Hej. Har precis brutit upp golvet för stundande badrumsrenovering. När jag gjorde samma sak på nedre planet så tog jag bort den gamla "isoleringen" (vad det nu kan vara för material) och ersatte med glasull. Nu är det dock lite större yta och det är inte skitkul direkt att plocka bort allt detta.
Så vad skulle några experter göra? Bort med allt eller låta det vara kvar. Detta är ett golv på övervåningen så det är ju inte våldsamt viktigt med bra isoleringsegenskaper (eller?).

mvh
/Johan
 
  • isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt det vara kvar. Värmeisolering är i princip oviktigt i mellanbjälklag, det är ljudisolering som är vitsen i ett sådant här fall.
 
Ok, toppen. Tack Jon.
 
Hej, håller åxå på att plocka upp och om ett större golv, under mitt golv är det ca 1,5-2dm spån, mossa, barr och annat och under det ligger det ca 2-3dm lerklining. Jag skall försöka att staga golvet på något vis men har inte riktigt kommit på hur än, är ett gammalt stockhus. Spännvidden är ca 6m och på ligger ett 50mm tjockt trägolv som skall tillbaka.
Har inte bestämt mig om leran skall ut än eller om den får ligga kvar, dock så skall det in spån igen efter ev kortling eller krysskolvning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.