Hej!
Skall ta bort ett vattenelement permanent och plugga in/ut rören.

Jag tror jag kan lyckas med att ta bort själva elementet då jag gjort något liknande tidigare.

Men denna gång jag vill jag ta bort "kopplet" från det vänstra röret(se röd pil i bild). Hur lossar man en sådan rund koppling och hur stoppar jag vatten flödet under detta arbete?
 
  • Väggmonterad radiator, termostatventil, rörledningar, fråga om pluggning, avstängningsventiler för vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad rördetalj och väggtextur, kanske en del av ett rörledningssystem eller en rörkonstruktion inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver stänga vattnet och hur du gör det beror på vilken sorts system det är. Om detta är en villa kan det finnas t.ex. ute i en central för fjärrvärme. Det kan om det är i en lägenhet finnas antingen i hallen eller i källaren. Ge gärna mer information.

Du kommer efter du stängt vattnet behöva skruva bort kopplingen och sätta dit en mutter med lock, vet inte vad det heter. Vill säga ändplugg men får helt andra associationer 🤔😅

Hur som helst, du får rengöra ordentligt och få bort färgen sen skruva på.

Du behöver massor av handdukar även om vattnet stängs av.

Dessa åtgärder kan möjligen beroende på systemet du har göra att du inte har någon värme i de andra elementen längre.

Man behöver mer information! Lägenhet eller villa? Värmesystem?
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Blir till att tappa ur allt till golvnivå ta bort elementet, fram med stora rörtänger och gänga bort röret från muffen. Ta inte bort muffen, den är bra att sätta en popp i. Det ser ut som en äldre anläggning, säkert lin och linolja i skarven, kan bli så att värma på så det rycker, kan gå med en riktig värmepistol eller gasolbrännare Då blir det att ta bor muffen då linet har fått stryk och blir otät och hatt på med mycket lin och pasta på.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
För att kunna ta bort termostatventilen och returventilen så måste du tömma så mycket av systemet så att vattennivån kommer under delen du vill ta bort.

För att lossa skarvhylsan så behöver du använda två rörtänger eller två Knipex Cobra (tex https://duab.se/maskiner-verktyg/ha...grip-rortanger/knipex-polygriptang-8701-cobra) eller liknande.

Gamla lintätade rörkopplingar brukar sitta duktigt hårt.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du behöver stänga vattnet och hur du gör det beror på vilken sorts system det är. Om detta är en villa kan det finnas t.ex. ute i en central för fjärrvärme. Det kan om det är i en lägenhet finnas antingen i hallen eller i källaren. Ge gärna mer information.

Du kommer efter du stängt vattnet behöva skruva bort kopplingen och sätta dit en mutter med lock, vet inte vad det heter. Vill säga ändplugg men får helt andra associationer 🤔😅

Hur som helst, du får rengöra ordentligt och få bort färgen sen skruva på.

Du behöver massor av handdukar även om vattnet stängs av.

Dessa åtgärder kan möjligen beroende på systemet du har göra att du inte har någon värme i de andra elementen längre.

Man behöver mer information! Lägenhet eller villa? Värmesystem?
Helt klart en ändplugg :) men hur lossar man en sån rundad märklig "mutter" som sitter på nu?

Bor i villa med elpanna. Räcker det med att stänga av elpanna/pump eller skall även huvudvattenventilen som förser villan med vatten stängas av. Det aktuella elementet står på ovanvåningen och elpannan i källaren.
 
Paul Allen Paul Allen skrev:
Helt klart en ändplugg :) men hur lossar man en sån rundad märklig "mutter" som sitter på nu?

Bor i villa med elpanna. Räcker det med att stänga av elpanna/pump eller skall även huvudvattenventilen som förser villan med vatten stängas av.
Det ska finnas en avstängning för slingan till elementen som inte är huvudventilen till vattnet in till fastigheten. Den där slingan är ju också trycksatt så du behöver dels stänga tillflödet och sen via en ventil som sannolikt finns någonstans tömma så du får mindre tryck.

