Hej! Någon som vet hur man går tillväga för att montera bort denna duschvägg som har rör som går igenom? Måste jag anlita någon vvs eller rörmokare eller går det kanske att göra själv?
 
  • Duschhörna med transparenta dörrar, kakelvägg, leksaker på golvet. Ljus, hemlig miljö, badrumsinredning, vardaglig scen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Attbygga skrev:
Hej! Någon som vet hur man går tillväga för att montera bort denna duschvägg som har rör som går igenom? Måste jag anlita någon vvs eller rörmokare eller går det kanske att göra själv?
Är rören presskopplade eller ihopsatta med klämringskoppling? Ta bild där de ansluter till väggen och blandaren.

Finns en mutter så kan du lossa på den. Tänk på att inte ha tryck på vattnet först bara.
 
Jag har precis samma problem i fritidshuset. Nedre gångjärnet har knäckts. Så jag måste byta dörrarna. Något okänt noname brand som tidigare ägare satt upp, så inga reservdelar.

Jag har lossat rören i båda ändarna och helt enkelt kapat dem, för att slippa strula med att få bort den klämda konan i kopplingen. Planen är att när jag fått upp nya duschdörren så sätter jag bara en klämringsskarv. Får kapa bort ett par cm rör.
 
Tänkte inte på att rören här kan ha presskopplingar, i så fall inte så lätt att lossa kopplingarna.
 
S Småbrukaren skrev:
Är rören presskopplade eller ihopsatta med klämringskoppling? Ta bild där de ansluter till väggen och blandaren.

Finns en mutter så kan du lossa på den. Tänk på att inte ha tryck på vattnet först bara.
Så ser det ut. Låt mig tillägga att jag inte kan något om rör osv…:/
 
Ska duschväggen sparas eller slängas? Om den inte behöver återmonteras så kanske man kan klippa/såga från hålen och ut mot vägg.
 
Bild
 
  • Metallrör vid vägg, konstruktion, inomhus, rörledning, industriell detalj, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt.

Det finns dock en risk att du inte kommer kunna dra ut röret med klämring och mutter på genom hålet utan att förstöra någon packning.

Ser det ut som om ballofixen (svarta avstängningsventilen) sitter före muttern till rören du vill lossa så kan du stänga av den. Finns två stycken? En på varmt och en på kallt som går till duschen.

Stäng i så fall båda och lossa sedan muttrarna både på blandaren och vid anslutningen till rören.

Förslagsvis gör du då som @hempularen föreslår och kapar det lösa röret på ett ställe utanför duschen. Sedan kompletterar du med en ny klämring när du ska sätta ihop röret igen.

Du behöver köpa klämringskoppling som passar rören, med klämring, muttrar och koppling samt en liten enkel rörkap.
 
M MrJozk skrev:
Ska duschväggen sparas eller slängas? Om den inte behöver återmonteras så kanske man kan klippa/såga från hålen och ut mot vägg.
Duschdörren ska slängas! Jag är dock en rookie så om jag börjar kapa kommer jag nog råka ta sönder något haha
 
S Småbrukaren skrev:
Perfekt.

Det finns dock en risk att du inte kommer kunna dra ut röret med klämring och mutter på genom hålet utan att förstöra någon packning.

Ser det ut som om ballofixen (svarta avstängningsventilen) sitter före muttern till rören du vill lossa så kan du stänga av den. Finns två stycken? En på varmt och en på kallt som går till duschen.

Stäng i så fall båda och lossa sedan muttrarna både på blandaren och vid anslutningen till rören.

Förslagsvis gör du då som @hempularen föreslår och kapar det lösa röret på ett ställe utanför duschen. Sedan kompletterar du med en ny klämring när du ska sätta ihop röret igen.

Du behöver köpa klämringskoppling som passar rören, med klämring, muttrar och koppling samt en liten enkel rörkap.
Tack för råden! Låter komplicerat Haha
Är det vvs eller rörmokare man anlitar om man vill få professionell hjälp. Och vad skulle ni gissa på att det skulle kosta för ett sånt här jobb?
 
Tar nog max en timme, räkna med 600kr plus extra 500kr för servicebil och 300kr för delar.

Gör upp priset innan så du slipper överraskningar.
 
S Småbrukaren skrev:
Tar nog max en timme, räkna med 600kr plus extra 500kr för servicebil och 300kr för delar.

Gör upp priset innan så du slipper överraskningar.
Fick en offert precis på 2300kr. Det känns ändå okej pris. Kan säkert hitta billigare också.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
En plåtsax kostar 300kr.
 
Kan du inte bara ta bort glaset i duschdörren sen antingen klippa upp fästet runt rören eller ta det med vinkelslip?
 
Det är väl bara att stänga ventilerna, lossa rören i båda ändar, riva bort skiten, skruva tillbaks rören och slå på ventilerna?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.