Hej!

Jag är väldigt ny på renovering och dylikt och håller på att lära mig. Mycket går tyvärr inte att Googla eller Youtuba så jag provar här. Vi har två rum på övervåningen av vårt sekelskifteshus där tidigare ägare tagit bort kattvindarna och lagt golv + heltäckningsmattor, det hela mycket dåligt gjort. Från kattvindarna återstår bjälkar i golvet där jag tänker att väggen suttit. Nu vill vi lägga nytt golv här och undrar hur detta näst görs... kan man såga ner väggbjälken, ta bort gamla golvet och lägga nytt? Eller kan man flytspackla golvet och lägga nytt ovanpå därefter? Vill ju behålla (och framförallt återta) den gamla själen i huset och vid flytspackling känns det som man på nåt sätt raderar lite själ.

På bilderna visas var den gamla väggen gick, samt nya golvet, gamla golvet och gamla väggen.
 
  • Renoveringsarbete, trägolv med borttaget listverk, spackel eller puts, synlig ojämn underlag, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med trägolv, vägguttag, stolvrak och synliga märken eller spill på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trasig vitmålad vägg med delvis synligt trä och spår av smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fastställt att konstruktionen till kattvinden inte behövdes?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Osäker på vad du menar. Menar du att ett alternativ skulle vara att ta bort bjälken i golvet helt?
 
Beroende på hur konstruktionen ser ut och är tänkt att fungera så kan det vara så att väggen till kattvinden var en del av den bärande konstruktionen. Så det jag menar är om väggen har tagits bort på rätt sätt eller om konstruktionen har försvagats?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oj, det har jag ingen koll på eftersom det var de tidigare ägarna som gjorde... Men det hoppas jag de tänkt på. Finns det något sätt att kontrollera detta?
 
Har du tillgång till ritningar på huset så kan det vara en början.
 
Dessvärre inte...
 
BirgitS
Kolla vad kommunen har i ritningsväg och om de har fått in något bygglov/anmälan gällande ombyggnaden på vinden.

Men det är mycket vanligt att de stående reglarna i kattvindsväggarna är en del av takstolarna och därmed en del av den bärande konstruktionen.
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
 
Tack snälla ni för hjälpen! Får kolla upp det.
 
Nu har jag fått bekräftat att väggarna ej var bärande.

Någon som har en bra tanke angående mun grundfråga?
 
BirgitS
Hur stora är de höjdskillnader som förekommer och vad är kraven när det gäller jämnhet i golvtillverkarens instruktioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.