Första inlägget.
Vi är i startskede av att bygga nytt fritidshus på ca 100m2 samt en fristående gäststuga på 30m2.
Platsen är Bohuslän. Vattenburen golvvärme i stora huset.

Jag har ingen erfarenhet av värmepumpar och behöver input i val av system. Huvudbyggnaden kommer att ha en kamin och användas året runt. I den bästa av världar har vi bara en VP.


Gäststugan kommer att byggas först, där finns ett förråd som skulle kunna husera en värmepump om det är möjligt att värma båda byggnaderna från den skulle det ju vara bra, men skulle innebära ca 20m kulvert som förläggs i samband med VA-schakt.

Tomten är kuperad och består mestadels av berg men det finns en åker på andra sidan vägen där vi ev. Skulle kunna gräva för jordvärme som jag kan göra själv, är grävmaskinist och har tillgång till maskin. Berget ska bevaras så det är svårt att klara av avstånd mellan borrhål för vatten och bergvärme.

Alternativen som jag kommit på:
1. Berg/jordvärme
2. LVVP+LLVP i gäststugan.
FrånluftsVP går bort pga öppet till nock?
 
Alt. 2 + FTX-system för ventilationen (huvudbyggnanden) så har ni ett jättebra system.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt. 2 + FTX-system för ventilationen (huvudbyggnanden) så har ni ett jättebra system.
Precis vad jag tänkte föreslå.

Luftvatten och FTX blir riktigt fint. Bygger man i passivhus standard blir hus otroligt energisnåla.
Hörde i en podd om ett passivhus där inte ens värmepump var lönsamt. Solceller och direktverkande el. Andelen köpt el låg bara på ett par tusen kilowattimmar per år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt. 2 + FTX-system för ventilationen (huvudbyggnanden) så har ni ett jättebra system.
Finns det lvvp med ftx modul eller är det separata system som måste byggas ihop på plats för förvärmning av tilluften?
 
M McTompa skrev:
Finns det lvvp med ftx modul eller är det separata system som måste byggas ihop på plats för förvärmning av tilluften?
Separat förvärmare behövs , separat FTX också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.