R
T tracker skrev:
Derbigum
[länk]

Mitt är nästan 30 år och ser fortfarande ut som nytt...
Har hört att dom kan klara 50år..
 
  • Gilla
roofius
  • Laddar…
Rickard.
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
E erikgöteborg skrev:
Hej,
har en villa med ca 150 kvadrat stort papptak med ca 5 graders lutning (takfall endast åt ett håll). Ska byta tak inom ett par år, och även ev installera solceller. Rekommenderar du papp eller duk? Utseendet spelar ingen roll i sammanhanget.
Papp och duk , båda gör jobbet , båda är prismässigt lika . men duk är mycket mycket känsligare . Du nämner att du ska ha solceller, ibland måste man upp och rengöra cellerna, grus under skon gör hål i duktak, så känsligt är det .

så ha papp , och se till att göra arbete hand i hand med solceller, då ofta svetsas infästningsplattor för solceller på papptak , och gör man det i samband med en omläggning blir det smidigare och mycket billigare då man kan montera in infästningsplattorna innan den nya pappen så att såga
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har hört att dom kan klara 50år..
derbigum kan säkert på viss typ av tak som utsätts för lagom sol hålla i 50 år . jag har lagt om olika papptak som klarat 50 år med , men man bör nog fundera på omläggning efter 25-30 år , och inte chansa .

kostnaden för nytt papptak per år är inte särskilt dyrt , tex ett tak på 100m2 av enklaste varianten 30-40.000:- efter rot på 30 år blir de inte mer än 1000kr år
 
R
roofius roofius skrev:
derbigum kan säkert på viss typ av tak som utsätts för lagom sol hålla i 50 år . jag har lagt om olika papptak som klarat 50 år med , men man bör nog fundera på omläggning efter 25-30 år , och inte chansa .

kostnaden för nytt papptak per år är inte särskilt dyrt , tex ett tak på 100m2 av enklaste varianten 30-40.000:- efter rot på 30 år blir de inte mer än 1000kr år
Låter lite som du raggar jobb nu😉
 
  • Gilla
roofius
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Låter lite som du raggar jobb nu😉
ok :)
 
R
roofius roofius skrev:
ok :)
Skoja bara😉 men det låter billigt med 30-40tkr? Det kan inte vara med ställning?
 
R Rejäl skrev:
Skoja bara😉 men det låter billigt med 30-40tkr? Det kan inte vara med ställning?
nää och den absolut enklaste tänkbara lösningen, med ställning och plåtarbeten kan de dra iväg såklart .
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MrJay
Kan man lägga dubbelfalsad plåttak direkt på denna takpapp (ingen läkt under plåttaket)? 23mm råspontluckor under takpappen med luftspalt under råsponten.
 
roofius roofius skrev:
Papp och duk , båda gör jobbet , båda är prismässigt lika . men duk är mycket mycket känsligare . Du nämner att du ska ha solceller, ibland måste man upp och rengöra cellerna, grus under skon gör hål i duktak, så känsligt är det .

så ha papp , och se till att göra arbete hand i hand med solceller, då ofta svetsas infästningsplattor för solceller på papptak , och gör man det i samband med en omläggning blir det smidigare och mycket billigare då man kan montera in infästningsplattorna innan den nya pappen så att såga
Tack för svar!
En följdfråga, vi har idag problem med mögel på råsponten. Funderar på om en ”klimatvind”, alltså vind med isolering ovanpå råsponten, vore en lösning. Hade det varit genomförbart på min typ av tak och i så fall hur?
 
R Rejäl skrev:
Har hört att dom kan klara 50år..
Har du något belägg för detta som styrker ditt uttalande? 🥴
 
R
N Nickesågen skrev:
Har du något belägg för detta som styrker ditt uttalande? 🥴
https://derbigum.se/
 
R Rejäl skrev:
[länk]
 
  • Webbsida om takprodukter, Derbigum, återvinningsbar takpapp, lång livslängd, belgiskt företag, huvudkontor, ingenjörer, säljare, entreprenörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
läsförmågan verkar inte vara din starka sida😉
 
  • Ett industriellt platt tak med ventilationsenheter och information om takmaterial på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt numera 17 år gamla listtäckta Icopaltak lappades i somras runt ett fönster. Fick då besked om att taket bör bytas inom ca 5-7 år då det, 45°, ligger mycket utsatt mot södersol.

A) River man bort det befintliga helt och hållet eller lägger man nytt uppepå det gamla?
B) Vad finns det för fabrikat att välja på vid byte och som långsiktigt håller bäst? (Färgen skall vara mörkgrå.)
C) Jag förmodar att man man alltid byter bägge sidor även om, som i detta fall, norrsidan är intakt.
D) Vad beräknar du att listtäckningen ger för merkostnad? I mitt fall är det av estetiska skäl på ett litet, nybyggt hus i äldre fiskebymiljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.