För min del är nackdelarna med elbilar att de är så sabla dyra. Det är otroligt irriterande att det gång på gång hävdas att elbilar är billigare att konstruera, billigare komponenter, färre rörliga delar, billigare och enklare att serva och likväl kostar en simpel Skoda typ en halv miljon!

Med dagens låga batterikostnader borde det inte vara något problem alls för en biltillverkare att ta en befintlig bensinbilskonstruktion, typ en valfri kombi i golfklassen, montera elmotor och batterier istället för bensinmotor, växellåda och bensintank, och sedan sälja den för samma pris som bensinvarianten.

Men nä... vi bygger jättestora lyxsuvar eller sportbilar istället, självklart med 350 hk, för det behöver ju alla barnfamiljer.

Det andra problemet är att det kan bli kö på laddstationer och jag är extremt konflikträdd och hade fått vänta tills alla andra åkt hem och lagt sig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för bil? Tänkte lägga in den på min svarta lista... Går det inte att ställa in farthållaren på den hastighet man vill att den ska hålla?
Vw id3 2022. 3200 mil.
Du kan få alla fel jag anser är fel.
Innan uppdateringen.
- Svart infoskärm.
- Alla färgerna på skärmen funkade inte.
Dessa 2 ovan rätta till sig själv, supporten man ringde ville inte hjälpa mig.
- Krängningshämmaren, verkstan sa att de inte hitta något ljud alls, men den klonka på friskt varje gång jag parkera hemma.
- Däcken (bridgestone) levereras med 5 mm så att du blir tvingad att köpa nya däck inom 3 år. När vi körde taxi så slösa vi upp ett set däck på 1 år (regummerade) delat på 12000 mil. Bridgestone klarar inte ens 1500 mil innan de är "ej godkända" Verkstan ville inte ta notis.

Efter uppdateringen.
- Elfel, vilket resulterade i att de hitta en batterimodul i november och har tid andra veckan i januari. Så jag är begränsad till 80% får absolut inte ladda över.

Och nu detta.
Farthållaren funkade rätt bra innan, det vanliga felet att de läser av järnvägens skyltar, det gör det på alla märken, bensin/diesel som elbil. Men den hittade några få egna hastigheter.

Idag på 12 km (från stan hem) så ändrade den hastighet hela 60 ggr. Så den är obrukbar. Jag provade inte stänga av så den är manuell då jag körde och blev så förbannad att jag ställde bilen och vill inte köra den mer.
Farthållaren är en del av mitt liv när jag kör bil och just adaptiv farthållare med.

Förresten så funkar inte adaptiv farthållare i temperaturer runt -5 till 2-3 plusgrader. Lyser gult.

En annan grej som är överkomlig är att varenda gång du lyft på röven och sätter dig igen så måste du godkänna att du är du på skärmen. Gäller id3 och id4 har inte kört de andra.
 
  • Ledsen
  • Arg
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste allt ha ett noga genomtänkt syfte? Det inlägg jag skriver just nu har då inte det. Har det inlägg du skrev, och som jag citerar, det?
Ja - syftet med ditt inlägg framgår ju klart och det är att ifrågasätta mitt inlägg 😉

Alla förstår varför han tog sig tid att gå in på inlägget, kopiera text och bild för att sedan skapa ett inlägg här, kopierade in både texten och bilden. På samma sätt som alla förstår varför han råkade missa att den som skapat inlägget inte tyckte att kön på 15 minuter inte var något stort problem🙂

/Krille
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
För min del är nackdelarna med elbilar att de är så sabla dyra. Det är otroligt irriterande att det gång på gång hävdas att elbilar är billigare att konstruera, billigare komponenter, färre rörliga delar, billigare och enklare att serva och likväl kostar en simpel Skoda typ en halv miljon!

Med dagens låga batterikostnader borde det inte vara något problem alls för en biltillverkare att ta en befintlig bensinbilskonstruktion, typ en valfri kombi i golfklassen, montera elmotor och batterier istället för bensinmotor, växellåda och bensintank, och sedan sälja den för samma pris som bensinvarianten.

