Har problem med en inbyggd toalett från Grohe från ca 2015 som nu inte fyller på vatten. Har begränsade toalettkunskaper men ska försöka förklara efter bästa förmåga.

Bilden är tagen rakt in genom luckan efter att jag stängt av vattnet och fyllt cisternen med vatten manuellt. Då spolar den som den ska utan problem. Men nytt vatten fylls alltså inte på över huvud taget, och jag hör inget ljud alls.

Jag misstänker att det kan vara den vita runda saken längst ned (flottörventil?) som är igenskitad på något sätt. Eller kanske trasig. Hur vet jag om så är fallet?

Jag har dessutom svårt att få ut flottörventilen ur cisternen. Kanske behöver jag skruva bort det som sitter till vänster i bild? Är det riskfritt att göra?

En alternativ idé är att man rengör cisternen med någon sorts vattenblandat rengöringsmedel som får verka i tanken. Några tips i så fall på vad som kan användas?

Tacksam för hjälp!
 
  • Interiör av en inbyggd Grohe-toalettcistern med synlig flottörventil och tillkopplad vattenledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några idéer?

Jag noterar att även om jag kopplar loss slangen till vänster och skruvar på vattnet så flödar inget vatten. Är det normalt eller betyder det att kan vara problem med vattentillförseln redan innan det kommer till toaletten?
 
A
Låter ju troligt,fruset?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja vi har ju haft några trådar nu de senaste dagarna med frusna ledningar som gått i t ex yttervägg.
 
Okej, då kanske jag är på rätt spår i alla fall.

Dock vanligt radhusområde i Stockholmstrakten med kommunalt vatten. Borde väl inte vara fruset? Men kanske ingen omöjlighet? Om så är fallet kan man ens göra något åt det?
 
A
Fungerar övriga tappställen i huset då är det bara röret till wc som frusit,är den mot en yttervägg?
 
Yes, allt annat fungerar. Handfat och dusch i samma badrum fungerar. Kök och tvättstuga som också är i markplan fungerar. Badrum på övervåning inga problem heller.

Toaletten står ganska nära ytterväggen men vattentillförseln kommer in från andra hållet, närmre handfatet i mitten av rummet. Vet dock inte alls hur ledningar är dragna bakom väggen.
 
Ursäktar sent svar! Är rätt sker på att det faktiskt hade fryst någonstans för när vädret blev varmare så släppte problemet och kom inte tillbaka.
 
Stort tack till denna tråd!!!

Hade precis samma problem med min vägghängda efter jag varit borta en vecka. Håller tummarna att det fortsätter funka men nu rinner det igen efter jag körde igenom hett vatten ett par gånger och satt på golvvärmen i badrummet som jag dumt nog skruvat ned under semestern (väntade mig inte vädret vi haft)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.