Jag tänkter lägga en hel del kakel och klinkers framöver och jag funderar dels på om man ska skaffa en elektrisk kap eller köra med en manuell sen undrar jag, om man väljer en elektrisk, ska det då vara en med vattenkylning?

Jag hade nog inte tänkt lägga mer än runt 600 kr på en elektrisk variant.
 
Den manuella knäcker plattorna, och kan följaktligen bara göra raka snitt. Att kapa ur en bit, till exempel om man ska lägga plattan runt ett hörn, går inte. Då behöver du sågen, som ska vara (och alltid är) vattenkyld, eller möjligtvis en vinkelslip med stenklinga. Jag skulle säga att du behöver både kap och knäckare.
 
köp en billig elkap med vattenkylning. min köptes på Bauhaus för nån tusenlapp.
köp även en manuell knäckare som är utrustad med hålsåg så du kan "borra" upp hål för dosor mm.
 
Mikael_L
Jag har fått för mig att man som hobbysnickare klarar sig rätt bra med den enklaste billigaste elektriska kapen.
Typ sådan man hittar på Biltema, Lidl, ÖB och Jula ...

Fast Biltema har en under 200:- så undrar jag om inte denna ändå är lite bättre, då jag tror den håller kontroll på vattnet bättre...?!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91961

Eller vad säger ni som har erfarenheter av kakelkapar?
 
Styrman, manuell knäckare med hålsåg, vad är det för någonting? Förstår inte alls..
 
De finns bl a på Biltema, en vanlig kakelkap men med möjlighet att montera på en handvevad hålsåg mellan stängerna.
De funkar sådär, inget jag vill använda i klinker.

Själv så kör jag nästan enbart med vinkelslipen och gillar Biltemas diamantklingor.

/Kent
 
en billig elkap fungerar utmärkt. Däremot så bör skivan vara av bra kvalitet. Elkapen är lättare att använda fast det tar längre tid. En vinkelslip med diamantklinga är väl det lättaste sättet att göra utag med.
 
Jag handlade på Bauhaus först en Einhall - kina skit. jag drog sönder "vad det nu heter" passstyraren. Jag bytte den till en kraftigare modell av italienskt märke. Dessa vattenkylda kakel o klinkersmaskiner är specielt bra till om man sågar i hårt klinker. eller skall ha mycket smala bitar kakel. Till kakel kan det gå snabbare att använda en ritsmaskin. Men som andra har sagt båda behövs.
 
Skall man få lite effektivitet i jobbet måste man ha en manuell knäckare. Jag köpte en billig skitknäckare modell lite större på Göfab för många år sedan och den har klarat sig utmärkt. Liter paraffinolja i rullen ibland. Knäcker tjocka Höganäsklinker i ett huj.
Fördelen med en manuell är också att den ger knivskarpa kanter. Inget fnas som lossnar. Desstuom behöver man sällan ta i. Det räcker med en svag brottanvisning för att kunna knäcka plattan perfekt.
 
Knäckare är ett måste skulle jag vilja säga. Mitt tips är en begagnad "märkesknäckare" från Blocket, typ Sigma eller liknande. Stabila som bara sjutton och funkar i alla väder. På så sätt minimerar man irritationen över rappligt skit.

Jag klarade mig utmärkt med en diamantklinga på vinkelslipen när jag kaklade mitt badrum. Ett tips för att minimera flisor när man kör med kapen är att först ritsa med kakelrits.
 
Hålsågen sitter på samma skena som knäckaren. funkade för mig
 
Jag kör en liten smidig knäckare för kakel men när jag har kört lite grövre och större klinker så har jag kört en 125 mm vinkelkap med diamantklinga rakt av, tycker det är enklast. Dessutom så hamnar ju väldigt få kapade in i rummet, de flesta hamnar i kanterna (under lister etc...), och då är det ju inte lika viktigt om det blir lite lite flis i kanterna (vi pratar max ett par mm...). Lade precis 19 kvm klinker i hallen i helgen, förskjutet diagonalt, så nu har vinkelkapen fått jobba... *pust* :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.