Har planer på att bygga en bostad i förrådet, är platta på mark utan isolering, vad bör man göra för att få det bra, kan jag tex lägga fuktskyddsmatta mot plattan/vägg och 1-2dm cellplast ovan på det, eller hur gör man?

kanske blir golvvärme, bara planer änsålänge
 
Går i samma funderingar som du. Har ett garage/förråd på 35kvm som jag har tänkt göra om till bostadsyta. Visar sig att det hade varit mycket enklare om jag bara hade haft en bit mark istället... Det garage som jag har idag är omgjort till bostadsyta 1973. Konstruktionen är oisolerad betongplatta/åldersbeständig byggplast/70mm cellplast/golv spånskivor och sen heltäckningsmatta. Nu när jag har börjat riva i det hela kan jag se att under byggplasten är det dyblöt, dock har ingen fukt gått upp och missfärgat spånskivorna. I väggarna så har fukten stigit och gjort att isoleringen är blöt längst ned, gipsskivorna smulas sönder de nedersta 20cm och virket har börjat murkna.
Slutsatsen är: Gräv ur ca 50cm, lägg kapillärbrytande skikt iform av makadam, därefter 300mm cellplast S100 och slutligen en platta med vattenburen golvvärme.
 
Mikael_L
Du har ju alltså redan en färdig platta...? Så då går det ju inte att lägga makadam och isolering under nu, utan att göra om allt ...

Iom att du har en oisolerad platta på mark så ska/bör du räkna med att den alltid har 100% rH i fuktighet.

Detta innebär då vidare att alla material som du låter sitta i stadigvarande kontakt med plattan kommer att dra åt sig fukt till dess dom är mättade på fukt i gränsskiktet. Alla organiska material som trä kommer alltså att mögla eller tom ruttna.

Jag kan tänka mig att om du täcker hela plattan med 0,2 mm åldersbeständig diffusionstät plast, lägg ordentligt överlapp i skarvar och limma ev ihop filmen i skarvar med mögelbeständig silicone (eller funger acrylfog tro?).
Sen lägger du antingen syllband av gummi alt remsor av taktäckpapp under alla reglar som sätts fast i plattan, gummi eller sådan här takpapp tätar nämligen hyggligt igen runt de skruv som du sätter fast syllen med.

Nu borde du kunna lägga cellplast på denna yta med det önskade golvet ovanpå cellplasten. Ev med golvvärme (+plåtar) i spårad cellplast om du önskar det.

Ska också tillägga att jag är absolut ingen expert på det här, så jag tycker du ska försöka hitta någon fler som stödjer att detta är lämpligt utförande innan du sätter igång, om du fastnar för denna metod alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.