En dum tanke.... Men skulle man kunna behandla panelerna på något sätt så att snön glider av fortare, typ att vaxa dom?
Nu är det ju inte lönt att lägga ner så mycket jobb för att få dom snö och isfria, för dom producerar ju inte så mycket ändå...
 
R
R Rejäl skrev:
Solceller producerar även vid molnigt väder förutsatt att dom är snöfria..

[länk]
Just därför är det väl fördelaktigt att montera dem på vägg istället för på tak om man önskar producera el såhär års.
 
R
F fribygg skrev:
Just därför är det väl fördelaktigt att montera dem på vägg istället för på tak om man önskar producera el såhär års.
Ja om man har plats för det och ingett skuggar väggen tänker att man har altaner mm. på solsidorna samt om tycker att det är estetiskt tilltalande så kan det vara en idé..
 
F fribygg skrev:
Just därför är det väl fördelaktigt att montera dem på vägg istället för på tak om man önskar producera el såhär års.
Vertikalt monterade paneler mot söder ger lägre total energiproduktion, men producerar mer jämnt över året. Så för de som prioriterar produktion under vinterhalvåret är det en bra ide.

Dock kräver paneler på fasaden bygglov.

(Finns ett svartmålat tvåvåningshus med stor väggyta skuggfritt mot söder, här i närheten. Jag kan inte låta bli att tänka att det hade varit utmärkt för fasadhängda solpaneler).
 
R Rejäl skrev:
Solceller producerar även vid molnigt väder förutsatt att dom är snöfria..

[länk]
Molnigheten och ev snötäckning är inte det stora problemet på vintern. Det är det relativa fåtalet timmar solen är uppe, samt att solen inte når särskilt högt över horisonten, som är avgörande faktorer för den låga produktionen under midvintern.

Under maj-juni har jag produktion från ca 05 till 21 med ca 8,5 kW topp kring 16-tiden, nu i slutet december är det bara produktion mellan 10 och 15 med ca 600W-topp kring 14-tiden - vid soligt väder.

En bidragande faktor är att omgivande träd och bebyggelse skuggar en del nu på vintern pga den låga solhöjden.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Molnigheten och ev snötäckning är inte det stora problemet på vintern.
Nog minskar det ner rätt rejält med både moln och snö på panelerna.. oavsett hur många timmar solen strålar om dagen😉
 
Excel
Låter inte som det är värt uppoffringen. Ungefär som att raka en gris 😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Att värma solceller just för att snön ska smälta undan är väl ingen dum ide.
Hur är det med mörka solceller på vintern. Visst absorberar de solvärme?
Om snön en gång är borta och solen lyser, blir värmen såpass hög att ny tillfällig snö smälter till vatten?

Varför jag frågar?

Borde det inte gå att lägga i en värmeslinga på insidan solcellsglaset i nederkant?
Typ en sån folie som sitter i Vacuumförpackare?

Köra igång dessa när det hamnat snö på solcellerna så pass länge att det blir snöfria paneler. För då kan ju solvärmen komma åt.

Bara spånar...
 
Excel
Om det är 1 dm snö och lagret närmast solpanelen överstiger 0 grader så glider rubbet av nästan omgående. Det var så jag tänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.