K
Haha, då är vi tillbaka till ruta ett och frågan är om inte Julas erbjudande ändå är bäst. Stanley/Aweco-svetsen har mestadels positiva omdömen och hjälmen verkar vara värd minst 500 kr.

Pajar den till våren så lär jag ändå hunnit se om det är något att satsa på.. kanske inser man att det är en tig-svets man behöver..

Tills dess tänker jag svetsa lite krokar till verktyg i garaget, några armeringsjärn till trädgården som första projekt.
 
Kör på säger jag!
Du hittar ju knappast nått mer prisvärt i den prisklassen.
Dessutom kan du knata in på Jula och reklamera den inom garanti-tiden,
bara det är värt en del.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Haha, då är vi tillbaka till ruta ett och frågan är om inte Julas erbjudande ändå är bäst. Stanley/Aweco-svetsen har mestadels positiva omdömen och hjälmen verkar vara värd minst 500 kr.

Pajar den till våren så lär jag ändå hunnit se om det är något att satsa på.. kanske inser man att det är en tig-svets man behöver..

Tills dess tänker jag svetsa lite krokar till verktyg i garaget, några armeringsjärn till trädgården som första projekt.
Hade du varit i Göteborg så hade du fått låna min Esab Buddy 145 och övat lite med.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F
K Kallebo skrev:
Haha, då är vi tillbaka till ruta ett och frågan är om inte Julas erbjudande ändå är bäst. Stanley/Aweco-svetsen har mestadels positiva omdömen och hjälmen verkar vara värd minst 500 kr.

Pajar den till våren så lär jag ändå hunnit se om det är något att satsa på.. kanske inser man att det är en tig-svets man behöver..

Tills dess tänker jag svetsa lite krokar till verktyg i garaget, några armeringsjärn till trädgården som första projekt.

Blev det köpt nån svets?
 
K
F fsn skrev:
Blev det köpt nån svets?
Ja, köpte den på Jula. Har inte testat att svetsa något än... Har haft allt för många andra projekt...

Var köper man prisvärt järn att börja med? Edit: Vad ska man tänka för rimligt riktpris för plattjärn och liknande att arbeta med? Har lite lösa planer på upphängning till gästsäng och ett hyllsystem med skjutdörrar i garaget.
 
Redigerat:
F
K Kallebo skrev:
Ja, köpte den på Jula. Har inte testat att svetsa något än... Har haft allt för många andra projekt...

Var köper man prisvärt järn att börja med? Edit: Vad ska man tänka för rimligt riktpris för plattjärn och liknande att arbeta med? Har lite lösa planer på upphängning till gästsäng och ett hyllsystem med skjutdörrar i garaget.
Det får man nästan leta upp lokalt, det brukar funka fint att leta upp nån mindre mekanisk verkstad och köpa loss lite hyllvärmare. I Göteborgsområdet så köper jag en del från Montano.se , kanske finns nåt liknande i dina trakter. Är man privatperson och köper lite mindre mängder så beror priset väldigt mycket på hur smidig säljaren är och om man skall ha kvitto. Men betalar man för det och det går rätt till så räkna med runt 35-40kr/kg för bonna-svart, typ S235, det är kanske nån krona dyrare för S355. Skall man ha kapat så kan det bli hur jävla dyrt som helst.

Jag letar själv efter cortenplåt, skall svetsa ett kryddrabatt-hörn vid altanen i söderläge som blir ca 80cm högt, trekantigt och 4,5x2m. Med en mellanväggar så är det 12m2. I 3mm Corten (skulle helst vilja ha 4mm) så kostar det 11000kr bara för plåten. Har fixat ”corten-pinnar” till svetsen men plåten är för jävla dyr så om nån har bra kontakter på sån plåt i Göteborg så får man gärna hojta till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
För den som absolut vill ha en billig pinsvets att starta med och har ett elsystem som pallar lasten så rear Jula just nu Esab Rogue ES 150i för 2999:-
 
F
P poba53 skrev:
För den som absolut vill ha en billig pinsvets att starta med och har ett elsystem som pallar lasten så rear Jula just nu Esab Rogue ES 150i för 2999:-
Den saknar PFC men man bör trots det svets den obegränsat på 16A. För ca 1500kr till så får man en Rogue ES180i PRO och den har PFC.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F
K KapHilton skrev:
Tar upp tråden. Behöver en svets och är lite osäker på mma/mig/tig är det jag ska ha. Så en kombi kanske är bra.
Vad tror ni om dessa? Vem skulle ni välja eller har ni nåt annat tips?

[länk]

[länk]
Det där är inga TIG-svetsar öht. Det finns ingen gasstyrning och det finns ingen HF. HF kan man till nöds leva utan men en gasventil på TIG-handtaget suger verkligen och det går helt otroligt mycket gas. Det går att TIG-svetsa med en ren MMA på samma sätt.

Du kan köpa nån av dom om det är budgeten men tro inte att du kommer att svetsa TIG eller kunna tända OK48 med nån större framgång. Det du får är en instegs MAG. Jag hade ökat budgeten en aning och siktat på det billigaste riktiga som går att hitta tex Bester, Migatronic Rally Mig, Esab Rogue eller begagnad Esab Rebel/Caddy Mig eller Kemppi Minarc Mig.

Den fantastiska IGBT-tekniken som kommer ”mer och mer” och nämns i specen har varit en extremt närvarande verklighet i svetsar i mer än 20 år och finns på i princip varenda svets som utvecklats de senaste 10-15 åren.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.