B
Håller med ovanstående, när jag köpte min senaste häll så var den förkopplad som 1x32A säkring. Blev tvungen att klippa upp kablarna för att koppla om den till 2 x 16a. Det ska man ju inte behöva kan jag tycka.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi gör inte så i Sverige.
Och jag håller inte med om att det är enkelt att ansluta två ledare istället för en. Det är en onödig risk.
Enkelt vore att vitvaruhandlarna tog in produkter som passar i Sverige för det är ju ingenting som man som konsument ska behöva bekymra sig om.
Så det hela kokar ner till var byglingen mellan Noll-ledarna sitter, i hällen eller i väggen?

I ena fallet helt ok, i andra fallet en onödig risk.

Om vi i stället ser hällen som två stycken 230V hällar på varsin fas, hade det då varit ok att ansluta dessa hällars nollor på en gemensam Wago i väggen?
 
D David__11 skrev:
Vad är tanken med två N-ledare? Varför använder vissa länder det?
I Nederländerna (och endast där vad jag vet) tycker dom det är läskigt med trefas inne i bostäder, och de tycker det är läskigt med strömmar över 16 A. Så de kom på den ljusa iden att dra fram två helt separata enfasiga gruppledningar till spisen, 16 A + 16 A. Därför behöver spisen/hällen också vara utförd med två helt separata halvor. Denna galenskap har de lyckats prångla ut till hela världen i form av en helt unik inkopplingsanvisning som finns på alla hällar och spisar som genererar typ 100 förvirrade trådar på detta forum per år. Under de allra senaste åren har situation förvärrats av att det är tillåtet att kräva dubbla neutralledare i sladden till häll/spis genom att göra plinten oåtkomlig. Jag hoppas att detta inte är den verklighet som Dilato önskar sig.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hoppas att detta inte är den verklighet som Dilato önskar sig.
Har aldrig varit på tapeten.

Frågan gällde varför man måste byta häll i stället för att koppla in den, det kommer ju att funka tekniskt.

"Så gör vi inte i Sverige" tycker jag inte är ett skäl nog.
 
Du svarade på din egen fråga i första meningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du svarade på din egen fråga i första meningen.
Hela min värld blir inte kullkastad bara för att det finns en extra sladd att koppla in, dessutom med tydlig anvisning hur😗
 
Jag förstår att du gillar att tjafsa. Om du verkligen vill diskutera om det är bra eller dåligt att släppa in sådana produkter i Sverige så får du höja nivån lite. Att vi inte använder dubbla neutralledare i bostäder i Sverige är ett faktum, inte ens i anslutningssladdar, och det vet du om. Det skapar inte bara onödiga risker i stickproppsänden. Det handlar också om ifall vi i Sverige kan behålla vårt trefassystem eller om vi på sikt blir tvungna till att bygga om förbrukningsanläggningarna till enfas, eller installera dyr utrustning som kan simulera ett enfassystem. Så jag tycker att vi behöver hjälpas åt att mot Olle i grinden, och det som får mest genomslagskraft är att endast köpa produkter som fungerar i Sverige.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Gick med i det här forumet för nåt år sen när jag hade en byggfråga, hade sedan en elfråga och får tacka forumet för bra svar! Själv har jag varit dålig på att bidra med svar men brukar gå in och läsa lite ibland. Det här väl är heller inget svar på något men det kan ju vara en kompletterande kommentar. Inkoppling av induktionshällar verkar vara en återkommande fråga. Jag blev också konfunderad av inkopplingsanvisningen när jag för ett par år se´n hjälpte ett par bekanta att installera en induktionshäll och inbyggnadsugn isf den spis de hade. Dubbel nolla? Blå och grå? Vad är detta? Jag gjorde givetvis inte så utan som det ska vara med en N-ledare (blå) och en oanvänd ledare i anslutningskabeln till hällen (den bruna i det här fallet eftersom L1 fick gå till schukouttaget för ugnen). Jag tyckte det där var en väldigt galen inkopplingsanvisning så jag tog mi för att maila till Elsäkerhetsverket och jag har rotat fram svaret de gav (december 2021), min fråga står under deras text:

###Hej
Det finns inga specifika anvisningar i lagstiftningen för elektriska produkter hur en bruksanvisning ska vara uppställd eller vad den ska innehålla, annat än att anvisningar ska vara på svenska. Enligt guiden till produktkraven står det att anvisningarna ska innehålla information om hur produkten är tänkt att installeras, användas och underhållas. Sen är det ur säkerhetsaspekt viktigt att anvisningarna är korrekt. Tillverkaren är ytterst ansvarig för att produkten är säker och ska också kunna svara på hur produkten ska installeras korrekt. Men jag lägger in detta som en produktanmälan och eventuellt kan det bli aktuellt att vi kollar vidare på denna produkt.

Din fråga: Hej, skulle koppla in en induktionshäll åt en bekant, nyinköpt fabr Siemens. Det var medskickat en anslutningskabel 5-ledare med standardfärgerna gul/grön, blå, brun, svart, grå. Avsikten var att koppla den enl 2-fasalternativet, stor förvåning när inkopplingsanvisningen visade att man skulle använda två parter till nollan, blå och grå. Såvida men inte har en massa övertoner blir ju strömmen i nollan aldrig större än i någon av faserna och grå part används ju normalt till L3. Jag kopplade inte enl anvisningen utan använde enbart den blå parten till nollan och eftersom det var L2 och L3 som användes blev det svart resp grå till dessa, brun part oanvänd. Min fråga är: Får en inkopplingsanvisning se ut så här?
Mvh Kenth Rosén (Elsäkerhetsverkets registernummer för auktorisationen: 125588)

FRÅGAN BESVARAD AV
Patrik Espino Colin
Inspektör marknadskontroll
patrik.espino.colin@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
TEL 010-168 05 23
VXL 010-168 05 00
www.elsakerhetsverket.se####

Som sagt, det här var två år sedan och med tanke på att de här avarterna till inkopplingsanvisningar fortfarande verkar dyka upp så har nog inget gjorts för att styra upp det. Det fanns på 90-talet, tror jag, en lågpriskedja som hett Galne Gunnar, de sålde allt möjligt krims-krams men de hade en bra slogan: "Galne Gunnar - Allt annat är vansinne". Jag får associera till det här: Gör som Bo Siltberg säger, allt annat är vansinne.
 
  • Gilla
Tronxy och 1 till
  • Laddar…
Jag ger mig, kasta hällen på tippen, den går inte att använda i Sverige.
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
A
Kanske dags att vi börjar göra som kentrosen ovan och skickar in anmälningar till esv
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Edit: Jag inser nu att anvisningen, dvs lappen på sladden, avser stickproppsänden.... byt häll! Är den från Ikea?
Ja det stämmer, den är från ikea. Har inte riktigt tagit tag i det än men finns en litet plastlock där kabeln går in och den går att skruva bort, men inte gjort det än. Ska se om jag hinner i EM. Håller med dig om att det skulle vara bättre att bara ha en noll ledare som svenska systemet är gjort för, men hålet verkar inte ens vara stort nog för att få in ett finger. Så blir svårt att koppla om verkar det som, men ska kolla senare när jag kommer hem.
 
Jag tycker bilden i första inlägget ser konstig ut. På den högra står det L3, på den anslutning som är en av nollorna på den vänstra.

Visserligen visas ingen tråd ansluten till den. Men om vi antar att den är byglad till den andra nollan, så skulle det bli en häftig kortslutning, om man parkerar L3 där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.