Petteri heter jag och har arbetat med papptak och duktak sedan 90 talet.
Är just nu arbetsbefriad och rastlös. Tänkte kan hjälpa till här istället.
Jag svarar på frågor om papptak främst men även duktak.

kommer till våren starta eget i stockholm https://www.proffstak.se/ inom just papptak. fortsätter såklart även då att svara på frågor om papptak men helst via mail och vårt kontaktformulär
 
R
roofius roofius skrev:
Petteri heter jag och har arbetat med papptak och duktak sedan 90 talet.
Är just nu arbetsbefriad och rastlös. Tänkte kan hjälpa till här istället.
Jag svarar på frågor om papptak främst men även duktak.

kommer till våren starta eget i stockholm [länk] inom just papptak. fortsätter såklart även då att svara på frågor om papptak men helst via mail och vårt kontaktformulär
Hej.

En fråga som många har bestridit är.

Måste man ha underlagspapp om man lägger ytpapp som smälts med gasol?

Jag har aldrig som snickare sett att man monterar ytpapp utan underlagspapp dels för dom två tätskikten samt att det är inte lätt i tajma att pappläggare går han i hand när råsponten monteras på en villa.
Samt att heta arbeten förbjuder öppen låga mot brännbart material vad gäller?

Alltihopa gäller småhus, villor, garage mm.
 
R Rejäl skrev:
Hej.

En fråga som många har bestridit är.

Måste man ha underlagspapp om man lägger ytpapp som smälts med gasol?

Jag har aldrig som snickare sett att man monterar ytpapp utan underlagspapp dels för dom två tätskikten samt att det är inte lätt i tajma att pappläggare går han i hand när råsponten monteras på en villa.
Samt att heta arbeten förbjuder öppen låga mot brännbart material vad gäller?

Alltihopa gäller småhus, villor, garage mm.
Det är tillåtet att lägga svetsbar papp direkt på råspont, det finns inget som direkt förbjuder att svetsa fast takpapp i brännbara material. Vid uppvik på väggar tex, sätter man ofta en plywoodskiva man bränner upp pappen på även på storbyggen. Skulle den plywooden tex vara klädd men underlagspapp river man väck den då man vill fästa direkt mot träet. Annars blir uppviket hängande på underlagspappen som kanske bara i sin tur är häftad?

Att det är förbjudet med öppen låga, ja så är det. skall vara innesluten låga med förbränningskammare så inte oförbrännd gasol kommer in i glipor osv.

Men visst är det så att råspont väldigt ofta först täcks med underlagspapp, just för att snickarna ska kunna göra tätt tills ytpapp kommer. och också ibland pga brandrisken. men poängterar, man måste inte ha underlagspapp.
 
R
roofius roofius skrev:
Det är tillåtet att lägga svetsbar papp direkt på råspont, det finns inget som direkt förbjuder att svetsa fast takpapp i brännbara material. Vi uppvik på väggar tex, sätter man ofta en plywoodskiva man bränner upp pappen på även på storbyggen. Skulle den plywooden tex vara klädd men underlagspapp river man väck den då man vill fästa direkt mot träet. Annars blir uppviket hängande på underlagspappen som kanske bara i sin tur är häftad?

Att det är förbjudet med öppen låga, ja så är det. skall vara innesluten låga med förbränningskakkare så inte oförbrännd gasol kommer in i glipor osv.

Men visst är det så att råspont väldigt ofta först täcks med underlagspapp, just för att snickarna ska kunna göra tätt tills ytpapp kommer. och också ibland pga brandrisken. men poängterar, man måste inte ha underlagspapp.
Kan du hänvisa till något material om detta?

Gummidukar förstår jag att det inte behövs men dessa läggs oftast inte på något villa tak..
 
R
roofius roofius skrev:
[länk]

Där en produkt tex som är godkänd för enlagstäckning. rekommendationen här är ändå en underlagspapp först. Och ja att man lägger en underlagspapp är ju det vanligaste. men man måste inte det :)
Nej man måste inget..

Men om man lägger det och en kund klagar så måste det finnas ett regelverk som stödjer det du säger att enlagstäckning är godkänt på råspont…
Kan man inte det så blir det jobbigt juridiskt om kunden inte är nöjd..

Så alltså har inte du något som man kan luta sig emot?
 
R Rejäl skrev:
Nej man måste inget..

Men om man lägger det och en kund klagar så måste det finnas ett regelverk som stödjer det du säger att enlagstäckning är godkänt på råspont…
Kan man inte det så blir det jobbigt juridiskt om kunden inte är nöjd..

Så alltså har inte du något som man kan luta sig emot?
Joodå lugn nu, jag har belägg för vad jag säger hehe . jag förstod inte frågan bara.

