Jag ÄLSKAR att lagra. Mestadels är det öl, Imperial Stout som står i vinkällaren. Men en hel del rödvin också, och varje vinter så röker jag ost och lagrar i 12-24 månader. Tror det ligger nån stackars korv också och lite beef jerky på dovhjort, mest för att testa. Nu senast har jag börjat fundera på sosse-pommac. Går det att lagra Guldkula, eller är den redan "färdig" vid tappning? Hade varit kul att ha några lagrade flaskor när jag fyller 50 om 5 år..
 
Ja, det är inga problem.
Men vad är syftet, gillar du mogen champagne?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T Tennis-star skrev:
Ja, det är inga problem.
Men vad är syftet, gillar du mogen champagne?
Det vet jag inte än, så finns bara ett sätt att stilla nyfikenheten: att testa :)
 
  • Gilla
Tennis-star
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Det vet jag inte än, så finns bara ett sätt att stilla nyfikenheten: att testa :)
Härligt, bästa sättet.
Jag hade dock valt någon årgångschampagne istället för guldkula.
Men om det är din favorit så är det som sagt inga problem att lagra 5 år. Speciellt inte om du har vinkällare.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T Tennis-star skrev:
Härligt, bästa sättet.
Jag hade dock valt någon årgångschampagne istället för guldkula.
Men om det är din favorit så är det som sagt inga problem att lagra 5 år. Speciellt inte om du har vinkällare.
Jag testar gärna fler sorter. Vad rekommenderar du i någorlunda vettig prisklass? Vill inte lägga 1000:- eller mer om det sen inte smakar gott ;)
 
J JonazThern skrev:
Jag testar gärna fler sorter. Vad rekommenderar du i någorlunda vettig prisklass? Vill inte lägga 1000:- eller mer om det sen inte smakar gott ;)
Vilken som helst i samma prisklass som guldkula. 😀

Här är ett exempel på årgångschampagne:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/palmer-co-786701/
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Och som av en slump, så fick vi en flaska Guldkula över från Nyår, då frugans BFF räknat fel och köpt en flaska för mycket. Den står nu i kylen, i väntan på att golvet i vinkällaren ska bli klart så hyllorna kan flytta in. :D
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.