Jag tvivlar på vad det bästa sättet skulle vara att isolera taket på mitt garage. Jag planerar att installera en luftvärmepump i garaget för att hålla temperaturen runt 8-10 grader under vintertid, eftersom jag bara kommer vara i garaget sporadiskt för att snickra.

Några förutsättningar:
  • 70 kvadratmeters yta med ett sadeltak.
  • Den har en betongplatta som grund som inte är isolerad.
  • Väggarna har reglar av 45x95mm, som jag planerar att isolera med 95mm mineralull.
  • Höjden från golvet till undersidan av takstolarna är 224 cm, och höjden från golvet till den högsta punkten på taket är cirka 4 meter.
Om jag skulle stänga av taket under takstolarna skulle jag få en relativt låg takhöjd och en stor kall vind. Istället överväger jag att isolera direkt mot det inre taket så att hela garaget blir uppvärmt. Jag är dock lite orolig att luftvärmepumpen kommer behöva jobba mycket hårdare/vara mindre effektiv och att mycket av värmen kommer fångas längst upp i garaget.

Har någon någon erfarenhet eller tankar om detta?
Vilken storlek på luftvärmepump skulle vara lämplig för detta?
 
Tomture61
Har ett garage som är ngr år . Plattan är isolerad med 200 mm frigolit .
Väggar isolerade i 2 lager (145 mm + 45 mm) Taket isolerat med 145 x 2 lager .
Innertaket följer takstolarnas överarmar , Högsta punkten är 3,82 m (på mitten)
Garaget är 35 kvm invändigt .
Håller 20 gr hela uppvärmningssäsongen .
Lägsta punkten blir ju underarmen på takstolar 2,6 m .
Inga problem att hålla 20 gr med en LLVP i hela garaget , den blåser ut värmen 😉
Hade nog blivit sämre med elradiatorer tror jag .
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-5

Tänk dock på att din betongplatta kommer att kyla duktigt , när den inte är isolerad .
Om tanken är att bygga taket mot underarmarna så förlorar du 28 mm (glespanel) + 13 mm (gips) = 41 mm !
 
Redigerat:
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Behöver du den extra volymen varmgarage som det skulle ge att flytta upp isoleringen? Eller blir det bara massa extra volym att värma?
Annars är ju en klassisk variant att köra på kallvind och lucka på gaveln, så kan du ju ändå förvara lite virke eller andra långa föremål där uppe.
Det handlar som samt om 41mm du tappar i takhöjd. så va 220 cm kommer du få i takhöjd.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Tomture61
För min del så blir det 2,6 m minus 4,1 cm om jag skulle valt att skippa 3,82 m takhöjd .
Dessa 2559 cm som jag skulle fått om jag valt att isolera från underarmar , svårt att sia om det skulle blivit bättre / billigare .
Men att ha takstolar med cc 1200 mm som vid 2,6 m stoppar vidare utrymme uppåt 🤔
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett garage som är ngr år . Plattan är isolerad med 200 mm frigolit .
Väggar isolerade i 2 lager (145 mm + 45 mm) Taket isolerat med 145 x 2 lager .
Innertaket följer takstolarnas överarmar , Högsta punkten är 3,82 m (på mitten)
Garaget är 35 kvm invändigt .
Håller 20 gr hela uppvärmningssäsongen .
Lägsta punkten blir ju underarmen på takstolar 2,6 m .
Inga problem att hålla 20 gr med en LLVP i hela garaget , den blåser ut värmen 😉
Hade nog blivit sämre med elradiatorer tror jag .
[länk]

Tänk dock på att din betongplatta kommer att kyla duktigt , när den inte är isolerad .
Om tanken är att bygga taket mot underarmarna så förlorar du 28 mm (glespanel) + 13 mm (gips) = 41 mm !
Tack för svaret! Bra att veta hur det har gått för dig.
 
S Stuff skrev:
Behöver du den extra volymen varmgarage som det skulle ge att flytta upp isoleringen? Eller blir det bara massa extra volym att värma?
Annars är ju en klassisk variant att köra på kallvind och lucka på gaveln, så kan du ju ändå förvara lite virke eller andra långa föremål där uppe.
Det handlar som samt om 41mm du tappar i takhöjd. så va 220 cm kommer du få i takhöjd.
Extra varm volym behövs egentligen inte. Tanke är bara att takhöjden kommer bli lågt, men kanske gör det inte så mycket…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.