Hej forumet!

Vi håller på att renovera grabbens rum och jag ska bygga en loftsäng till honom som spänner över hela rummet. Tanken är ganska enkel, reglar fastsatta i tre väggar (kortsidorna och en långsida) och sen en limträbalk som hänger fritt över hela rummet som andra långsidan.

Men jag har lite problem i tanken här. Jag tänker bygga med 170-reglar som sitter i väggarnas reglar (inte för att jag tror det behöver vara 170 men för att det blir snyggast) men hur bör jag fästa limträbalken? Den ska alltså hänga fritt genom rummet, 3,1 m. Min första idé var att skruva rakt in i ändträt på de reglar som sitter i väggen med rejäla skruvar (t.ex. 6x120), kanske tre stycken i varje ände, och sen räcker det. Men sen kommer andra halvan av hjärnan och säger "tänk om det rasar"?

Bör jag sätta byggvinklar mellan limträt och kortsidorna, eller tillochmed balkskor i väggen som den får vila på? Eller finns det bättre sätt att sätta fast balken. Jag vill ändå att det ska hålla även genom hans tonår och alla eventuella aktiviteter som pågår då.
 
Jag hade ställt en regel från golvet (och skruvat fast i väggen) som limträbalken får vila på. Kanske inte det mest estetiskt tilltalande men väldigt säkert.
 
T
Hur kraftig limträbalk tänker du...? Och varför inte fortsätta med 45x170?
Räkna med att du vill ha rätt mycket skruv in i ändträet så 6mm är fullt tillräckligt i diameter men kanske ska du använda längre skruv.
Om du väljer att sätta vinklar också så använd ankarskruv 6 st i varje sida.
 
Jag hade ju en bild att bifoga också som visar hur jag har tänkt.
maah maah skrev:
Jag hade ställt en regel från golvet (och skruvat fast i väggen) som limträbalken får vila på. Kanske inte det mest estetiskt tilltalande men väldigt säkert.
Det är absolut sista lösningen men ja, så kanske det får bli. :)

T Testarn skrev:
Hur kraftig limträbalk tänker du...? Och varför inte fortsätta med 45x170?
Räkna med att du vill ha rätt mycket skruv in i ändträet så 6mm är fullt tillräckligt i diameter men kanske ska du använda längre skruv.
Om du väljer att sätta vinklar också så använd ankarskruv 6 st i varje sida.
Egentligen är limträt mest av estetiska skäl, så man får en enda snygg sida ut mot rummet. 225 eller 270 hög kommer den bli.

Skulle det hålla tillräckligt utan risk för ras att sätta tre skruv i varje ände (och sen kommer den en regel till i slutet av sängen) om man tar t.ex. tre stycken 6x120. Eller ska man säkra med ett par byggvinklar också?
 
  • En 3D-modell av ett hörnskåp med hyllor, skapat i SketchUp-programvaran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir väl snyggare att göra en halvt i halvt skarv mellan den främre regeln och sidorna. Så slipper du också att all vikt vilar på skruvarna. När det gäller dimensionering så titta lite på hur vanlig sängar och loftsängar är dimensionerade, (kolla i IKEAs monteringsanvisningar) de är testade enligt gällande EN standard.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Det blir väl snyggare att göra en halvt i halvt skarv mellan den främre regeln och sidorna. Så slipper du också att all vikt vilar på skruvarna. När det gäller dimensionering så titta lite på hur vanlig sängar och loftsängar är dimensionerade, (kolla i IKEAs monteringsanvisningar) de är testade enligt gällande EN standard.
Håller med om halvt i halvt. 45x170 räcker absolut som främre balk. Jag har byggt några loftsängar i min ungdom (kollektiv-lägenheter med 3,20 i takhöjd). Vi brukade testa med 8 personer.
Men tar inte spånskiva som skiva för dom är mycket tunga.
Skruva i ändträ är inte särskilt lämpligt. Bättre att skråskruva.
Stolpar behövs inte.
 
Jag byggde en gång en loftsäng avsedd för en 90x200 bäddmadrass i ett hörn av rummet. De två väggarna den tog stöd emot bestod av hålbetongsten och i dem pluggade/skruvade jag fast 45x45 reglar. Madrassen låg på en ram byggd av 45x45 med en tunn kant utåt av spån eller MDF ca 150 hög plus en löstagbar bräda längs med långsidans ytterkant som glidskydd. Ytterhörnet hängdes upp i en M8 expander i betongtaket och en ca 25x30 läkt fäst med ett vinkelbyggbeslag i expanderskruven. Läkten var väl tänkt att vara ett plattjärn egentligen men man tager vad man haver.
 
Synliga vinkeljärn är ju inte så kul att titta på heller...
 
Efter att ha konsulterat han som ska bo där (som är 11 just nu) så har jag kommit fram till att jag kommer ändra lite på konstruktionen.

Det blir en 170-regel även som frihängande och era förslag om halv-i-halv-skarv är riktigt bra så det kommer det att bli. Sen kommer den en skiva utanpå som agerar både dekoration och räcke och den kommer målas i samma färg som rummet samt dekoreras på nåt vis av de målarkunniga i familjen (nåt gamingtema gissningsvis).

Tack för er input!
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Det kommer snart en uppdatering på det här med lite bilder. Jag har dock ett litet bekymmer till och det är att jag i ett svagt ögonblick bestämde mig för att sätta undertak på sängen och tänkte att MDF funkar bra till det. Sen insåg jag att jag reglat upp alldeles för dåligt under för att det ska bli nån typ av schysst C-C för skruvning av skiva som undertak.

Men frågan då: jag kommer sätta två 1x1m-skivor som undertak under sängen. Räcker det att jag skruvar dem ca 100-150mm CC runt om eller ska jag sätta en regel på 500 också och skruva i. Jag tänkte också limma med montagelim. Är det bra idéer eller ska jag bara skita i det?
 
T
Det borde räcka att skruva den, du ska ju inte ha någon belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.