Halloj! Söker lite tips och idéer hur jag kan få jämnare värme i källaren.
Installerade thermia Legend bergvärmepump i somras som fungerar klockrent. Meeen vi har 20 grader på övervåningen som vi har ställt in pumpen på, men i källaren får vi bara 16 grader, vi har nu börjat renovera källaren och inreda den som vi vill ha det, förra ägaren hade den också inredd men på sitt sätt ;) frågan är nu hur vi kan få upp värmen lite i källaren då vi kommer vara där mera nu, alla element är fullt öppna både uppe och nere. Kan man höja rum värdet från 20 till 22 exempelvis och då sänka elementen på ovanvåningen för att få mer värme i källaren? Huset hade pellets uppvärmning innan.
 
Kanske behövs större och fler radiatorer i källaren? Viktigt också att huset är omdränerat och isolerat på utsidan källaren om man vill ha det som bostadsutrymme och inreder där. Man kan kanske även justera radiatorventilernas förinställning på övervåningen för att strypa ner flödet där om det är sådana ventiler?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Om det är någorlunda öppen planlösning kan ju en fläktkonvektor vara ett alternativ också. Den ger ju många watt å sprider värmen
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske behövs större och fler radiatorer i källaren? Viktigt också att huset är omdränerat och isolerat på utsidan källaren om man vill ha det som bostadsutrymme och inreder där. Man kan kanske även justera radiatorventilernas förinställning på övervåningen för att strypa ner flödet där om det är sådana ventiler?
Så ser det ut på elementen:) pratat med återförsäljaren nu, och sa sa lite som jag va inne på innan, att höja rum värdet tll typ 22 och strypa elementen uppe, alternativt att byta till några kraftigare element i källaren
 
  • En närbild av en termostatventil på en radiator, mot en vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har någon inomhusgivare för att styra systemet kan det fungera. Om du å andra sidan har en inomhusgivare på bostadsvåningen kommer det inte att bli bra.

Edit:
Jag tittar igen på bilden. Är det termostater på elementen eller bara strypventiler? I det senare fallet kan det fungera bra. Det är om det är termostater på elementen som det inte blir bra tillsammans med inomhusgivare.
 
Frågan är ju hur mycket man måste skruva upp kurvan på vp för att få den värme man vill ha. Ju högre temp den behöver göra ut på värmesystemet ju sämre cop på vp
 
Finns ingen genväg, höj kurvan på VP något snäpp och har du termostater uppe så ställs dom ner lite, dom ventiler i källaren på elementen ska vara helt öppna, är det ungefär lika temp uppe och nere så kommer det att bli varmare nere.
 
A Avemo skrev:
Om du inte har någon inomhusgivare för att styra systemet kan det fungera. Om du å andra sidan har en inomhusgivare på bostadsvåningen kommer det inte att bli bra.

Edit:
Jag tittar igen på bilden. Är det termostater på elementen eller bara strypventiler? I det senare fallet kan det fungera bra. Det är om det är termostater på elementen som det inte blir bra tillsammans med inomhusgivare.
Vi kör bara med utegivare än så länge, men tänker kommer förbrukningen öka myyycket om vi höjer till 22 från 20 och då sänker elementen uppe? Kommer och elda lite i kaminen i källaren såklart. Så dålig på detta är ett vred som på bilden där vi kan öka eller stänka flödet på elemten 🤔🙊 ?
 
J jonaserik skrev:
Finns ingen genväg, höj kurvan på VP något snäpp och har du termostater uppe så ställs dom ner lite, dom ventiler i källaren på elementen ska vara helt öppna, är det ungefär lika temp uppe och nere så kommer det att bli varmare nere.
Kommer förbrukningen öka myycket då isf ? Om vi ökar från 20-22 och sänker elementen uppe?
Hör hört från en del att man alltid ska hålla alla element fullt öppna när man har vp ?
 
