Hej,

Jag behöver skarva vattenrören i köket och böja dem 90 grader. Tänkte använda mig av valiga kopparrör med plast isolering. Behöver man rörböjverktyg för dessa rör? Jag antar att man isåfall måste ha ett verktyg som kan böja rör med diametern inkl plastisoleringen då?

Mvh
/Anders
 
Är det vanliga prisolrör du tänker på? De går att böja för hand. Är det böjar som inte syns så ska det väl duga.
Ett rörbockningsverktyg som duger att använda är ganska dyrt.
 
De billiga bockverktygen (Jula, Clas, osv) saknar diam 20 mm för prisol 15 mm. Men jag tog vanliga hård gjutformsplyfa och sågade ut fem rondeller för att bygga en schablon (det man bockar över) med olika diametrar (en i mitten som är minst, en på var sida aningen större (sneda kanter) och ytterst två som ger sidoväggarna som hindrar att röret plattas ut (jätteviktigt!). De bygger samma rundade bana som för diam 15 verktyget men med tjocklek passande exakt prisolens ytterdiam. Sedan riggade jag detta med skruv och tving på en planka (håller paketet stenhårt ihop) och bockade med handskar. Det går nästan perfekt. Ska man göra många krökar kan det löna sig att göra en trycksko som originalet (eller låna den från 15 mm verktyget). Den radiella plattjärnsbiten som går från centrumbulten är då ersatt med en aningen längre och den är dubblad med en även på andra sidan så röret bockas rakt. Bäst resultat om bockradien hålls rimligt stor, gärna över 80-100 mm.
 
  • Gilla
Aloupeus
  • Laddar…
Annars kan man ju hyra bockverktyg... Skall man bocka prisol har jag i alla fall fått rekommendationen att använda bockverktyg om man skall göra snävare bockningar.
 
  • Gilla
sophiet och 1 till
  • Laddar…
går hur bra som helst att böja prisol för hand, men böjen blir väldigt stor om man jämför med att använda sig av en rörbock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.