Rickard.
F fribygg skrev:
En kryssfaner ger tillräcklig täthet på insidan, vindskyddet ska givetvis sitta på utsidan
Med lufttätade lång och kortskarvar så håller jag med, annars inte.

AC350 som är det som kallas vindpapp har historiskt använts som luftspärrar i en mängd olika konstruktioner både med spånisolering och lite modernare mineralull, givetvis behövs vindskydd på utsidan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
tänker du Ac350 istf modernt vindskydd på utsida, eller på insida?
 
Rickard.
Nej jag tänker främst det på insidan då det uppfyller grundkravet på att vara lufttätt men utan att vara för diffusionstät, jag vill minnas att SD värdet ligger på lite drygt 1 vilket är aningen tätare än papperet(som kanske också är ett bra alternativ?) men ett par gånger mindre än ångbroms som ligger mellan 3-5. Utsidan kan du gott köra med modernt vindskydd om du vill då det inte går att köpa tunnare vindpapp längre som användes förr.

Detta är alltså en gammal lösning som bevisats sig fungera bra med gammal mängd isolering men inte nödvändigtvis med dagens 25-30cm standard. Jag har som jag skrev en del erfarenhet av fungerande fräscha stugor som alltid är kalla förutom när dom används men ingen erfarenhet alls av stugor som ska både vara ekonomiska att hålla varma året om men ändå kunna kallställas.

Som sista ord så finns alltid en viss risk vid kallställning och det kommer man aldrig ifrån oavsett lösning.
 
F
Ok, tusen tack.
Tänkte mig köra 95mm träfiberisolering.
Verkar som Isolinapapp Sd = 0,64m fungerar på samma sätt som ac350 Sd = 1,15.

Plywood verkar vara dubbelt så tätt som trä för samma tjocklek. Men eftersom plywooden är tunnare 13-15mm mot träts 17-20mm kanske det funkar bra iallafall.
plywooden kommer vara väggbeklädnad samt skivverkan.
 
Rickard.
95mm tror jag blir jättebra, är det bara noggrant utfört är det inget problem att hålla varmt även i kallaste vintern och gör man det inte så många veckor/år så tror jag det är rejält svårt att tjäna in att köpa mer isolering.

Jag vet att jag läst ett papper om OSB som ångspärr och det är/var tydligen godkänt någonstans jag inte kommer ihåg men problemet är att man måste tejpa eller på annat sätt täta varenda skarv mot tak, golv och jämte skiva för att uppnå det. Jag tycker den "vanliga" modellen med tätt bakom ytskiktet oavsett är en rimligare lösning men plywooden i sig är säkert tät så det räcker.
 
F
jag tänkte ha papp innanför plywooden.
 
F
”stugan” är för övrigt 10m2
 
F FC_Bygg skrev:
”stugan” är för övrigt 10m2
Gissar att du tycker det är roligare att planera och välja mtrl och lösningar och mtrl än att bygga, många andra skulle slå ihop en stuga utan större eftertanke med det mtrl som finns tillgängligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.