Tror inte att det blir mycket dyrare, det sänks uppe och flyttas ner. Klart att det går lite mer när källaren ska få sin värme, kan ta någon månad innan den har kommit upp i värme så det går att sänka tempen på elementen
 
J jonaserik skrev:
Tror inte att det blir mycket dyrare, det sänks uppe och flyttas ner. Klart att det går lite mer när källaren ska få sin värme, kan ta någon månad innan den har kommit upp i värme så det går att sänka tempen på elementen
Ja okej :) ja jag får testa det framöver, kanske bättre att testa det först innan man köper nya element till källaren, huset är byggt 69 då inte nya direkt
 
har ingen betydelse om dom är nya eller gamla, det är storleken på dom som avgör. Ta ett foto och lägg in i morgon så för du veta mer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi hade lite liknande problem tidigare, med liknande utgångsläge. Vattenburet och bergvärmepump. Köpte och Kopplade på en Ngenic på utgivarsladden för bättre kontroll med innegivare, men ändå svårt att få en jämn temperatur mellan uppe och nere med befintliga radiatorer. Vi har också 2 barn som flyttat ner i källaren, vilket gjorde det lite mer angeläget att få upp tempen.
Vi valde nyligen att sätta in en kompletterande luft/luft värmepump i källaren. Funkar klockrent och mycket lätt att kontrollera/ hålla jämn temperatur.
Men valde delvis också att komplettera med luftvärmepump för att få en ytterligare värmekälla om det vattenburna systemet/bergvärmen skulle strula./
 
J Johan Anemyr skrev:
Hör hört från en del att man alltid ska hålla alla element fullt öppna när man har vp ?
Detta är bullshit och stämmer bara i ytterst få fall. Fakt är att en VP vill alltid ha fritt vattenflöde för framledning. Det räcker med 2-3 radiatorer i de rummen som behöver mest värme. Perifera rum som sovrum, förråd, teknikrum och källare kan strypas ned enligt önskemål.
Källare är sällan byggda för bostadsändamål. Vill du höja i källaren till 22 grader kommer det att kosta en hel del pengar. Källarväggar är inte lika bra isolerade som ytterväggar där uppe och du förlorar värme till golvet.
Jag har en källare med helt öppet planlösning utan uppvärmning alls och den är på 10 grader vintertid och helt torr.
Om du vill testa din uppvärmningspotential kan du öppna allt i källare och stänga allt uppe så ser du vad du kan få i källaren. Det kan ju ta ett par dagar innan det blir stabilt.
Mitt råd är att avstå från källaren som en bostadsdel. Jag har dock i ett tidigare hus omvandlat pannrummet till ett spa medan de andra källarrummen förblev svala.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K
Alltså fyra graders skillnad mellan över och undervåning svårt att korrigera med att höja bergvärmepumpen ocg skruva ner elementen. Om ni precis har installerat en fin, ny bergvärmepump så är det ju synd att inte ha ordentliga element också. Bergvärmepumpen kommer att värma upp båda våningarna till perfekt temperatur, om den bara får ordentliga element att jobba med. Och elkostnaden kommer inte att stiga så mycket. Gjorde samma sak i mars i år.

Värt att tänka på är också att standardelementen idag är väl radiatorer av typ 21, alltså två vattenfyllda delar med en konvektorplåt emellan. Jag vet inte vad ni har i källaren. Men on det är gamla radiatorer med bara en enda vattenfylld del så är de inte lika effektiva. Om ni ändå renoverar kanske ni kan ha typ 22 element på vissa ställen.

Men visst, det ska betalas också, fakturan på bergvärmepumpen är ju inte rolig att betala, så jag förstår att man drar sig för att installera radiatorer också. Min räkning på bergvärmepump + 14 stycken radiatorer gick på 330.000 kr.... Men det funkar sjukt bra nu, även i källardelen (sutteränghus iofs). Jag har ingen skillnad i temperatur mellan våningarna, ligger runt 21,5 grader. Bara reglering via utomhusgivaren. Elräkningen i November var 55% mindre än genomsnittet tidigare år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.