håller på att inreda övervåningen och tänkte dra ett hemmanätverk för tele och data
tycker ni att man ska dra dubbla kablar till varje dosa och köras dubbeluttag ett för tele och ett för data eller duger det att dra en kabel till ett enkeluttag för att sedan patcha om i centralen för antingen tele eller data.
problemt är teleuttagen på nedervåningen redan är monterade och behöver man bara dra en kabel så blir det lättare.
alternativet är att såga upp golvet på övervåningen och försöka hitta telerören så jag slipper dra kabeln igenom en dosa och vidare till nästa.
en fråga till
vilken kabel ska jag ha?
har hört att det är svårt att få plats med två cat6 i ett 16mm vp.
 
Jag skulle föredra att ha två uttag i varje dosa , men det får ju finnas gränser för hur stor inverkan man vill göra i sitt hus för att få det genomförbart . Det är bara upp till dig själv och till vilka aplikationer du tänkt använda till ditt nätverk .
Själv kör jag tele,tv,data,lågnivåutgångar till högtalare på nätverket och i mitt fall krävs det två uttag på vissa ställen .


Cat 6 kabel . Det finns olika fabrikat men om du har den gröna (lexcom) kan det bli tufft att få i två kablar i samma vp-16 rör men med lite siliconspray och inte allt för långa längder + en elektriker som gjort en bra rörinstallation kan det gå.
Om det finns slangar dragna i huset skulle jag nog inte prova ej heller om huset är byggt 60- tidigt 80 tal då hade man rör med 15,2mm diameter
 
b2b2 skrev:
...men med lite siliconspray och inte allt för långa längder...
Inte silikonspray och elektronik tillsammans. Vänta några år så fungerar ingenting längre. Silikonolja kryper obönhörligt in i alla skrymslen och elimininerar galvanisk kontakt. Dumt.
Minns larmen på 80-talet med alla då moderna kameror som slutade att fungera pga av silikoljeimpregnerade väskor.

Potatismjöl eller sprutpulver från ett tryckeri är bättre ur den synpunkten. Det löses dessutom upp av luftfuktigheten efter ett tag.
 
eller riktig kabelsmörja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.