"
Förutsatt att montage av tätskiktet sker i direkt anslutning till montering av råspont eller
plywoodskivor (råspont/plywoodskivor ska hållas fria från nederbörd) kan man frångå
kravet i AMA Hus och montera tätskiktet direkt på träunderlaget utan underlagstäckning

Sidan 22 : https://tatskiktsgarantier.se/upload/pdfs/tatskiktsgarantier-riktlinjer-2023-web.pdf Har också AMA21 referens
Säg att jag gjort din dag bra nu? och att du har nåt att visa dina kunder från denna dag? =)
 
R
roofius roofius skrev:
Joodå lugn nu, jag har belägg för vad jag säger hehe . jag förstod inte frågan bara.

"
Förutsatt att montage av tätskiktet sker i direkt anslutning till montering av råspont eller
plywoodskivor (råspont/plywoodskivor ska hållas fria från nederbörd) kan man frångå
kravet i AMA Hus och montera tätskiktet direkt på träunderlaget utan underlagstäckning

Sidan 22 : [länk] Har också AMA21 referens
Säg att jag gjort din dag bra nu? och att du har nåt att visa dina kunder från denna dag? =)
Men det behöver då avtalas om och alla rekommendationer dom har säger underlagstäckning..

Nja men nu vet jag en källa som kan duga ifall man vill frångå vilket jag aldrig vill😉

Men har absolut lärt mig något nytt idag🥴
Tack vare dig😉
 
R Rejäl skrev:
Men det behöver då avtalas om och alla rekommendationer dom har säger underlagstäckning..

Nja men nu vet jag en källa som kan duga ifall man vill frångå vilket jag aldrig vill😉

Men har absolut lärt mig något nytt idag🥴
Tack vare dig😉
AMA referens och tätskiktsgarantier köper alla besiktningsmän :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
roofius roofius skrev:
Petteri heter jag och har arbetat med papptak och duktak sedan 90 talet.
Är just nu arbetsbefriad och rastlös. Tänkte kan hjälpa till här istället.
Jag svarar på frågor om papptak främst men även duktak.

kommer till våren starta eget i stockholm [länk] inom just papptak. fortsätter såklart även då att svara på frågor om papptak men helst via mail och vårt kontaktformulär
Hej Pettri,

Schyst att du delar med dig av din kunskap!

Jag funderar på att installera 2-3 st solcellspaneler på ett papptak. Har du tips på hur man går tillväga med infästningen för panelerna, dvs hur får man det tätt?
Papptaket är i mycket gott skick (ca 3 år gammalt).

Närmaste hantverkare är dessvärre många mil bort och jag undersöker därför möjligheten att göra installationen själv (givetvis beroende på svårighetsgraden osv)

Tack på förhand!
 
Buggz Buggz skrev:
Hej Pettri,

Schyst att du delar med dig av din kunskap!

Jag funderar på att installera 2-3 st solcellspaneler på ett papptak. Har du tips på hur man går tillväga med infästningen för panelerna, dvs hur får man det tätt?
Papptaket är i mycket gott skick (ca 3 år gammalt).

Närmaste hantverkare är dessvärre många mil bort och jag undersöker därför möjligheten att göra installationen själv (givetvis beroende på svårighetsgraden osv)

Tack på förhand!
1.tänk på att garantin på taket går ut om du själv gör inverksn på taket , eller en annan entreprenör än den som lagt taket ich lämnat garanti .

2.ska du montera solcellerna själv kanske du ska kolla på motvikts/ballast system för o slippa göra mekanisk inföstning i det bara tre år gamla tätskiktet ?

kanske inte direkt svarar på din fråga men jag rekommenderar inte att äventyra takets täthet och garanti på att skruva /kladda klistra själv
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P
P Posselosse skrev:
Tack som svarar på frågor! Du skrev ett inlägg för något år sedan där du pratade ner klistrade tak då de inte håller tätt om taket lutar för lite.
[länk]

Vid vilken lutning upplever du att klistrade tak är ok?
ett blogginlägg jag gjort

https://www.takbesiktning.com/skrackexempel-nar-man-lagt-sjalvtack/

nä jag vet inte jag skulle inte lägga det på ett hustak , men ok en vedbod lr en bastu fine . gällande grader. ja alltså ett tak det absolut inte blir vattenpölar på , men även blötsnö ställer ju till det om inte skarvarna håller riktigt tätt .
 
Hej,
har en villa med ca 150 kvadrat stort papptak med ca 5 graders lutning (takfall endast åt ett håll). Ska byta tak inom ett par år, och även ev installera solceller. Rekommenderar du papp eller duk? Utseendet spelar ingen roll i sammanhanget.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.