Direkt till saken. Jag var och tittade på ett fritidshus som brorsan precis köpt. Varken jag eller han har någon tidigare erfarenhet av renovering, men vi tänkt att det skulle vara ett fränt första projekt.

I badrummet finns en motor och en tank som sen leder ut genom husgrunden. Går detta att renovera själv? Lägga utomhus? Vad kostar det?

Tar tacksamt emot alla tips och råd som kan hjälpa oss!

Med vänlig hälsning!
 
  • Rörspärrningspump och verktyg på golvet, smutsigt handfat, oorganiserat badrum, gammal tapet, person i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna i källare, handfat, handdukar i tvättkorg, rörmokeri, gammalt kakel, oorganiserad, arbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att se, men den vita kuben är en varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Hassan Dia
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Väldigt svårt att se, men den vita kuben är en varmvattenberedare.
Är det något man kan ställa ute eller så? Måste den stå i badrummet?
 
Det är en vattenpump med hydropress. Den måste vara placerad frostfritt. Det går att bygga en isolerad låda på utsidan av huset där du placerar både pump och varmvattenberedare om du vill spara plats inne. Sedan kan den lådan hållas uppvärmd med ett litet element.
 
  • Gilla
FamiljenAbdullah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är en vattenpump med hydropress. Den måste vara placerad frostfritt. Det går att bygga en isolerad låda på utsidan av huset där du placerar både pump och varmvattenberedare om du vill spara plats inne. Sedan kan den lådan hållas uppvärmd med ett litet element.
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?
 
F FamiljenAbdullah skrev:
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?
Det är möjligt men det är ett ganska stort projekt. Det blir vvs, el och snickeri. Har du inte gjort lite projekt innan är detta något du får räkna med tar minst ett par veckor. Du kommer behöva lära dig mycket och du kommer behöva inhandla en hel del verktyg.

Jag gissar att man kan bygga något på utsidan inkl element och allt material för under 5000 kr. Men du kommer behöva verktyg utöver det.

Elen får du dessutom inte fixa själv enligt lag men rent tekniskt är det inte något svårt jobb.

Jag ska vara ärlig, om detta är första projektet så ta in någon och gör det. Ge dig på något som inte involverar så väldigt mycket olika saker.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Har du ett hum om hur mycket arbetet för att fixa det där hade kostat?

Om jag skulle vilja göra det själv, vad behöver jag inhandla bortsett från verktygen (har tillgång till det mesta)?
 
namnbyte
Ett större och mer akut problem är kanske eluttaget en knapp decimeter från handfatet... Varför är undre brunnen övertejpad dessutom?

Innan ni drar i för stora växlar med vvb:n hade jag nog rekommenderat er att leta rent av farliga konstigheter först. Jag förstår att den är ful och lite ivägen just där, men jag tror ni har en hel del mer allvarliga hemmalösningar att hitta och åtgärda först
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är en vattenpump med hydropress. Den måste vara placerad frostfritt. Det går att bygga en isolerad låda på utsidan av huset där du placerar både pump och varmvattenberedare om du vill spara plats inne. Sedan kan den lådan hållas uppvärmd med ett litet element.
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?
namnbyte namnbyte skrev:
Ett större och mer akut problem är kanske eluttaget en knapp decimeter från handfatet... Varför är under brunnen övertejpad dessutom?

Innan ni drar i för stora växlar med vvb:n hade jag nog rekommenderat er att leta rent av farliga konstigheter först. Jag förstår att den är ful och lite ivägen just där, men jag tror ni har en hel del mer allvarliga hemmalösningar att hitta och åtgärda först
Låt oss säga att vi skulle vilja riva hela badrummet. Vi får dra om elen så den ligger någon annanstans, är det görligt?

I vilken ände börjar vi?
 
F FamiljenAbdullah skrev:
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?

Låt oss säga att vi skulle vilja riva hela badrummet. Vi får dra om elen så den ligger någon annanstans, är det görligt?

I vilken ände börjar vi?
100-150 000kr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
100-150 000kr.
Kostar det 100tkr att göra självt?
 
F FamiljenAbdullah skrev:
Vad kan ett sånt projekt kosta och är det möjligt att göra självt?
Skall du byta pumpen och / eller varmvattenberedaren eller bara flytta dem? Visst går det att göra själv. Men det saknas en del detaljer. Materialet lär landa på ett par tusen och uppåt beroende på förutsättningarna och hur mycket du tänkt göra.
 
  • Gilla
FamiljenAbdullah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall du byta pumpen och / eller varmvattenberedaren eller bara flytta dem? Visst går det att göra själv. Men det saknas en del detaljer. Materialet lär landa på ett par tusen och uppåt beroende på förutsättningarna och hur mycket du tänkt göra.
Tanken är att jag ska göra om hela badrummet, och för att det ska göras måste jag flytta dessa på något sätt.
 
F FamiljenAbdullah skrev:
Kostar det 100tkr att göra självt?
Helt nytt badrum kan du inte göra själv, du behöver elektriker och rörmokare.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Ett större och mer akut problem är kanske eluttaget en knapp decimeter från handfatet... Varför är undre brunnen övertejpad dessutom?

Innan ni drar i för stora växlar med vvb:n hade jag nog rekommenderat er att leta rent av farliga konstigheter först. Jag förstår att den är ful och lite ivägen just där, men jag tror ni har en hel del mer allvarliga hemmalösningar att hitta och åtgärda först
Varför skulle det vara ett akut problem för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.