Har ett element i köket på min lägenhet som jag skulle vilja flytta. Problemet är att elementet av vattenburen typ och inkopplingen till elementet sker genom rör i golvet (betonggolv). Elementet skulle behöva flyttas ca 100 cm pga av att vi vill göra köket större genom att plocka bort två gardrober i hallen och flytta väggen på vilken elementet hänger. Frågan är nu hur man brukar gör för att flytta inkopplinagarna till elementet när dessa kommer genom golvet, samt vad en fackman kan tänkas ta för att göra detta arbetet?

//Tack på förhand.
 
Du kan troligen inte utan vidare åstadkomma detta. Varken med eller utan rörmokare :). Är det ditt eget hus? Bilar du upp golvet och når en skarv på synlig plats kan du skarva där och arrangera en inspektionslucka (aldrig dolda skarvar oavsett typ). En vän hade samma situation. Det blev så att de gamla rörstumparna pluggades och hamnade inspekterbart i hörnet inne i en skåpsockel. Det gamla elementet blev inte ersatt alls. Kanske du måste ha ett element i köket men kan mata det från ett annat rum lättare med synliga rör på yttervägg? En planskiss skulle medge mera detaljerad kommentar.
 
Rätta mig om jag har fel, men dolda skarvar på radiatorslingorna är vad jag vet godkänt. Dock är det kanske inget att rekommendera...
 
Planen är att ha Plastmatta i köket och under denna där skarvningen kommer att ske dölja en liten lucka/platta (MDF eller liknande) för att kunna komma åt skarven i efterhand. Om man i efterhand skulle behöva komma åt skarven får man plocka upp plastmattan sedan lyfta på locket för att komma åt skarven för till och från vatten.

Vad tror ni om detta?
 
Om det går att kapa rören ovan golv för att sedan skarva eller gänga dem, och därefter dra rör vidare därifrån så, tycker jag att det är det vettigaste alternativet! Kanske inte lika snyggt som dolt men betydligt säkrare! Finns det förresten plats under golvet att skarva och montera ev. vinklar?
 
Dold gänga och presskoppling (OBS inte klämring) är tillåten för radiatorkretsen, men inte för tappvatten. Så påstod i vart fall en rörmokare som skarvade mina rör till det nya badrummet. F.ö så är hela värmesystemet i kåken (byggd 1951) gängat och ingjutet i bjälklaget. Jag gör normalt rörjobben själv, men dolda skarvar får inte misslyckas.

Jag har för ett tag sedan flyttat en radiator i köket. kapade rören på lagom höjd och gängade nya rörgängor. Jag köpte gängsnitt, svängjärn och skärvätska på spej från Swedol. Det gick utmärkt bra med dessa enkla verktyg i vart fall så länge dimensionen inte är större än R15 annars behövs nog proffsgrejor. Det är bra fysisk träning också. Hjärngympa blir det också när man skall räkna ut på vilken höjd rören skall kapas så att man får ihop det med cc 40 och framvattnet överst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.