61 120 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Om man skulle resa med min bil nu så skulle man nog köra den in i ett träd och beställa en taxi.
Den har fått fnatt på riktigt.
Motorlampan för den trasiga batterimodulen har förvisso slocknat.
Men på 12 km så fick jag 60 olika ändringar på farthållaren. Vägen jag körde bestod av raka vägar 70 och 100 km/h en snurr ner på RV.
Exempel på meddelande på farthållaren.
"kurva 20km/h" (och det var allt mellan 10-70km/h den visade)
"korsning fram" (fanns ingen korsning"
"30 upptäckt" (på en 100 väg)
"kurva 30km/h" på en flera km rak väg.
Tänk att köra 30 mil med den bilen. Den ska in på rep av modulen snart, så hoppas de fixar skiten. Jag har gett upp iallafall så kommer inte köra den mer troligtvis innan verkstadsbesöket. Eller jag måste såklart köra ner batteriet.
Den har fått fnatt på riktigt.
Motorlampan för den trasiga batterimodulen har förvisso slocknat.
Men på 12 km så fick jag 60 olika ändringar på farthållaren. Vägen jag körde bestod av raka vägar 70 och 100 km/h en snurr ner på RV.
Exempel på meddelande på farthållaren.
"kurva 20km/h" (och det var allt mellan 10-70km/h den visade)
"korsning fram" (fanns ingen korsning"
"30 upptäckt" (på en 100 väg)
"kurva 30km/h" på en flera km rak väg.
Tänk att köra 30 mil med den bilen. Den ska in på rep av modulen snart, så hoppas de fixar skiten. Jag har gett upp iallafall så kommer inte köra den mer troligtvis innan verkstadsbesöket. Eller jag måste såklart köra ner batteriet.
20 snabbladdare och de flesta laddar nog inte mer än 15-20 minuter kan jag tänka mig.13th Marine skrev:
Allla 20 lediga just nu men det lär nog inte dyka upp i facebookflödet så att det kan delas vidare av elbilsmotståndare 🙂
/Krille
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 611 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 517 inlägg
Nej, eller rättare sagt, farthållaren trumfar ens egen inställning till och från. Dels ändrar den till skyltad hastighet när den bedömer att hastighetsgränsen ändras (både uppåt och nedåt), dels sänker den ibland hastigheten temporärt när den upptäcker kurviga vägar.Alfredo skrev:
Båda funktionerna är kassa (även om min bil inte är fullt så kass). Det finns heller inget sätt att stängs sv dem (om man vill ha farthållaren på).
Sen är väl alla bilar snart där att de tvingas övervaka föraren och överpröva dennes val. Vissa är bara väldigt dåliga på det, som VW.
Easypark är ett jäkla skitföretag som tar "extra avgifter" på parkeringen.Alfredo skrev:
Att inte någon parkeringsoperator ser till att förhandla fram en LÅG procent på avgiften eller transaktionen, ha avtal med alla och inte lägga på nåt extra. Den appen skulle jag alla gånger välja som default.
Kortföretagen borde ju också göra avtal med bensinmackarna, så att man får rabatt när man använder sitt kreditkort. Givetvis kan man ju koppla kortet till macken också och få en kickback till... (kortföretagen har ofta en liten rabatt, men sämre än mackens "eget" kort tror jag)
Jag tycker det verkar gå från att man skulle ha 5 olika kreditkort och 15 olika kundkort till att man kopplar sitt kort till eventuella kundklubbar.
Det bästa är väl att man INTE tar extra betalt utan istället bara "loggar" vilka som tankar mycket och erbjuder ytterligare rabatter om man är en trogen kund.
Men i andra vågskålen ligger ju att många företag hellre verkar locka nya kunder med intro-erbjudanden för att sen tappa trogna kunder... Jag tycker detta är helt galet, men uppenbarligen är 1) många för trötta för att byta bolag även om man som trogen kund betalar med 2) andra lockade att "göra bra deal" så de håller på och säger upp och byter sina abonemang hela tiden...
När vi körde från Umeå till Göteborg på midsommardagen och dagen efter det fick vi köa två gånger, 10-15 min per gång. Från Fredrikshamn till Paris och under hela returen köade vi aldrig.
Men visst är det irriterande när det händer.
Största nackdelen mot Diesel eller bensin tycker jag var alla stopp på trista laddstationer. Sen märks det väldigt stor skillnad i hur långt man kommer under en heldag på Autobahn.
Men visst är det irriterande när det händer.
Största nackdelen mot Diesel eller bensin tycker jag var alla stopp på trista laddstationer. Sen märks det väldigt stor skillnad i hur långt man kommer under en heldag på Autobahn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 953 inlägg
Parkster är det bästa sedan skivat bröd!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 611 inlägg
Lustiga är väl att det finns massor av dugliga parkeringsappar. Både kommunala och privata, ändå är det easy park som är mest utbredd.
Inget alls. Var bara lite kul att bilden kom upp just efter jag läst i denna tråd.K Krille4 skrev:
Vad har hört o läst behöver Teslaägare aldrig köa, tycker mig se att bilden visar motsatsen 😉
"Bara en kvart" Jo, men sen då, det ska väl laddas en kvart oxå.
Jag som fortfarande har mycket "spring i benen" trots åldern får rysningar av köer.