Hej!
En plejd-dosa har slutat fungera i ett sovrum där plejden sitter i en strömbrytare till en taklampa. Vi behöver inte ha en Plejd där så jag tänkte att det var bättre att bara ta bort den än att skaffa en ny. Nu när jag har kopplat bort Plejd-pucken så har jag en sladd över. Den bruna bör vara ledaren och ska in i L men osäker på hur jag gör med den blå/nollan och den orangea. Någon som vet?
 
  • Öppen elektrisk dosa i vägg med exponerade, avskalade kablar och ojämna kanter runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk strömbrytare utan täckplatta, inre mekanismer synliga, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå bör vara nollan och ska isåfall isoleras med en toppklämma eller helt enkelt bara ansluta den på X.
Orange är förmodligen tändtråd och ansluts till någon av pilarna.
Obs! Färger går inte alltid att lita på så bäst hade varit om du antecknat hur plejden var ansluten.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den blå bör vara nollan och ska isåfall isoleras med en toppklämma eller helt enkelt bara ansluta den på X.
Orange är förmodligen tändtråd och ansluts till någon av pilarna.
Obs! Färger går inte alltid att lita på så bäst hade varit om du antecknat hur plejden var ansluten.
Tack för snabbt svar! Jag borde absolut ha antecknat hur sladdarna var kopplade till plejden, tänkte inte alls på det tyvärr.. Elen är helt utbytt i huset för några år sedan (i samband med att plejden sattes in). Är hyfsat säker på att den blå satt i N på plejden tillsammans med de andra sladdarna och sedan gick det bara en brun och en Orange sladd från plejden vidare till strömbrytaren. Det du skriver borde stämma i så fall, så det är helt ofarligt att bara koppla in den blå/nollan till X?
 
Ja, X kan användas till vad som helst då de inte används i strömställaren (vilket bör framgå av baksidan på densamma)
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, X kan användas till vad som helst då de inte används i strömställaren (vilket bör framgå av baksidan på densamma)
Kopplade som ovan, det är en dimmer men nu tänds bara ljuset om jag har knappen nedtryckt? Så fort jag släpper så slocknar det?
 
L LMStockholm skrev:
Kopplade som ovan, det är en dimmer men nu tänds bara ljuset om jag har knappen nedtryckt? Så fort jag släpper så slocknar det?
Dimmern kan kräva nolla.
 
D
L LMStockholm skrev:
Kopplade som ovan, det är en dimmer men nu tänds bara ljuset om jag har knappen nedtryckt? Så fort jag släpper så slocknar det?
Är det en vippdimmer eller vriddimmer. Ta bort impulsfjädern om vippdimmer.
 
L LMStockholm skrev:
Kopplade som ovan, det är en dimmer men nu tänds bara ljuset om jag har knappen nedtryckt? Så fort jag släpper så slocknar det?
Är det samma strömbrytare du använde till plejden?
Då har den väl fjädrar i sig som måste bort.
 
Det är samma strömbrytare som användes tillsammans med plejden. Det är en vippdimmer. Fungerar inte dimmern utan plejden? Om jag tar bort fjädern så blir det väl en vanlig vippbrytare?
 
L LMStockholm skrev:
Kopplade som ovan, det är en dimmer men nu tänds bara ljuset om jag har knappen nedtryckt? Så fort jag släpper så slocknar det?
Det är ingen dimmer. Är nog så att det var din plejd som avr dimemrn. Denna styr dimemrn via fjädrande knapapr. Så som flera skrivit ta bort de små fjädrarna. Sitetr sannolikt under den vita vippan. efterd et får du on(off knapp. Men ingen dimmer funktion. Vill du ha dimmer, så får du köpa en ny vriddimmer.
 
Tog bort fjädern och nu fungerar lampan. Tack alla för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.