytta/dra om
 
Det är min rekommendation. Rätt så skönt att veta 100% att inte oset kommer ställa till det.
 
  • Gilla
Bobban59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.