Vill gärna få synpunkter och råd från någon som genomfört detta.

Är väldigt tacksam om någon har det och vill ta några frågor

Tack
 
Det krävs bygglov och vanligtvis godkännande från föreningen.
 
jo jag vet (tror inte man behöver bygglov, dock måste man få föreningens godkännande)

method man.. har du flyttat köket?

Jag undrar mer om själva jobbet att flytta det etc
 
Man tar loss det, flyttar avlopp och vatten, monterar nya eller samma skåp, och så vidare. Jag är inte riktigt säker på vad det är du undrar över? Precis hur man gör i alla moment i just ditt kök är ju omöjligt att svara på.
 
Vi har flyttat köket i en BR. I mitt fall hade föreningen inga invändningar på vare sig den tekninska lösningen eller på själva genomförandet. Men det kan jag tänka mig kan variera mellan olika föreningar.

Det gäller att det finns lösningar för vatten, avlopp, ventilation, el etc. utan att kosta en förmögenhet. Kan tänkka mig att inte minst ventilationen kan vara problematisk i gamla hus.

Vi målade tak och tapetserade i det nya köket, köksleverantören hade kontakter med firma som monterade köket och drog el och VVS. Den firman åtog sig också att kapa och plugga avlopp och vatten till det gamla köket. Vi rev sedan det gamla köket och återställde tak väggar och golv.

Mvh/Abbe
 
Tack för era svar!

Jag ville få kontakt med någon som flyttat köket, för att få inblick i hur de gjorde (vad för arbetare de använde) samt ungefärlig kostnad.

Abbe: så ni köpte alltså ett kök från ett företag som sedan anlitade arbetskraften som behövdes till detta?
Låter befriande, då slipper man ha massa olika företag som gör massa småsaker..
Får man fråga vilket företag? och en ungefärlig kostnad för kalaset?

Jag har inte flyttat in ännu, men vill förbereda mig så att allt kan börja när jag tar över lägenheten.
jag vet att steg 1 är att få föreningens godkännande, men väntar på det i och med att jag inte bestämt mig ännu. Är ju en kostnadsfråga.

När man kontaktar arbetskraft för detta, vad behöver de för info? Antar att de måste komma o kolla på plats för att veta specifikt vad de måste göra? Kan få dit någon för att få en offert, utan kostnad?

Tack
 
hej!
Jag är också ifärd med att flytta mitt kök!
Så här gör, ska vi göra!
Ritat köket med utgångspkt att det går att flytta vattnet dit.
Kollat hur, var elskåpet sitter.
Spanat på hur, var ventilationen ska lösas.
Därefter kommer jag själv dra fram vatten.
Själv märka var eldosor ska placeras. Elektrikern får sedan dra elen.
Jag har också tagit in offerter från olika köksleverantörer, vissa har med montering.
Jag kommer dock att antinge köpa det separat eller montera själv.

Vatten och avlopp är det svåra och därmed det som blir styrande (generellt sett).
 
Besserwissern skrev:
hej!
Vatten och avlopp är det svåra och därmed det som blir styrande (generellt sett).
Mr Besserwisser har rätt.....

Så länge du bor i en "normal" lägenhet så får du stora problem med VA-rören. Ibland är det möjligt att flytta en liten bit. Men inget jag normalt skulle rekommendera. El är det inget problem med, utom möjligen det estetiska då (synliga kablar från det gamla till det nya stället, beroende hur det ser ut nu) men det är tekniskt inget problem, under förutsättning att du inte måste dra fram flera faser, el. dyl. Tänk på att du ska anlita en elektriker för detta, folk har en tendens att bli ganska sura om man släcker ner en hel fastighet alt. fixar en liten brand. Vad gäller ventilation, beror det ju lite på vilken typ av ventilation som finns i fastigheten. Har ni (tex) självdrag, kan dina ändringar i ventilationen ställa till med stora problem för alla lägenheter i din trappuppgång.
Du bör prata med styrelsen / fastighetsförvaltaren vad gäller ALLA aspekter (VA, El, ventilation, o. dyl) innan du börjar med jobbet. Se till att du har skriftligt från dem innan du börjar, annars kan du få återställa lägenheten till ursprungligt skick. Troligtvis blir inte det speciellt roligt rent ekonomiskt om det händer...


/BoBBo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.