När det gäller att skruva av den där så gissar jag att man använder en rörtång.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Paul Allen Paul Allen skrev:
men hur lossar man en sån rundad märklig "mutter" som sitter på nu?
Med två stora rörtänger, den ena på muffen, den andra på röret som ska lossas.
Gäller att vända rörtängerna åt rätt håll.

Edit:
VVS-komponent i skruvstäd, omgiven av spån på matta, fokus på mässingsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paul Allen Paul Allen skrev:
Bor i villa med elpanna. Räcker det med att stänga av elpanna/pump eller skall även huvudvattenventilen som förser villan med vatten stängas av. Det aktuella elementet står på ovanvåningen och elpannan i källaren.
Stäng av elpannan
Tappa ur radiatorkretsen via säkerhetsventilen eller avtappningsventilen.
Öppna luftningsnippeln på radiatorn som ska tas bort.
Fortsätt att tömma radiatorkretsen tills vattennivån är under kopplingarna.
Stäng säkerhetsventilen/tömningsventilen.
Ta loss radiatorn.
Etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul Allen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir till att tappa ur allt till golvnivå ta bort elementet, fram med stora rörtänger och gänga bort röret från muffen. Ta inte bort muffen, den är bra att sätta en popp i. Det ser ut som en äldre anläggning, säkert lin och linolja i skarven, kan bli så att värma på så det rycker, kan gå med en riktig värmepistol eller gasolbrännare Då blir det att ta bor muffen då linet har fått stryk och blir otät och hatt på med mycket lin och pasta på.
Ok och om jag tömmer till golvnivå och sedan fyller på med vatten igen så antar jag att jag kommer behöva lufta alla element efteråt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med två stora rörtänger, den ena på muffen, den andra på röret som ska lossas.
Gäller att vända rörtängerna åt rätt håll.

Edit:



Stäng av elpannan
Tappa ur radiatorkretsen via säkerhetsventilen eller avtappningsventilen.
Öppna luftningsnippeln på radiatorn som ska tas bort.
Fortsätt att tömma radiatorkretsen tills vattennivån är under kopplingarna.
Stäng säkerhetsventilen/tömningsventilen.
Ta loss radiatorn.
Etc.
Demmpa Demmpa skrev:
Med två stora rörtänger, den ena på muffen, den andra på röret som ska lossas.
Gäller att vända rörtängerna åt rätt håll.

Edit:
[bild]


Stäng av elpannan
Tappa ur radiatorkretsen via säkerhetsventilen eller avtappningsventilen.
Öppna luftningsnippeln på radiatorn som ska tas bort.
Fortsätt att tömma radiatorkretsen tills vattennivån är under kopplingarna.
Stäng säkerhetsventilen/tömningsventilen.
Ta loss radiatorn.
Etc.
Ok jag har ett element i källaren som har en "mojäng" i botten. Är det det som är avtappningsventilen(se bild)?

Ny kanske dum fråga? Men när jag tömmer vatten från systemet nere i källaren. Hur vet jag när vattennivån är under golvnivån på ovanvåningen?
 
  • Vitmålade rör och ventil vid kaklat hörn, antydan till värmeelement och installation, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja troligen då även andra element tappar vatten, stänger du allt som finns på dom andra så kan vattnet hänga sig i dom. Avstängare vid golv och vred eller termostat uppe. Förbered med allt, stänga alla element, tappa ur tryck, öppna luftaren på elementet, tappa ur mer sakta, lossa ventilen upptill, luft går in, hink/balja under kopplingen nertill, lossa lite vid elementet nertill och se när det slutar rinna, stäng avtappning och vänta lite, det ka inte komma vatten det nu det gäller att ha alla delar. Koppla bort elementet PASS på det finns en del svart skitvatten kvar. Synd på golvet. ta bort ventilen nere och på med en hatt, sen vrida loss röret upp, det kan klucka ut vatten ( dom andra elementen fulla eller nästan fulla ) går att hålla emot med handen av en person till, lina på med hatten dra till. fylla upp till tryck och se om det läcker.
Hoppas att skrivningen är till fylles.
 
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.