Men nä... vi bygger jättestora lyxsuvar eller sportbilar istället, självklart med 350 hk, för det behöver ju alla barnfamiljer.

Det andra problemet är att det kan bli kö på laddstationer och jag är extremt konflikträdd och hade fått vänta tills alla andra åkt hem och lagt sig.
Livstips; lär dig hantera konflikträdslan, den går till stor del att träna bort genom att expandera sin bekvämlighetsbubbla. Sjukt skönt när man lärt sig att det inte spelar så stor roll, konflikt är en del i naturlig kommunikation.

VW Golf kostar från 353'
VW ID3 kostar från 445'
92' skillnad

Tesla Model 3 519'
BMW 320d 486'

Tesla Model Y 574'
Skoda Enyaq 85 560'
Skoda Kodiaq 439'
VW Tiguan 385'

Priserna just nu är lite "all over the place"

Så det är inte långt ifrån att elbilarna är nere i samma pris men det krävs lite rationalisering och kanske en generation ytterligare på plattformarna typ MEB
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vw id3 2022. 3200 mil.
Du kan få alla fel jag anser är fel.
Innan uppdateringen.
- Svart infoskärm.
- Alla färgerna på skärmen funkade inte.
Dessa 2 ovan rätta till sig själv, supporten man ringde ville inte hjälpa mig.
- Krängningshämmaren, verkstan sa att de inte hitta något ljud alls, men den klonka på friskt varje gång jag parkera hemma.
- Däcken (bridgestone) levereras med 5 mm så att du blir tvingad att köpa nya däck inom 3 år. När vi körde taxi så slösa vi upp ett set däck på 1 år (regummerade) delat på 12000 mil. Bridgestone klarar inte ens 1500 mil innan de är "ej godkända" Verkstan ville inte ta notis.

Efter uppdateringen.
- Elfel, vilket resulterade i att de hitta en batterimodul i november och har tid andra veckan i januari. Så jag är begränsad till 80% får absolut inte ladda över.

Och nu detta.
Farthållaren funkade rätt bra innan, det vanliga felet att de läser av järnvägens skyltar, det gör det på alla märken, bensin/diesel som elbil. Men den hittade några få egna hastigheter.

Idag på 12 km (från stan hem) så ändrade den hastighet hela 60 ggr. Så den är obrukbar. Jag provade inte stänga av så den är manuell då jag körde och blev så förbannad att jag ställde bilen och vill inte köra den mer.
Farthållaren är en del av mitt liv när jag kör bil och just adaptiv farthållare med.

Förresten så funkar inte adaptiv farthållare i temperaturer runt -5 till 2-3 plusgrader. Lyser gult.

En annan grej som är överkomlig är att varenda gång du lyft på röven och sätter dig igen så måste du godkänna att du är du på skärmen. Gäller id3 och id4 har inte kört de andra.
Inget av det där är dock elbilsrelaterat utan ett resultat av slarvigt R&D. VW hade kvar dom bästa utvecklarna på de vanliga plattformarna (Golf 8)

Kör vanliga däck så räcker dom länge (Michelin Primacy 4+)
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inget alls. Var bara lite kul att bilden kom upp just efter jag läst i denna tråd.
Vad har hört o läst behöver Teslaägare aldrig köa, tycker mig se att bilden visar motsatsen 😉
"Bara en kvart" Jo, men sen då, det ska väl laddas en kvart oxå.
Jag som fortfarande har mycket "spring i benen" trots åldern får rysningar av köer.
Det är nog ingen som tycker om köer men jag har aldrig läst om någon Teslaägare eller elbilsägare som tror att man aldrig riskerar köer under lov/storhelger. Däremot är det nog rätt många som aldrig behövt köa - men det kräver ibland lite mer planering.

Har man inte tid att stanna för att köa/ladda 15-30 minuter med två till tre timmars mellanrum på lägre resor så bör man inte köpa elbil.

/Krille
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Livstips; lär dig hantera konflikträdslan, den går till stor del att träna bort genom att expandera sin bekvämlighetsbubbla. Sjukt skönt när man lärt sig att det inte spelar så stor roll, konflikt är en del i naturlig kommunikation.

VW Golf kostar från 353'
VW ID3 kostar från 445'
92' skillnad

Tesla Model 3 519'
BMW 320d 486'

Tesla Model Y 574'
Skoda Enyaq 85 560'
Skoda Kodiaq 439'
VW Tiguan 385'

Priserna just nu är lite "all over the place"

Så det är inte långt ifrån att elbilarna är nere i samma pris men det krävs lite rationalisering och kanske en generation ytterligare på plattformarna typ MEB
Vart hitta du id3 för 445? På hemsidan har de specialmodell för 460 om du beställer direkt. Nån lagerbil var lite lägre.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inget av det där är dock elbilsrelaterat utan ett resultat av slarvigt R&D. VW hade kvar dom bästa utvecklarna på de vanliga plattformarna (Golf 8)

Kör vanliga däck så räcker dom länge (Michelin Primacy 4+)
Det är vw relaterat på elbilssidan. Det är katastrof för en bil som kostar runt en halv miljon. Och än värre 5000 kr i månaden på privatleasingen.
Kan säga att det lockar mer att ta mer från sparkontot och skjuta "bak" återlämningen till februari mars.
Får prata med säljaren när jag ska lämna in den på verkstan. Vw är inte moget iallafall.

Det är alltså inte bara jag som har problem. Moduler är rätt vanligt på denna bilen, nu finns det garanti kvar på bilen.
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
På samma sätt som alla förstår varför han råkade missa att den som skapat inlägget inte tyckte att kön på 15 minuter inte var något stort problem🙂
På vilket sätt finns det något värde av att redogöra för vad en slumpmässig person tycker om att köa i 15 minuter? Det är väl fullkomligt ointressant hur en okänd person känner för en viss tid i kö?

Det som möjligen kan vara intressant är att det där och då existerade en kö på 15 minuter. Sen får väl var och en bedöma om man ser den kötiden som försumbar, oacceptabel eller något däremellan.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt finns det något värde av att redogöra för vad en slumpmässig person tycker om att köa i 15 minuter? Det är väl fullkomligt ointressant hur en okänd person känner för en viss tid i kö?

Det som möjligen kan vara intressant är att det där och då existerade en kö på 15 minuter. Sen får väl var och en bedöma om man ser den kötiden som försumbar, oacceptabel eller något däremellan.
Beräknad risk att få köa, men det är ju kö på bensinmackarna också när man har otur.
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[länk]

[bild]
Ah jag gick in direkt på bygg bil, då kostade den 460 just den du länka. Kampanj med andra ord =)

Var inne och kollade på den nya id3 sist jag var på verkstan. Om de fixar programvaran och en dragkrok kanske de kan öka försäljningen. Och verkstan för den delen.
 
H
Tänk om alla affärer skulle börja med enbart betalning med app! Blir många appar det.

Tacka vet jag betalkort, det är bara att länka kortet till just det företaget om man vill samla bonus osv.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beräknad risk att få köa, men det är ju kö på bensinmackarna också när man har otur.
Ja beräknad risk att få köa och kötid kan absolut vara intressant. Vad en slumpmässig individ tycker om det förstår jag inte relevansen med.
 
Fairlane
Jag kan dock tycka att det är vettigt att nämna varför det var kö, om det är klarlagt. Jag har sett kö på bensinstationen, exempelvis när det var strömavbrott (trots att vissa tror att deras bilar går att tanka utan el så behövs det faktiskt). Inte dömer man väl ut bensinbilar/dieselbilar för den sakens skull!? inte kallar man väl de som påstår att det tar några minuter att fylla tanken på dieselbilen för lögnare för en sådan sak?
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.